WIADOMOŚCI

Zespoły nie przestają naciskać w sprawie legalności silnika Ferrari
Zespoły nie przestają naciskać w sprawie legalności silnika Ferrari
Międzynarodowa Federacja Samochodowa wysłała zespołom kolejną dyrektywę techniczną, oznaczoną numerem 38/19.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg
W Formule 1 normalną praktyką jest wysyłanie zapytania do FIA w celu sprawdzenia legalności danego rozwiązania. Zespoły robią tak, jeśli wpadną na coś oryginalnego lub wydaje im się, że rywale łamią przepisy.

Jeśli pomysł jest legalny, odpowiedź dostaje tylko pytająca ekipa. W przeciwnym razie wszystkie zespoły otrzymują dyrektywę techniczną, do której muszą się stosować. Gdy wysyłający zapytanie trafi, ma podstawę do oprotestowania rywali, o ile ci nie zaniechają swoich działań.

W Stanach Zjednoczonych to Red Bull, współpracujący z Hondą, wysłał do FIA zapytanie o możliwość zaburzania pracy czujnika przepływu paliwa. Rozwiązanie uznano za nielegalne.

Zbiegło się to ze słabszą formą Ferrari w wyścigu i wywołało lawinę komentarzy. Oliwy do ognia dolał Max Verstappen, który jasno dał do zrozumienia, że Włosi zostali złapani na oszukiwaniu. Ci z kolei zareagowali bardzo ostro, grożąc Red Bullowi procesem i tłumacząc, że nadal mają przewagę na prostych, ale jeździli z innymi ustawieniami samochodu i skręconymi jednostkami po awarii w treningu.

Od momentu, gdy silnik Mercedesa przestał dawać najlepsze osiągi na prostych, inni producenci doszukiwali się łamania przepisów przez Ferrari. W sezonie 2018 podejrzewano kombinowanie przy układzie akumulatorów lub spalanie oleju, ale FIA nie wpadła na żaden trop.

Jedna z teorii, mająca wyjaśnić tegoroczną przewagę włoskich silników, sugerowała wykorzystywanie czegoś dodatkowego podczas spalania. Mówiło się m.in. o kontrolowanym wycieku lub wykorzystywaniu płynów chłodzących.

Przed GP Brazylii rywale Ferrari znów dali o sobie znać. Federacja wystosowała kolejną dyrektywę, w której zaznaczyła, że zakazane jest kierowanie łatwopalnych cieczy z elementów chłodzących lub systemu ERS w celu zwiększenia wydajności spalania.

Źródło AMuS sugeruje także, że w kolejnych tygodniach mogą powstać następne dyrektywy. Producenci chcą wykluczyć wszystko, co mogłoby posłużyć Ferrari do domniemanego oszukiwania.

W Brazylii wszyscy będą bacznie przyglądać się czerwonym samochodom na prostych. W ten weekend nową jednostkę otrzyma Charles Leclerc, który nie będzie musiał specjalnie jej oszczędzać. Wykorzysta ją tylko w dwóch wyścigach. Najprawdopodobniej jest ona także mocniejsza od tych, które włoska ekipa wykorzystywała w tym sezonie.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

12 KOMENTARZY
avatar
marcelo9205

14.11.2019 10:24

0

Jakos nie widze, zeby inne zespoly z silnikiem Ferrari mialy jakas przewage. A taka pamietam kilka lat temu, jak Williams ze swoim mocno przecietnym bolidem mogl kwalifikowac sie na czolowych pozycjach tylko ze wzgledu na silnik.


avatar
mulat

14.11.2019 11:14

0

Co by teraz Ferrari nie zrobiło to będzie źle. Skręcą silnik to będą teorie spiskowe że dyrektywa wykazała spalanie płynów chłodniczych , będą dalej szybcy na prostych to pozostałe zespoły będą się doszukiwać innego obejścia przepisów przez Ferrari.


avatar
Kimi Rajdkoniem

14.11.2019 11:26

0

To dobrze, że zespoły szukają potencjalnego oszustwaw Ferrari. Tp świadczy o tym jakie wrażenie zrobily osiągi ich silnika. Tak samo było Mercedesem a np a czasów zespołu BAR z Hondą czy wczesciej z Maclaren'em. To naturalne i pozytywne


avatar
Kimi Rajdkoniem

14.11.2019 11:27

0

Ps: tak dużo literówek popełniłem, że aż wstyd:/


avatar
hubos21

14.11.2019 12:18

0

Fajnie by było jakby LEC z nowym silnikiem był jeszcze szybszy na prostych :D


avatar
orto

14.11.2019 13:36

0

@5 Zamknęliby dzioby krzykaczom :-)


avatar
OOXXYY

14.11.2019 15:54

0

A ja myśle że Ferrari w sprytny sposób wykorzystuje siłe ludzkich mięśni. Poprostu mają zamocowaną klapke w podłodze która na prostych otwiera się i kierowcy wspomagają bolid swoimi nogami ;) A jest to nie do wykrycia bo bolid jest nisko zawieszony więc tego nie widać i w telemetri też się nie zapisuje bo nie ma teleinformatycznego połączenia z nogami kierowcy ????


avatar
Luzak564

14.11.2019 16:16

0

Bardzo dobrze że Ferrari ulepsza silnik, czyli się rozwija a że spala płyn czy coś tam? a to w czym problem? niech sobie stworzą taki sam silnik i po problemie chyba że te zespoły nie mają pojęcia jak się do tego zabrać i dlatego żal d.. e ściska, F1 ma się rozwijać a nie stać w miejscu


avatar
HeliX

14.11.2019 16:31

0

@8 To nie chodzi o to. Wszystkie wymienione w poście rzeczy są nielegalne jeżeli chodzi o silnik. Posiadanie przez cały sezon dodatkowych ulepszeń które są nielegalne nie daje szans rywalom którzy tych przepisów w jakimś stopniu przestrzegają. I jest to wręcz niemożliwe by Ferrari przyśpieszyło o 10 Km na prostej w przeciągu przerwy wakacyjnej.


avatar
Kimi Rajdkoniem

14.11.2019 19:47

0

@9. Nie jest o 10km/h szybsze od przerwy wakacyjnej. Jest szybsze od początku sezonu. Po prostu od przerwy utrzymali prędkość na prostych przy poprawie przyczepności i prędkości w zakrętach. Nie tylko moc maksymalna jest istotna. Jeśli np auto z ostatniego zakrętu przed prostą wyjedzie o 10 km/h szybciej to na końcu prostej także będzie miało większą prędkość. Bolid należy traktować całościowo: mocniejszy silnik pozwala na zakladanie wiekszych skrzydeł. Ew niższa moc może być kompensowana niższym oporem aero. Może Ferrari ma coś na wzór fDuct? Może ma lepszą elektronikę i lepiej kontroluje trakcje i oddawanie mocy? To bardzo złożony temat


avatar
Marcin 1977

14.11.2019 23:48

0

Koniec sezon u nudnego bo wygral Hamilton taki zelek pokroju Ronaldo...ale do rzeczy Mercedes ma bolid ktory zwycieza bo jest mnie j skomplikowany ..I tu tkwi sila ...Ferari ma najlepszy silnik alevkazdy wie ze wyscig to gra w ruletke .. moze testuje juz na nowy sezon ..odpuscili w polowie ..moze guru od silnika powiedxial zawory wydechowe beda mocne jak beda chkodzone prze prrzeciek oleju I plynu chkodzacego...szacun..mysle ze od polowy sezonu Ferrari testowalo a ze czasem wygrali lub punkty..lut losu ....jedno odkryli silnik mozma caly czas roxwijac ... I maja diament nieoszliwowany na pokladzie Charles Leclerc...forza scuderia


avatar
Airjersey

15.11.2019 15:02

0

@11 Na przyszłość, jak już coś napiszesz, upewnij się, czy da się to przeczytać i zrozumieć zanim klikniesz "dodaj komentarz"


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się

DO

GP Emilii-Romanii

16.05 - 18.05

ZOSTAŁO

it
7DNI
15GODZ
51MIN
42SEK

16.05

/PIĄ/

#1 trening

#2 trening

/ 13:30 - 14:30

/ 17:00 - 18:00

17.05

/SOB/

#3 trening

kwalifikacje

/ 12:30 - 13:30

/ 16:00

18.05

/NIE/

wyścig

/ 15:00

Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl
Czy Alpine słusznie postąpiło, zastępując Jacka Doohana Franco Colapinto po zaledwie sześciu wyścigach sezonu 2025?
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu