WIADOMOŚCI

FIA oficjalnie kończy spór w sprawie nadmuchu dyfuzorów
FIA oficjalnie kończy spór w sprawie nadmuchu dyfuzorów
Międzynarodowa Federacja Samochodowa oficjalnie potwierdziła dziś, że zespoły Formuł 1 mogą wykorzystywać gazy wydechowe do nadmuchu dyfuzora, gdy kierowca nie wciska pedału przyśpieszenia. Tym samym końca dobiegł spór, który zdominował ubiegłotygodniowe Grand Prix Wielkiej Brytanii.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg
„Przez resztę sezonu, wszystkie samochody obowiązywać będą warunki z Walencji” - czytamy w opublikowanym dziś przez FIA dokumencie. Decyzja oznacza więc, że pozwoleniu na wykorzystywanie gazów wydechowych towarzyszy zakaz zmian mapowania silnika pomiędzy kwalifikacjami i wyścigiem.

„Mamy nadzieję, że nie będziemy mieli do czynienia z protestami odnośnie mapowania silnika oraz końcówki rury wydechowej w trakcie sezonu. Oprócz zasadniczej części porozumienia wypracowanego przez Grupę Roboczą ds. Technicznych, potwierdzone zostało również, że żaden zespół nie wystosuje protestu w tej kwestii do końca sezonu”.

Z podobnymi kontrowersjami nie spotkamy się w przyszłym sezonie, ponieważ regulamin techniczny za rok 2012 nakazuje wykorzystanie peryskopowych wydechów z końcówkami umieszczonymi w górnych częściach sekcji bocznych.

„Zespoły wyraziły już zgodę na zaostrzenie przepisów dotyczących umiejscowienia wylotu rury wydechowej, co oznacza, że znajdować się on będzie zdecydowanie wyżej i nie będzie sąsiadował z dyfuzorem. W ten sposób jakiekolwiek korzyści aerodynamiczne wynikające z przepływu gazów wydechowych zostaną ograniczone do absolutnego minimum”.

„Mapowanie silnika pozostanie dowolne (w granicach obowiązujących ograniczeń FIA SECU), ponieważ nowa pozycja zakończeń rury wydechowej sprawi, że jakiekolwiek korzyści aerodynamiczne będą przypadkowe”.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

24 KOMENTARZY
avatar
Marcin_klo

14.07.2011 16:19

0

A co? Seba sie popłakał?


avatar
Konik_mekr

14.07.2011 16:29

0

No w końcu sie określili.


avatar
carrera996

14.07.2011 16:57

0

Paranoja!!! Nie rozumiem dlaczego nakładają obostrzenia związane z miejscem poprowadzenia wydechu?! Wystarczyłoby, aby określić, że gazy wylotowe mają być odprowadzone w kierunku tyłu bolidu, nie ważne na jakiej wysokości, ważne że nie w bok i nie do przodu. Z drugiej strony tą decyzją o powrocie FIA się tylko ośmieszyła, mogli się zastanowić 2 tygodnie dłużej i nie zakazali by stosowania dmuchanych dyfuzorów. Pewnie zobaczyli, że Red Bull nie stracił w stosunku do reszty stawki na tyle, żeby wypaść poza pierwszą trójkę, więc ten zakaz niczego nie zmienił.


avatar
Jahar

14.07.2011 17:10

0

Co z wynikami typowania? Miało być do środy. W regulaminie chyba tak jest.


avatar
fanAlonso=pziom

14.07.2011 17:36

0

3 przecież wiadomo że gazy będą doprowadzane do tyły a wysokosc ma znaczenie bo w tym sezonie przeciez dmuchają niziutko a juz do następnego sezonu muszą miec wydech wyżej taki bardzej konwencjonalny


avatar
sydemon

14.07.2011 17:51

0

3. carrera996, mam radę dla Ciebie. Najpierw się zorientuj w sprawie a potem komentuj.


avatar
mazur81

14.07.2011 18:13

0

Nie rozumiem za bardzo całej instytucji FIA. Cokolwiek jakikolwiek zespół wymyśli to od razu od następnego sezonu jest nielegalne. w ten sposób zamiast rozwoju mamy regres technologiczny. Proponuje cofnąć się kilka tysięcy lat wstecz i zakazać stosowania kół, oczywistym jest że jak nie będzie kół to nie będzie również silników, więc bolidy będą poruszały się na balach drewna a napęd będzie stanowił zaprzęg z bawołów. To dopiero będzie emocjonująca rywalizacja...


avatar
athelas

14.07.2011 18:20

0

Dobrze, całkowite NIE zmianie w trakcie sezonu, a po niech robią co chcą.


avatar
xeoteam

14.07.2011 18:42

0

4. kempa nie chce dacsobie pomóc , to tak jest :)


avatar
wist13

14.07.2011 19:58

0

Prawidlowo.


avatar
Vettelowa

14.07.2011 21:28

0

7. mazur81 --> zgadzam się w 100 %.


avatar
marcin_114

14.07.2011 22:15

0

@9. Kempa ręcznie liczy te punkty?? Niemożliwe...


