Sebastian Vettel po testach 18-calowych opon dostrzega wiele zalet nowego ogumienia ale również jedną sporą wadę, która wiąże się z ograniczoną widocznością.
Firma Pirelli w tym roku przeprowadza obszerne testy nowego ogumienia, aby przygotować jak najlepszy produkt na przyszły sezon, kiedy to do F1 zawitają znaczące zmiany przepisów technicznych.
Nowe opony testują wszystkie zespoły za wyjątkiem Williamsa, który nie był w stanie przygotować swojego auta do testowania innego rozmiaru kół.
Zespół Astona Martina testował 18-calowe koła na torze Silverstone po GP Wielkiej Brytanii a za kierownicą bolidu zasiadał 4-kotny mistrz świata Sebastian Vettel.
Ogromne doświadczenie Niemca sprawia, że jego opinia będzie szczególnie pomocna firmie Pirelli. Były mistrz świata od razy zauważył pozytywne zmiany, ale wskazał także jedną poważną wadę nowych opon.
"Na tych oponach można jechać dłużej na limicie bez przegrzewania ich" mówił Vettel cytowany przez Auto Motor und Sport. "Przyjemniej jeździ się nimi po tarkach i oferują większą przyczepność w wolnych i średnio szybkich zakrętach. Czułem, że mogę jechać w tych sekcjach szybciej niż na konwencjonalnych oponach."
Większe koła sprawiają jednak, że i tak słaba widoczność z kokpitu będzie jeszcze bardziej ograniczona.
"Duże koła sprawiają, że widok do przodu jest jeszcze gorszy" wyjaśniał 34-letni zawodnik. "Mamy też te wszystkie mocowania lusterek. Najlepiej było jak lusterka były mocowane do systemu halo."
Widoczność będzie jeszcze mocniej ograniczona przez deflektory, który będą mocowane wokół przednich kół, utrudniając kierowcom celowanie w szczyt zakrętu.
Sebastian Vettel zauważył ten problem już podczas testowania nowego bolidu w symulatorze.
"Przy tych nakładkach i dużych kołach, w ogóle nie widać tarek" mówił.
Testy 18-calowych kół zostaną zakończone 15 i 16 września kiedy to na torze Magny-Cours stawi się ekipa Alpine.
17.08.2021 10:33
0
Czyli wychodzi na to, że obwód koła, a więc i średnica samej opony uległy zwiększeniu. Myślałem, że zmieni się tylko średnica felgi, wyłącznie kosztem profilu opony, a tu jest jednak inaczej.
17.08.2021 10:37
0
"Nowe opony testują wszystkie zespoły za wyjątkiem Williamsa, który nie był w stanie przygotować swojego auta do testowania innego rozmiaru kół" No to mogą już zwijać manatki. To była jedyna szansa na odbicie się od dna
17.08.2021 11:54
0
Pomysl z wiekszymi kolami jest do bani.
17.08.2021 12:11
0
zmiany na siłe byle tylko coś zmienić... bez sensu dajcie im się ścigać na najwyższych obrotach to będzie dobre i dla kierowców i dla widowiska a nie... oszczędzanie opon, oszczędzanie paliwa, cały wyścig coś trzeba oszczędzać a z pełną pizda jadą tylko kilka kółek przed pitem albo żeby aby wyprzedzić i potem znów tryb oszczędzania.... nie wiem jakie kto ma zdanie na ten temat ale mi się średnio podoba taka jazda.... gdyby nie błędy zespołów i zamiesznie które często wywraca trochę wyścigi to mielibyśmy bardzo nudne mistrzostwa...
17.08.2021 13:21
0
@4. matito Mnie się tak zdefiniowane wyścigi również nie za bardzo podobają, ale na ten temat trzeba umieć spojrzeć w szerszym kontekście. Idea formuły 1 oprócz tego, że stanowi wyścig technologiczny, to ma jeszcze za zadanie promowanie pewnych trendów panujących w motoryzacji. To celowa polityka mająca w jakiś sposób podziałać na wyobraźnie kierowców i uświadomić im, że eksperymentowanie z alternatywnymi źródłami napędu w połączeniu z powszechnie stosowanymi zasadami eco drivingu ma sens i daje wymierne korzyści, pod warunkiem umiejętnego korzystania z dobrodziejstw tej technologii.
17.08.2021 14:50
0
@1 berko Też tak myślałem, średnica zewnętrzna zostaje a jedynie profil opony będzie mniejszy
17.08.2021 17:02
0
@6 goralski. To dlaczego Vettel twierdzi, ze duze kola pogarszaja widok do przodu?
17.08.2021 17:33
0
Co do średnicy, to zmienia się prawdopodobnie z około 67 cm, do około 72 cm. Co do szerokości, to są rozbieżności zależnie od źródła: wg niektórych przód zmienia się z 305 mm na 270 mm, a wg innych pozostaje 305. Z tyłu ma zostać 405 mm.
17.08.2021 18:24
0
@7 Kruk - źle napisałem (pośpiech), po przecinku powinno być "że", czyli że myślałem, że rozmiar się nie zmieni - ale skoro Vet powiedział, że przeszkadza to znaczy że się zwiększyła średnicę. Podejrzewam, że te błotniki zasłonią kolejną przestrzeń
18.08.2021 10:11
0
Średnica zewnętrzna jak najbardziej mogła uledz zwiększeniu tak jak szerokość. Jednym z argumentów za 18 stkami było obniżenie kosztów poprzez unifikację ich z innymi seriami. Oczywiście sama mieszanka dla f1 pewnie bedzie inna ale chodzi o całą konstrukcję opony, którą można zunifikowac z innymi seriami. A więc przednie koła mogą byc szersze i wyższe.
18.08.2021 11:57
0
@10. hubertusss Już mają 305 i 405 mm szerokości, to o ile chcesz je jeszcze poszerzać? Przednie prawdopodobnie zostały zwężone do 270, a tylne zostały bez zmian (405).
18.08.2021 12:42
0
Wszystko, co przyczyni się do zacieśnienia stawki, będzie przydatne. W F2 18-calówki wyglądają świetnie. :)
19.08.2021 11:17
0
Z tym rozmiarem opony , nie mylić felgi, to wydaje mi się że sam rozmiar jest podobny ale kształt zupełnie inny , stara opona 13 jest bardziej zaokrąglona i z punktu widzenia kierowcy jest kulą. Nowa opona 18 jest bardziej kanciasta na krawędziach i kierowca mniej moze dostrzec bo nie widzi kuli tylko bardziej prostokąt, dodatkowo dochodzi owiewka koła która może włąśnie zasłania przy wchodzeniu w zakręt kraweżniki. Ale jest jeden plus nowych opon podobno są bardziej wytrzymałe i mozna dłuzej jechać na maxa, oraz lepiej trzymają w zakrętach, więc same opony są lepsze ale kosztem widoczności.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się