Dyrektor techniczny zespołu Lotus Renault GP, James Allison, w krótkim wywiadzie przeprowadzonym przez biuro prasowe zespołu zdradza kilka szczegółów na temat budowy nowego bolidu Roberta Kubicy i Witalija Pietrowa.
James, opowiedz nam o R31 i tym, co różni go od poprzednika„Słowa takie jak agresywny czy innowacyjny są ostatnimi czasy bardzo modne w Formule 1, ale czujemy, że przymiotniki te są odpowiednie do określenia R31. To prawda, że samochód został zaprojektowany w ambitny sposób, a rzut okiem na całość potwierdzi, że od podstaw koncepcja jest zupełnie inna – nie tylko w porównaniu z ubiegłym sezonem, ale w porównaniu z jakimkolwiek wyprodukowanym przez ten zespół bolidem. Te zmiany oddają nasze próby wyciągnięcia absolutnie maksimum z aerodynamiki w obliczu regulaminów, które zmieniły się dość znacząco oraz dopracowania pomysłu wykorzystującego wydech do poprawy pracy dyfuzora”.
Można więc powiedzieć, że R31 jest znacznym krokiem naprzód w porównaniu z R30?
„Bardzo trudno porównać te dwa samochody. Rok 2011 jest zupełnie inny – zmianie uległy regulaminy i to właśnie dlatego R31 tak bardzo różni się od swoich poprzedników. Dla przykładu, w tym roku powrócił KERS, a samochód został przekonstruowany od podstaw w celu przystosowania go do tego systemu w wydajny sposób. Po raz pierwszy od dziesięcioleci zdecydowaliśmy się również na zmianę układu tylnego zawieszenia na system pull-rod. Tak jak już powiedziałem, każdy może na własne oczy przekonać się, że w porównaniu z poprzednimi modelami, zupełnie inaczej podeszliśmy do pewnych obszarów. Wszystko po to aby R31 było jak najlepsze w świetle regulaminów na rok 2011”.
Jak zespół poradził sobie z projektem i fazą budowy nowego samochodu – czy zima była stosunkowo przystępna?
„Nigdy nie jest łatwo – taka jest szczera odpowiedź – w tym roku było jednak szczególnie trudno, ponieważ mamy sporo niemałych dodatków, takich jak KERS i regulowane tylne skrzydło. Rozwój skrzydła dodał pracy na etapie projektowania i produkcji – nie był to prosty rozwój ubiegłorocznego projektu, wiązał się bowiem z rozpoczęciem pracy od podstaw. Tak samo było w przypadku wydechu – prace nad nim zaczęliśmy od początku”.
Co jeszcze możesz powiedzieć nam na temat regulowanego tylnego skrzydła i jego wpływie na samochody...
„Zyski w prędkości na prostych płynące z regulowanego tylnego skrzydła nie będą takie same dla wszystkich samochodów – o tym kto zyska najwięcej zadecyduje to, czyja wersja będzie najbardziej wydajna. Każdy zespół będzie starał się stworzyć skrzydło, które zapewni kompromis pomiędzy dociskiem aerodynamicznym w zakrętach i jego wytracaniem na prostych – im lepiej twoje skrzydło poradzi sobie z tym zadaniem, tym lepszy czas okrążenia w kwalifikacjach i większa konkurencyjność w warunkach wyścigowych. Jeśli chodzi o wydajność systemu, będzie ona większa niż w przypadku zeszłorocznych kanałów F. Jednak – podobnie jak kanał F – system nie jest prosty, a my spędziliśmy mnóstwo czasu projektując go przy pomocy systemu CFD i tunelu aerodynamicznego – wszystko w celu osiągnięcia jak najlepszego kompromisu”.
Jak sądzisz, gdzie w stawce znajdzie się R31 na początku sezonu?
„Z każdym sezonem profesjonalizm reprezentowany przez zespół jest coraz większy. Jest wiele zespołów, które wiedzą jak stworzyć dobry samochód, a my nie łudzimy się odnoście skali wyzwania sezonu 2011. Myślę, że ubiegły rok prześcignął oczekiwania niektórych ludzi, ale na pewno nie przewyższył naszych. Wtedy cieszyliśmy się ze zmierzania we właściwym kierunku – teraz jednak bylibyśmy sfrustrowani rozpoczynając sezon 2011 na poziomie reprezentowanym w ubiegłym roku. To oznacza, że chcemy aby R31 było konkurencyjne od samego początku – żeby od pierwszego wyścigu w jego zasięgu były podia i nie tylko. Biorąc pod uwagę ogromy wysiłek włożony w stworzenie tego samochodu, byłoby to odpowiednią nagrodą”.
31.01.2011 15:47
0
Może jednak jest coś na rzeczy z tym wydechem, skoro Alison tyle razy o nim wspomina. Ale jeżeli to prawda, że ma być skierowany do przodu i będzie skuteczny i zgodny z regulaminem, to... leżę i kwiczę :)
31.01.2011 15:53
0
Noke54 - dużo też wspomina o przepisach na rok 2011 i wielu zmianach, czy to znaczy, że kierowca będzie mieć książkę z przepisami f1 do dyspozycji? Gdzieś w schowku koło kierownicy:D
31.01.2011 15:53
0
Strasznie widzę dużo artykułów o tym,że to będzie świetny sezon..Mi się zdaje ze mają kilka niespodzianek ; >
31.01.2011 15:55
0
Póki co to jedyną niespodzianką jest exhaust, którego nie widać. Pożyjemy, zobaczymy.
31.01.2011 15:55
0
3. GoQu - Mi też się tak zdaje, dość Pewnie się wypowiadają, ale tak naprawdę nie wiadomo co będą reprezentować inne zespoły
31.01.2011 16:06
0
Mam ogromny apetyt na ten sezon. Jeśli R31 będzie w stanie walczyć o podia, to wierzę, że Robert zdobędzie World Champion Achievement :)
31.01.2011 16:25
0
tyle tematów o renówce że nie wiadomo w którym pisać xD
31.01.2011 16:34
0
pull-rod ponoć nie jest już stosowany w f1, dlaczego do niego powrócili??
31.01.2011 16:37
0
Question: Renault, gdzie macie wydech? Renault: To magia, nie będziemy tego tłumaczyć. A tak na serio nad takim rozwiązaniem pracował ponoć również Mercedes, więc możliwe, że będzie to innowacyjne, ale nie jedyne w swoim rodzaju.
31.01.2011 16:38
0
Są tacy pewni siebie że robi się to troche bezczelne, oby mieli coś konkretnego na pokrycie tych wszystkich zapowiedzi...
31.01.2011 16:51
0
pull-rod wyjaśni mi ktoś na czym to poleg??
31.01.2011 16:52
0
a co mają wszystkie asy wyrzucać na stół ... ???
31.01.2011 16:55
0
@ 9. Tristan, o tym nie słyszałem, możesz podać źródło ?
31.01.2011 16:56
0
Tu dokładnie widać wydech: htt p:// ww w. face book. com/ pages/Lotus-Renault-GP-The-Official /173854285966083?v=photos#! /photo.php?fbid=175454449164689&set= o.173854285966083&theater
31.01.2011 17:02
0
@14. FiFiLeK to jest stary bolid pewnie
31.01.2011 17:04
0
FiFiLeK to jest zdjecie z wczoraj bo sa komety do tego zdjecia z wczoraj wiec to r30
31.01.2011 17:07
0
o której jutro zaczynają się testy?
31.01.2011 17:14
0
fakt obok jest większe zdjęcie tego boku i widać płetwę... sry sorry :)
31.01.2011 17:15
0
ale w sauberze widać :) na eng. f1 wydech idzie tam na tylne zawieszenie...
31.01.2011 17:16
0
Witam wszystkich forumowiczów. Sezon sie niedlugo zacznie wiec emocje widze rowniez u nas na forum rosna. Nie chce sie bawic w jasnowidza wole poczekac na testy chociaz , ale chyba ktos tu chce namieszac w czolowce :) Pozyjemy zobaczymy. Chcialem zwrócic uwage na cos zupelnie innego. A mianowicie na dzisiejsza prezentacje, ktora podobala mi sie w wykonaniu Roberta. Nie wiem czy ktos uwaznie sie przygladal jak Pietrov skakal jak pajac chcac juz odkrywac bolid, a Kubica niewzruszony popatrzyl przez chwile na niego po czym go olał. Pietrov probowal blagalnie patrzen na szefa ale to nie pomoglo. Bardzo mi sie to podobalo. A pozniej gdy Kubica stwierdzil ze to juz pora to szybko Pietrov sie zerwał :) niestety pomylil przod z tylem bolidu i stanal ze zlej strony :) Widze ze jest bardzo narwany i podescytowany ale wlasnie go to gubilo w tamtym sezonie chyba nie wyciagnal wnioskow :) Pozdrawiam wszystkich fanow R.K. i odsylam do obejrzenia krotkiego filmiku z prezentacji, czy ktos jeszcze mial takie odczucia :D
31.01.2011 17:21
0
Ej w Ferrari tego wydech widac;d ale jaja na serio Renault ma go sprytnie schowanego
31.01.2011 17:24
0
@ 20. dorotka20 W obliczu emocji jakie mi dzisiaj towarzyszyły podczas prezentacji pewnie sam bym pomylił przód z przodem :)
31.01.2011 17:28
0
20. dorotka20 - "dzisiejsza prezentacje, ktora podobala mi sie w wykonaniu Roberta(...) czy ktos jeszcze mial takie odczucia" - Ja takich nie mam . Mnie się podobała prezentacja akurat w wykonaniu Pietrowa. W żadnym momencie nie zachowywał się 'jak pajac'.
31.01.2011 17:31
0
ScarbsF1 has apparently confirmed on twitter that there is no exhaust on the back of the car… I was told they're not at the back fuel to the theory
31.01.2011 17:31
0
fanka znowu szuka zaczepki a tutaj zaraz bedzie 100 postow o pouczaniu siebie nazwajem...
31.01.2011 17:34
0
widzę że fanka Vettela szuka prowokacji..... tylko żebyś nie płakała jak Vettel będzie zajmował miejsca od 4-8:) xd
31.01.2011 17:36
0
Car dimensions Front track: 1450 mm Rear track: 1400 mm Overall length: 5100 mm Overall height: 950 mm Overall width: 1800 mm Overall weight: 640 kg, with driver, cameras and ballast KERS Motor generator unit: Renault Sport F1/Magneti Marelli Electronic control unit by Magneti-Marelli Control Unit: Magneti-Marelli Batteries: Not disclosed
31.01.2011 17:37
0
dane dotyczące nowego bolidu kubicy:)
31.01.2011 17:43
0
fanka to chyba źle oglądałaś prezentacje, bo pajacował pietrovek, włączcie sobie filmik z prezentacji i obejrzycie od czau 7:10 się wyrywał jak oparzony żeby bolid odsłonić
31.01.2011 17:59
0
generalnie to widac ze nic tu sie nie zmienilo , poziom wypowiedzi - gimnazjum, chociaz pewnie gimnazjalisci niektorzy by sie obrazili, a komentarze pod artykulami nazywacie forum...pogratulowac.
31.01.2011 18:00
0
Chyba wykonali przez zime dobrą robote.Ale mogli by byc troche skromniejsi.
31.01.2011 18:01
0
Za bardzo się przejmujecie tym co ta dziewczyna pisze. Nerwy sobie tylko szargacie przez jakiegoś bachora który nie ma co robić więc siedzi przed komputerem. Radzę po prostu to olać ciepłym moczem i tyle. Już dawno zdałem sobie sprawę że nie ma sensu z nią dyskutować ani zwracać jej uwagę. Admin pewnie nic z tym nie zrobi, daltego napiszę jeszcze pod koniec: GÓWNA się nie rusza bo śmierdzi! Pewnie dostanę ban, ale co mi tam, ten portal i tak upadł już dość mocno, więc nie ma sensu tu zaglądać. Pozdrawiam myślących!
31.01.2011 18:18
0
to jak z tymi testami, wie ktoś o której Pietrov rozpoczyna jutro crash test R31?
31.01.2011 18:29
0
13. SilverX Źródło to ogólnie internet, czyli równie dobrze może być wielka ściema, trzeba czekać aż Mercedes zaprezentuje bolid. Też się uśmiechnąłem jak Petrov chciał odsłaniać bolid od tyłu, zaskoczył nawet Kubicę, normalnie mistrz.
31.01.2011 18:35
0
Jutro Testy o 10
31.01.2011 18:53
0
33. fotoman o 9 rusza sesja chyba standardowo.
31.01.2011 18:54
0
txn!
31.01.2011 19:13
0
teraz sobie obejrzałem prezentacje, ..rzeczywiście z Pietrova gamoń ostatni ! :D, drugi raz to robi i nie wie na którym kole siadać :0, a to jak pocierał dłońmi uda, zaraz po tym, jak zobaczył ten sam tik u Roberta, ..normalnie komedia
31.01.2011 19:20
0
ale huczy Lotus.... łohoho... Niech lepiej nie rzucają słów na wiatr:d.. bo bd zmuszony się wybrać do nich osobiście:D
31.01.2011 19:20
0
W wydarzeniach na Polsacie mówili że mamy 3 sezony w jakości HD.Kubica i Petrov jezdzili już po torze!Wykonali razem 2 kółka.Co do kasków jeśli dobrze zauważyłem są takie same jak w tamtym roku tylko jest dodany czarny kolor
31.01.2011 19:39
0
Mam wrażenie że Robert zrzucił trochę wagę porównując go do ubiegłego roku, pewnie ma to związek z kersem.
31.01.2011 19:43
0
@11. - Pull rod chodzi o układ zawieszenia, pull rod to akurat model 'wleczony', taki jak miał Red Bull w 2010
31.01.2011 19:56
0
20. dorotka20 Widziałem filmik :)) Skakał,skakał... co nie wróży dobrze.Jest napięcie. 23. fankaVettela Czysta prowokacja.Czyżby ciężkie dni :)) ?
31.01.2011 20:10
0
@43 skakał bo sam stwierdził że musi sprawdzić jak dział KERS:-) najlepiej to metodą "macajewa"
31.01.2011 20:11
0
a jak jest napięcie to dobrze...gorzej jakby tam nie było ;-)
31.01.2011 20:17
0
fanka lubi takich cieniasów.Juz zaczyna.
31.01.2011 20:19
0
@46jutro prezentacja Red Bulla dlatego juz ja pewnie nosi..
31.01.2011 20:25
0
A propos wypowiedzi LRGP (co za skrót) mam troche obawy . Może Lopez szuka kasy od sponsorów i dlatego propaganda sukcesu? To jednak nie koncern z długoletnią tradycją tylko osoba fizyczna ,żyjąca z kapitału.Też kiedyś chce wyciągnąc zyski z tego biznesu. Trochę mam obawy.
31.01.2011 20:27
0
A ta cala fanka to typowy troll. Ciekawe pod iloma nickami pisze?
31.01.2011 20:28
0
Ja mam wrazenie ze LR ma podstawy do tego iz tak sie przechwalaja,prawdopodobnie ich inowacujna wersja R31 przerosła ich oczekiwania,agresywny stylistyka i swietne malowanie znaczna porawa w aerodynamice?? 2 systemy porawiajace predkosc + bardzo dobra przyczepnosc mechaniczna R31 tylko 5cm dłuzszy?? słabe strony słabszy silnik hmmm tak to wyglada:D mam dziwne wrazenie ze ten Bollid bedzie niczym Redbull z 2010:D moze nawet lepszy?? napewno wszyscy by tego chcieli poza fanka:D czy macie podobne wrazenia:D ?
31.01.2011 20:42
0
@seba030189 podzielam obawy dotyczące silnika,a jest jeszcze jedna rzecz,która nie daje mi jakoś spokoju-"MECHANICY"-mam nadzieje ze ci tzw.fachowcy od zmiany kół trochę poćwiczyli przez zimę.
31.01.2011 20:43
0
50- mam wrazenie ze LotRen tylko sie reklamuje.Robcio tez jakos taki niepewny.Najpierw ze niby extra sprzet a dzis ze nic nie wiadomo.Mysle ze tu chodzi o kase.
31.01.2011 20:47
0
Kubica ma inny kask. Malowanie jest CZERWONO-CZARNE. Pzdr.
31.01.2011 20:48
0
52. jack1 a ja mysle ze tak musi sie wypowiedziec bo jeszcze KERS ani inne nowinki nie były jeszcze testowane na torze,maja podstawy by sie chwalic teraz musza ciezko pracowac by pozbierac wszystko w calosc mam nadzieje ze wykonaja świetna robote i w bahrajnie zobaczymy R31 na PP od 1 wyscigu:) czasem marzenia sie spełniaja:D nawet jesli sie rozczaruje to chce tak myslec:)
31.01.2011 21:14
0
54.seba Dobrze by bylo gdyby twoje slowa okazaly sie prorocze.Moze nasze marzenia w koncu sie spelnia i posluchamy Mazurka na kilku GP.Pomarzyc swietna rzecz.Ale z tym rewolucyjnym wydechem cos szybko wyskoczyli.Red Bull w tamtym roku sciemnial do konca, i tak naprawde to do tej pory nie wiadomo czym przewyzszali reszte stawki.Robert zasluguje na dobry bolid .Pokaze wtedy jak jezdzi mistrz.
31.01.2011 21:15
0
A wydech znajduje się przed przednim dyfuzorem
31.01.2011 21:21
0
55. jack1 Oni sami sa chyba zaskoczeni tym co ośiagneli dlatego to takie WIELKIE CHURA!! przesłanie do innych themow by ich nie lekcewarzyli a sama próba skopiowania jakielkolwiek nowinki trwa miesiace wiec wiec nie maja nic do ukrycia(przykład kanału F) malo komu sie udalo szybko go wdrozyc i zebu dobrze działał:D ja jestem optymistycznie nastawiony do ich przesłania:)
31.01.2011 21:31
0
seba , nie rozumiem o co ci chodzi z tym lekcewazeniem.Najlepiej jest kogos zaskoczyc na torze.To jest wyscig technologiczny i takie teamy jak merc czy ferrara czym pozniej sie za cos wezma tym lepiej .merc zbudowal w tamtym roku 2 bolidy, wiec srodkow i ambicji im nie brak.Poczekajmy do pierwszych quali. Wtedy prawda wyjdzie na jaw.Merc b. wczesnie zaczal prace nad bolidem.Wole sie pozytywnie zaskoczyc niz rozczarowac.
31.01.2011 21:36
0
58. jack1 Wiedz mamy odmienne ideologie:D tak czy siak wszyscy sie nie mozeby doczekac:D jutro bedzie wielkie szukanie w necie transmisji z treningu:D hehe
31.01.2011 21:36
0
@57 Kanał F to nazwa tegoż systemu w bolidach Vodafone McLaren Mercedes, w bolidach innych stajni można go nazywać jak dany team chce, ale prawdziwa nazwa brzmi FW80.
31.01.2011 21:44
0
jesli faktycznie wydech jest z przodu i 'chwala' sie tym na dzien dobry to najprawdopodobniej niecbedzie mozna tego skopiowac nie projektujac tego juz na poczatku tworzenia bolidu...
31.01.2011 22:35
0
ja myślę,że lotus renault niepotrzebnie się nadyma. nie zapominajmy kto przodował w tamtym roku z bolidem. red bull był nie do objechania. udało się to jedynie ferrarce. nie należy też bagatelizować mclarena. myślę, że będą w 2011 silniejsi od ferrari, sądzę, że to będzie właśnie sezon mclarena.
31.01.2011 22:58
0
Zgadzam się z przedmówcami, od siebie dodam że po prostu prężą muskuły, jest tak zawsze przed każdy sezonem. tak naprawdę dopiero 3,4 wyścig pokaże potencjał bolidu zespołu, jaka jest powtarzalność wyników i osiągów.
02.02.2011 01:05
0
Ot cała kwestia na ten rok, czy warto iść na kompromisy w konstrukcji, czy bezkompromisowo zaryzykować by mieć zdecydowaną przewagę na 30-40% torów, a na reszcie byle za bardzo nie odstawać. Oby w końcu Renia znów miała pierdyknięcie i nie musiała jeździć zachowawczo jak w poprzednim sezonie.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się