avatar
nekos

15.07.2011 00:40

0

powoli nudne zaczyna sie to robic... moze w nastepnym sezonie wszyscy dostana identyczny bolid i zobaczymy kto najlepiej jezdzi ;)


avatar
ygor

15.07.2011 01:18

0

Albo odkryli że cała tajemnica była w mapowaniu silnika i to wystarczy żeby Ferrari dogoniło RBR do końca sezonu. Jeszcze raz zaznaczam, że całe to zamieszanie to sprawka SF i to właśnie oni mają na tym najwięcej zyskać.


avatar
URAN

15.07.2011 07:40

0

Tak zazwyczaj bywa gdy najpierw coś się robi (pod presją) a dopiero potem myśli. Kolejna kompromitacja FIA, która powinna być totalnie olana przez zespoły, co zapewniło by wreszcie zdrową techniczną rywalizację i postęp technologiczny, a nie załatwianie spraw przy zielonym stoliku. FIA na drzewo!


avatar
cizemkaszczecin

15.07.2011 08:15

0

a ja uważam ,że w F1 winna być wolna amerykanka ograniczająca jedynie; mocą silnika i wagą bolidu.


avatar
carrera996

15.07.2011 09:12

0

6. sydemon, ja Tobie radzę czytać ze zrozumieniem, ale pewnie za chudy w uszach jesteś żeby odczytać przekaz z mojego posta. Jakoś pozostali na tym forum wpisali się w sedno sprawy, tylko Ty nie.


avatar
w4syl

15.07.2011 09:57

0

widze ze admin juz ma pomalu wszystko w du*ie, wynikami typowania sie juz nie zajmuje ;oS Niedlugo pewnie o tym ile punktow zebrales za dany wyscig dowiemy sie na koniec sezonu :S


avatar
Mountdegrejt

15.07.2011 09:59

0

Carrera przestan sie juz blaznic chlopie, 6.sydemon ma calkowita racje, ty nie masz pojecia o czym piszesz, bo nie masz pojecia najwidoczniej na czym pomysl "dmuchanych dyfuzorow" polegal. Poczytaj sobie, poogladaj obrazki, posluchaj wypowiedzi ludzi sie tym zajmujacych na co dzien a potem medrkuj i gan innych. Jak zawsze cieplo pozdrawiam fanow f1 ;)


avatar
sydemon

15.07.2011 10:29

0

17. carrera996, przekaz twojego postu odczytałem w 100%. Brzmi on tak: "carrera996 nie ma pojęcia o czym pisze". "Wystarczyłoby, aby określić, że gazy wylotowe mają być odprowadzone w kierunku tyłu bolidu, nie ważne na jakiej wysokości, ważne że nie w bok i nie do przodu." - tylko LRGP miał wydech skierowany ku przodowi a pozostali mają wydech do tyłu (LRGP będzie testować za tydzień nowy wydech). Dodatkowo w tym sezonie jest dowolny kierunek i miejsce odprowadzania gazów wydechowych. Kontrowersje budzi jedynie czas w którym są one produkowane. "Z drugiej strony tą decyzją o powrocie FIA się tylko ośmieszyła, mogli się zastanowić 2 tygodnie dłużej i nie zakazali by stosowania dmuchanych dyfuzorów." - decyzja o zakazie była podjęta kilka tygodni wcześniej a nie jak wg ciebie, czyli z dnia na dzień. Oczywiście jak już pisałem kontrowersje nie dotyczą dmuchania dyfuzora. I kto tu jest za chudy w uszach?


avatar
carrera996

15.07.2011 10:40

0

19.Mountdegrejt Doskonale wiem na czym polega "dmuchany dyfuzor". Chodziło mi jedynie o to, że dokładne określenie poprowadzenia wydechu doprowadza do sytuacji, w której F1 nie daje pola do popisu inżynierom. Pisząc o tym, że "Wystarczyłoby, aby określić, że gazy wylotowe mają być odprowadzone w kierunku tyłu bolidu, nie ważne na jakiej wysokości, ważne że nie w bok i nie do przodu." łączyłem to z zakazem stosowania dmuchanych dyfuzorów - jednak FIA nie dość, że zakazała "dmuchać" to na dodatek określiła jak wydech ma być poprowadzony - peryskopowy wydech. Wystarczy sam zakaz dmuchania, ale po co określać jak prowadzić wydech. FIA powinna dać większą dowolność w projektowaniu bolidów. Zanim więc zabierzesz głos w nie swojej sprawie przemyśl 2 razy to co chcesz napisać bo sam się błaźnisz mędrco ludowy.


avatar
fanka1103

15.07.2011 11:43

0

@4,9,12 są przecież wakacje zabrali ze sobą wyniki i liczą - czepiacie się regulaminu :-)


avatar
lukasz1

15.07.2011 11:56

0

„Mapowanie silnika pozostanie dowolne (w granicach obowiązujących ograniczeń FIA SECU), ponieważ nowa pozycja zakończeń rury wydechowej sprawi, że jakiekolwiek korzyści aerodynamiczne będą przypadkowe”. W f1 nic nie jest przypadkowe :)


avatar
robert.balda

15.07.2011 13:10

0

nareszcie koniec przepychanki.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu