WIADOMOŚCI

Gumowy nos Red Bulla?
Gumowy nos Red Bulla?
W Formule 1 zespoły od zawsze szpiegowały się nawzajem, aby odkryć sekrety albo nielegalne triki konkurencji.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg


Po GP Abu Zabi w internecie zaczęły pojawiać się ciekawe informacje dotyczące nosa Red Bulla. Film pokazujący pit stop Sebastiana Vettela, który podczas okresu neutralizacji toru musiał wymienić nos w swoim RB8 uwidacznia dziwne zachowanie się tego elementu w rękach mechanika.

Na zamieszczonym powyżej filmie wyraźnie widać, że mechanik zdejmujący nos własną ręką bez problemu wygina newralgiczną zdawałoby się część auta, tak jakby była ona wykonana z gumy.

Na chwilę obecną nie wiadomo co spowodowało takie zachowanie się nosa auta. Z całą pewnością bolid przed sezonem musi przejść testy homologujące, w skład których wchodzi także czołowe zderzenie.

Być może jest to kolejny genialny pomysł Adriana Neweya, który zespoły próbują rozpracować.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

83 KOMENTARZY
avatar
Mateo_R19

07.11.2012 14:14

0

Też mnie ten nos od dłuższego czasu zastanawia chociaż nie sądzę by robił aż tak wielką różnice.


avatar
kszyh21

07.11.2012 14:23

0

tylko czy alby nie ma zapisane w regulaminie, że nadwozie (poza DRS) nie może być "elastyczne" i nie może odkształcać się w czasie jazdy? to raczej nie jest genialny pomysł tylko złamanie regulaminu..


avatar
fanAlonso=pziom

07.11.2012 14:33

0

ja to skrzydło od Indii dostrzegłem uginające ale się bardziej ale skoro przechodzi przez testy FIA to znowu im się udało może jakieś materiały inne stosują ?


avatar
kempa007

07.11.2012 14:45

0

2. kszyh21 tak wszystko ma byc sztywne, ale ten nos jakos dzwnie sie zachowuje w rekach mechanika :-)


avatar
nucreativ

07.11.2012 14:57

0

kempa007 mówisz o tych ostatnich 5-10cm żółtego nosą? Rzeczywiście nie jest to mur, beton, natomiast nie wydaje mi się aby to miało jakiś wpływ na aerodynamikę. Jedynie kamery na nosie są bardziej amortyzowanie. Ale ja nie jestem akurat specjalistą od aerodynamiki. Możemy spróbować poszukać jakiego zdjęcia albo filmu gdzie Redbull jedzie z możliwie największą prędkością i porównać z filmikiem z ost. GP gdy VET skosił styropian. Tam jest wyraźnie widoczny nos przy niskiej prędkości.


avatar
nucreativ

07.11.2012 15:03

0

Chociaż teraz wymyśliłem, że może tak być, że przy ugięciu nosa powierzchnia natarcia na tych "statecznikach" z kamerami jest równoległa do płaszczyzny podłoża (może do niej dążyć lub nawet przekraczać) to struga powietrza uniesie się wyżej. Pytanie brzmi: Czy? Gdzie? i Czy w ogóle?


avatar
sebekorzel

07.11.2012 15:11

0

żeby coś o tym powiedzieć to najpierw musielibyście obejrzeć to na min. 50'' w rozdzielczości High Definition


avatar
sebekorzel

07.11.2012 15:11

0

a nie to coś


avatar
Filip[][]

07.11.2012 15:24

0

Moim zdaniem niema w tym nic nadzwyczajnego, normalnie się ugina


avatar
nucreativ

07.11.2012 15:26

0

no i wypróżnił swe jelita. :/ Człowieku! Ja przecież nie będę liczył i wykreślał tego co się tam dzieje. Jest to tylko komentarz na to co łatwo zaobserwować nawet i na takiej rozdzielczości.


avatar
nucreativ

07.11.2012 15:26

0

(komentarz do sebekorzel)


avatar
FAster92

07.11.2012 16:06

0

Ciekawe, co na to FiA?


avatar
Piter_nl

07.11.2012 16:15

0

Przecież ten nos jest po ciosie dlatego może się uginać to raz, dwa to trochę jak by złudzenie optyczne, trzy może coś w tym jest ... :) pozdro


avatar
zzagrobu

07.11.2012 16:25

0

a ja Wam napiszę inaczej: tam jest po prostu "gra świateł". Gdy facet przykłada rękę pojawia się cień i sprawia to wrażenie ruchu. Przypominam, że na tym torze mnóstwo latarni więc i cienie pojawiają się z różnych stron. Tak mi się wydaje, ale żeby nie było, że bronię RBR to napiszę, że nie mam nic przeciwko, żeby choć za cień ich udupili :) Nie zasłużyli na tytuł w tym roku. A zwłaszcza wentyl !!!!!!


avatar
negocjatorek

07.11.2012 17:00

0

Wyginać się wygina, ale ja bym tego nie upatrywał w niewiadomo jakich materiałach. Zapewne elementy aerodynamiczne są wykonane z włókna sklanego i/lub kewlaru, a przy takich cienkich warstwach jakich zapewne używają to nic niezwykłego. Ot mechanik złapał w innym miejscu niż zazwyczaj i tyle.


avatar
mazur81

07.11.2012 17:02

0

Najpierw chwyta skrzydło z boku i wtedy ewidentnie się ugina. Nie ma mowy o jakiejś grze światła i cienia. I wcale nie potrzeba do tego tv 50' i w dodatku HD. A później łapie go od przodu i tu skrzydło wydaje się zachowywać jak należy. Pozostaje tylko pytanie, czy rzeczywiście "tak należy" :)


avatar
sliwa007

07.11.2012 17:20

0

Wygina się i widać to wyraźnie, nie potrzeba żadnych 50 cali... Wielkiej siły raczej ten mechanik nie użył żeby je wygiąć, nie trudno sobie wyobrazić jak ten nos zachowuje się przy 200km/h... Kolejny element w tym bolidzie który z legalnością ma niewiele wspólnego.


avatar
saint77

07.11.2012 17:32

0

Kurcze, w którym miejscu widzicie, że coś się wygina? Ja to obejrzałem kilka razy i nic takiego nie zobaczyłem:( Normalnie zdejmuje nos, odchyla do góry całość elementu i zdejmuje go.


avatar
saint77

07.11.2012 17:39

0

A, jednak! zobaczyłem w dużym powiększeniu - odchyla się na boki jak gumowa kaczka!


avatar
Jaro75

07.11.2012 17:41

0

18. saint77 Powiem Ci to samo :) Patrzę i nic szczególnego nie widać. Chyba że moment na 7 sekundzie ale nie wiem. Jeżeli nawet tak jest to jaki ma to ewentualny wpływ w czasie jazdy? Moze nos się wygina i potem kicha :))) Taki dopalacz :)


avatar
Jaro75

07.11.2012 17:43

0

19. saint77 No jest ten moment :) Poczekamy teraz jak się rozwinie ten temat. Albo będzie dym albo nie :)


avatar
breja

07.11.2012 17:45

0

HINT: prawa reka mechanika (stojacego przed nosem) dotykajaca czubek nosa na samym poczatku podnoszenia auta 6-7 sekunda


avatar
Vysogota

07.11.2012 17:54

0

Ja tam nic nie widzę, cały nos się huśta na boki bo bolid się huśta jak szarpie go 10 chłopa z każdej strony i jeszcze leci do góry na podnośnikach


avatar
Kwazar

07.11.2012 19:06

0

Wygina się, oj wygina. Jak jakiś tani plastik;-) Kto ciekaw to niech w HD sobie obejrzy! Widać to o wiele, WIELE lepiej! Naprawdę ciężko pojąć jak takie coś można dopuścić do wyścigu.


avatar
bartek1515

07.11.2012 19:28

0

Kto jeszcze nie zauważył: 6 sekunda, czubek nosa (to żółte ;)). Zwróćcie uwagę na prawy dolny róg tej "żółtej powierzchni" w miejscu rękawicy mechanika. Najpierw zachowuje płaszczyznę a gdy gość za niego pociągnie, odgina się do góry jak plastik ;) Niemożliwe, aby ruchy wykonywane podczas zmiany kół spowodowały taki efekt. Podobnie z sugerowaną wyżej grą świateł. Fragment wyraźnie odgina się do góry a później powraca do pierwotnej pozycji.


avatar
SilverX

07.11.2012 19:29

0

Wygina się wyraźnie... I jak tu powiedzieć, że Alonso nie walczy z Newey'em?


avatar
Sidor

07.11.2012 19:30

0

Dokładnie, jak już się wie gdzie patrzeć to strasznie to wygląda ... Tutaj macie w HD, dużo bardziej widoczne to jest http:// www.youtube.com/ watch?v=_JN0F5H29v0


avatar
SilverX

07.11.2012 19:30

0

http://img.imgur.com/sbeeM.gif?1


avatar
saint77

07.11.2012 19:31

0

@Jaro75 jak oglądałem na małym okienku to niewiele widziałem, myślałem że po prostu szarpią tym nosem na prawo i lewo. W powiększeniu widać wyraźnie, że sama końcówka nosa się wygina. Nie wiem co FIA zrobi, jak będą czekać do GP USA ze sprawdzeniem to pewne jest, że nic nie znajdą:)


avatar
SilverX

07.11.2012 19:34

0

Renault w 2005 używało urządzenia które wyginało nos ale zostało ono zakazane. Jak Red Bull to zrobił wie tylko jakiś geniusz odpowiedzialny za to...


avatar
IROE30

07.11.2012 19:35

0

Proste zawsze sie wyginał. Ameryki nikt nie odkrył. Jak to Adrian powiedział ze jest to samochod Zgodny z nowymi regulacjami F1. Nikt nie ryzykuje takimi zagrywkami, grozi to DSQ i zero kasy. Ludzie nie lubia RBR i Vettela za to ze sa najszybsi w wyscigach a zapominaja o aferze Singapurskiej.


avatar
saint77

07.11.2012 19:35

0

Na 100% z plastycznego/elastycznego tworzywa. Faktycznie, w HD widać to o wiele wyraźniej. Ciekawy jestem reakcji FIA.


avatar
głodny

07.11.2012 20:10

0

W klatce czasu Koniec 5 sekundy - mechanik łapie za prawy róg nosa , w następstwie czego ten wygina się ku górze i wywija się jak gumowa warga 6 sekunda - mechanik zauważając to lub odczuwając puszcza 7 sekunda - mechanik łapie poprawnie za środek nosa , demontując go Gdyby mechanik złapał prawidłowo środek nosa za pierwszym razem , to zaoszczędził by kilka setnych części na zmianie oraz nikt by nawet nie zauważył że coś jest nie tak. Sam mam wadę wzroku ale widzę że coś tu jest nie halo , a mechanik do zwolnienia .


avatar
Gosu

07.11.2012 20:13

0

O_o Panowie oglądałem ten filmik wcześniej, kiedy nie było tyle komentarzy, i .. nic, nic nie mogłem dostrzec. Chłopaki @27 i @28 dali fajne linki gdzie można zobaczyć małe co nie co :) Wyobraźcie sobie jak może pracować to skrzydło w zakręcie przy 260 km/h ;D


avatar
Mateo_R19

07.11.2012 20:55

0

Teraz się dokładniej przyjrzałem i nie tylko te lotki po bokach się ruszają ale czubek nosa też wydaje się być jakby z gumy.


avatar
saint77

07.11.2012 21:01

0

@ 31. IROE30 W tym przypadku nie chodzi o lubię/nie lubię RBR czy Vettela. Ja osobiście podziwiam Newaya za jego geniusz. Co do przepisów to sprawa jest dla mnie prosta: albo coś jest legalne i wtedy nie należy tego usuwać/zabraniać itp. przynajmniej w danym sezonie. Albo coś jest nielegalne i wtedy nie tylko do usunięcia ale również kara odebrania punktów i zespołowi i kierowcom. Nie wyobrażam sobie zarówno sytuacji, kiedy FIA nakazuje zespołowi usunięcie części chociaż jest zgodna z przepisami bo zespół ma zbyt dużą przewagę jak i sytuacji w której stwierdzą niezgodność z przepisami i każą tylko ją usunąć bez żądnych innych konsekwencji (czyli na 20 wyścigów zespół w 18 zdobywał przewagę dzięki nielegalnej części a za karę każą im ją usunąć w ostatnich 2 wyścigach). Mówię hipotetycznie, bo nie wiem jak się FIA do tego odniesie i czy w ogóle odniesie. Z tego co czytałem, żądna część obudowy nie może być tak wykonana. Może się mylę.


avatar
voriax

07.11.2012 21:03

0

oj ładna sieczka z tym RBR i genialnością Adrianka, dlaczego szukają w dziurach regulaminu miast wymyślać coś co jest z nim w 100% zgodne bez żadnych kontrowersji... to już zaczyna być niesmaczne. A FIA? Nic nie zbada bo pewnie sami spaprali, każą usunąć i już - jeśli RBR w ostatnich wyścigach osłabnie z formą to będzie wiadomo dlaczego... i zero szacunku nawet dla Adrianka.


avatar
Mateo_R19

07.11.2012 21:16

0

@37 Dlaczego? Bo tak jest łatwiej i wygodniej. Ale przecież siedzą nad tym odpowiedni ludzie którzy mają to kontrolować. Nie połapali by się że auto ma inny nos? Że może trzeba to sprawdzić dlatego że może być z nim coś nie tak? Dziwnie to wszystko wygląda.


avatar
6q47

07.11.2012 21:42

0

obejrzałem nagranie (osobiste) na całym ekranie i jest "coś" widać, ale wygina się nie tylko nos, również obszar zamontowania - nie wiem jak to nazwać fachowo - tych bocznych poziomych skrzydełek. Mechanik łapie równocześnie naciskając jedną dłonią za prawe (patrząc od strony kierowcy) skrzydełko i w tym momencie całość się wygina. Jest to obszar znajdujący się niemal na samym czubku nosa. Sam nos jest świetnie pokazany na powtórce po uderzeniu w styropian przez Vettela - zwolnione tempo na 13 kółku przy Safety Car.


avatar
RBR1

07.11.2012 21:45

0

nie wiem co mam powiedzieć na temat tego skrzydła ale uważam że red bull jest najlepiej rozwijającym zespołem w f1, i niech dalej się rozwijają gdyż f1 jest coraz wolniejsza czas vettel'a z q3 2011 1`38.481 a czas hamiltona z q3 2012 1`40.630 . Jest to wręcz śmieszne bolidy powinny być coraz szybsze a nie wolniejsze


avatar
robertunio

07.11.2012 21:47

0

To przeciez uszkodzone skrzydlo, ktore jest popekane to i sie wygina bo ma z oczywistych wzgledow uszkodzona strukture - ja nie wiem w czym problem, chyba w tym ze obiektywni antyfani Ventyla doszukuja sie nielegalnosci RedBulla. A ma ktos filmik gdzie widac ze nowe nieuszkodzone skrzydlo sie wygina ???


avatar
ad78

07.11.2012 21:48

0

Jeżeli to kolejny trik tego zespołu,to jest on nie legalny i powinni zostać zdyskwalifikowani,choć by za to że igrają z bezpieczeństwem


avatar
Avalon

07.11.2012 22:08

0

czytajac wasze komenty az mnie kusi: trzeba zwolac komisje sledcza w celu ustalenia, czy brzoza byla z metalu/gumy i czy byl na niej zawieszony dynamit :) dajcie juz spokoj temu red bullowi. Nalzey im sie szacunek za to co robia, bo robia to idealnie. Kogo jak kogo ale Polakow nie powinno dziwic, ze ktos nagina przepisy i wykorzystuje je do swoich celow. Toz to nasza cecha narodowa!! Ciekawe ilu z was nigdy nie zlamalo zadnych przepisow.. dajmy na to przejscie przez ulice nie na przejsciu, przekroczenie dozwolonej predkosci, wymieniac moge dlugo. Czyjes braki widzicie rownoczesnie nie widzac swoich. Typowe


avatar
6q47

07.11.2012 22:26

0

43. Avalon Mam się śmiać czy płakać?


avatar
marco35

07.11.2012 22:39

0

Wbijam w to ! Cenie RB za inwencje ale po waszych komentarzach sprawdziłem okrążenie 14/55 . SEB w pit lane i jest też SC, nagrane na dekoderze Turbo .....enki ......Jedni zarzucą, ze interpolowane HD ale widać jak ten co demontuje przednie skrzydło wygina żólty początek nosa , trzymając przez chwilkę prawą ręką wcześniej trzyma za czujniki ( chyba kamera ale wydaje mi się ze jednak kamera jest po lewej stronie nosa ) a potem bezpośrednio prawą ręką czubek nosa. Widać, że się ugina i to nie jest jak gra cieni , barw .........ewidentnie się wygina.powierzchnia górna nosa .....dla zwolenników tytanowej brzozy czy zwykłej brzozy sprawdzicie zanim mi będziecie dopierdalać. Widać wcześniej, ze na nosie te dwa czujniki ( skrzydełka aeoro ) się przy zmieniamy skrzydle uginają ( mogą być oderwane ale ugina się górna powierzchnia ) a ten drugi co zakłada nowy nos trzyma tylko za te czujniki . Pisze to co zaobserwowałem.


avatar
Michael Schumi

07.11.2012 22:41

0

@44 Możesz mu przyznać rację. Według mnie nie rozumiem, dlaczego ludzie tak nie lubią Red Bulla. Hello, mamy XXI w. a nie jakieś zapyzialstwo. Mamy czasy najnowszych technologii, inowacji, itp. Red Bull jest bardzo nowoczesnym zespołem i żeby być szybsi, opracowali mnóstwo świetnych rozwiązań. Są po prostu bardzo kreatywni. Macie z tym jakiś problem?


avatar
marco35

07.11.2012 22:49

0

Nie wykluczam, ze cały noc oprócz powierzchni widocznej ( od góry ) może być naderwany ale przepraszam czy tak się zachowują boczne sekcje bolidu. Fakt mogą być inne materiały ważne jest stosunek wytrzymałości do masy czy pochłaniania energii przy dzwonie ale to wygląda jak coś co wygina się jak stara opona do roweru ?


avatar
Alonsofan

07.11.2012 22:52

0

jesli okaze sie to nie zgodne z przepisami powinni RedBulla dac kare od -50 do-100 pkt od kazdego bolidu ! Bo pamietajmy ze RedBull dopiero ostatnio zaczol dobrze jezdzic wczesniej byli na rowni z Lotusami


avatar
Polak477

07.11.2012 22:56

0

46. Ja kompletnie nic nie mam do RBR w momencie kiedy robią legalne systemy, tak jak np. dmuchany dyfuzor. Ale jeśli zaczynają przepisy omijać, naginać lub łamać to przestaje mi się to podobać. A RBR w tym sezonie złamał przepisy już nie raz i nie raz musiał swoje elementu usuwać z bolidu. Jeśli to ma być sport to powinni przynajmniej próbować być fair w stosunku do innych. Rozumiem, że wielka kasa, każda dziesiąta sekundy się liczy i jedzie się na granicy przepisów, przez co czasami się coś złamie, ale w tym roku RBR pobił chyba jakiś rekord ;).


avatar
athelas

08.11.2012 00:18

0

Ja tam nie widzę żadnego uginania samego elementu, wydaje się on być ciągle sztywny (chodzi mi o tą poprzeczną "deskę" czy jak to nazwać"). Jednak kwestia ruchu jest naprawdę dziwna; a może to część blokady nosa, to znaczy, żeby je zdjąć należy właśnie to ugiąć? Nie wiem. Tak czy inaczej jakie korzyści w wyścigu może przynieść odchylający się na boki płat, jeśli dalej jest sztywny? Co Ty Adrian żeś wymyślił znowu....


avatar
athelas

08.11.2012 00:21

0

A dobrze, już widzę o co chodzi! Patrzcie państwo :) http://www. youtube. com/watch?v=yInCRuCAiFQ usuńcie spacje. Pytanie o zgodność z przepisami... hm, jeśli działa to pod wpływem oporu powietrza, jest jak najbardziej OK (jak przedni DRS Mercedesa), ale jeśli jest połączone z hydrauliką bolidu - do odstrzału u FIA. Zobaczymy co z tego wyniknie...


avatar
athelas

08.11.2012 00:23

0

wydawało mi się, że chodzi o ruch tego elementu, nie obejrzałem dokładnie... czemu tu nie ma opcji edytuj? :P


avatar
Riso

08.11.2012 07:58

0

Newey to rasowy bezczelny anglik... Dupa, a nie geniusz, cały czas leci na nielegalnych zagrywkach, spuszczając zasłonę dymną w postaci kablowania na resztę stawki, że oszukują. Dzisiaj tego typu zagrywki dla RBR to kwestie kilku tysięcznych sekund (Nikt nie zauważy), ale popatrzcie jakby takimi zagrywkami wjechało HRT i nagle stałoby się konkurencyjne dla środka stawki, wtf? Inspekcja co do śrubki... RBR, Nikt nie lubi bo bezczelnie oszukują, a do tego Vettel jak już mu nie idzie to wpada mu Tons Of Luck...


avatar
czmiel_t

08.11.2012 08:10

0

Nos nie może być tak elastyczny nawet jeśli skrzydło zostało uszkodzone. Tak samo jak niektórzy piszą że tam jest cienka warstwa materiału i się ugina po przyłożeniu siły. Bzdura! Widzieliście kiedyś testy zderzeniowe nosa i sam nos zdemontowany? To jest cholernie gruba i sztywna konstrukcja, która ma za zadanie wytracić energię przy uderzeniu więc nie ma mowy o ugięciu się. Szybciej pęknie niż się ugnie. Tutaj ewidentnie jest coś grubą nicią szyte. Czekam na reakcję FIA :]


avatar
arek2k

08.11.2012 08:47

0

@46 - problem to ty masz, nie odróżniasz oszustwa od kreatywności, złodziej samochodu tez jest kreatywny, więc jak ci ukradnie samochodu to nie miej z tym problemu. To nie są żadne wynalazki tylko próba przemycenia czegoś nielegalnego. A taki nos to przeginka, komentarze typu @46 świadczą tylko i wyłącznie o braku znajmości regulaminu F1.


avatar
b.stary

08.11.2012 10:02

0

GENIALNE!!! Nie mam czasu czytać wszystkich post. Czy spece z Politechniki mogą mi wyjaśnić czy takie "coś" można osiągnąć podłączając prąd? Nie jestem specem ale podobno tak reaguje metal: zmienia kształt. Czy jest możliwe, że nos RB jest metalowy albo ma zawartość metalu. To jest genialne! Dopóki nie uznają to za oszustwo! niestety. Mam nadzieję, że Adrian wie co robi. Moży być nawet tak, że FIA wie o tym od dawna i uznało za legalne. Moim zdaniem to "coś" wyjaśnia iskry z podwozia Vetela pod koniec GP Indii. Możliwe też, że to nie wina mechanika tylko Palca bo nie wyłączył prądu?!


avatar
pjc

08.11.2012 10:38

0

Czy wzięliście pod uwagę z czego wykonany jest nos bolidu i jaka jest jego konstrukcja a przede wszystkim elastyczność materiału z którego jest wykonany?. Zauważcie,że przez nos w poprzek przechodzi sztywny element. Jeżeli mechanik trzymał za ten element z obu stron a nos ma większą elastyczność to w momencie ruchu nastąpiło naturalne "wyginanie". Chciałbym zobaczyć np.porównanie zachowania się tego elementu w takiej sytuacji na przykładzie kilku ekip. Moim zdaniem nie ma co szukać sensacji.


avatar
wojtek117

08.11.2012 11:16

0

a co im da guma? przecież to cięzki materiał!!! Jeżeli już to nos jest elastyczny, jak pewnie u wszyskich bolidów, a ktos chce wciskać ten plotki dla medii i pieniędzy !!!!!!!


avatar
negocjatorek

08.11.2012 11:34

0

@57, @58, dokładnie o to chodzi! zgadzam się w zupełności. Zresztą jak giętkie jest skrzydło było widać po wyściugu w Indiach gdzie przecinali sobie opony i lotki wyginały się o 90 stopni prawie i nic się nie działo. To na pewno jest jakiś kompozyt karbonowy tylko, że jest to tak cienka warstwa (oszczędzamy na wadze) że po prostu nie jest sztywny jak stalowy pręt.


avatar
pjc

08.11.2012 11:41

0

walerus przydałby się w tej sytuacji z jego słynnym tekstem:)


avatar
Riso

08.11.2012 11:43

0

@59 Wiesz co to karbon? Karbon się gnie? l2p...


avatar
sly1234

08.11.2012 11:49

0

ja pierdziu !! ile ekspertów od uginania się? zostawcie to w diabły. To tylko nos haha. Wiadomo o co chodzi w tym wszystkim . O kasę i tyle. Po co drążyć temat. Jak FIA wprowadza restrykcje co do bolidu, to krytykujecie , że najlepiej dać im wszystkim takie same bolidy i tp. Z drugiej strony jak jakiś zespół ominie przepis i wymyśli coś innowacyjnego to zaraz chcecie równych szans i takiego samego wyposażenia bolidów,


avatar
pjc

08.11.2012 12:03

0

@Riso tyle,że to jest włókno węglowe:) "carbon fibre" :)


avatar
patrolek23

08.11.2012 12:37

0

Obejrzałem ten filmik 20 razy i nie zauważyłem, żeby tam się cokolwiek odginało.


avatar
IROE30

08.11.2012 12:39

0

Parc ferme tu wszystko wyjsnia, pojazdy po wyscigu i po kwal sprawdza komisja widocznie z RBR jest wszystko OK, Nie ma zastrzezen, nie ma broblemu , nie ma tematu a punkty w tabeli uzupelnione. A jezeli nawet cos by bylo "Lewe" to i tak FIA ukarala by zespol a nie kierowcow tak jak to bylo Z McLarenem.


avatar
Gosu

08.11.2012 12:45

0

64. patrolek23 img171.imageshack.us/img171/ 645/boomer.gif - tu powinieneś zobaczyć :)


avatar
czmiel_t

08.11.2012 12:56

0

@56 Iskrząca podłoga Vettel'a nie ma tu nic wspólnego. Była uszkodzona (odłamany kawałek) po przejeździe po wysokiej tarce i ten element ocierał o nawierzchnię.


avatar
marek77

08.11.2012 13:43

0

Tu macie skrzydło Webbera www.gaiaconscience.com/img/trucorb2.gif


avatar
pjc

08.11.2012 13:46

0

@Gosu odgina się i to wyraźnie bo mechanik chwycił z jednej tylko strony za sztywny element, który jest umiejscowiony pod powierzchnia elastyczną. Wiadomo,że ta powierzchnia się odegnie w momencie kiedy działa na nią siła i energia związana z podniesieniem bolidu za wspomniany element i to tylko z jednej strony - fizyki się nie oszuka. Dobrze,że mu to w rękach nie pękło - choć moim zdaniem nie było na to szans:)


avatar
pjc

08.11.2012 14:01

0

Moim zdanie mowinni postawic obok siebie 4-bolidy:) Np. RB - ugnie się z pewnością - jak widać:) Ferrari - ugnie się również:) Mercedes - ugnie się, tylko trzeba byłoby podnosić delikatnie aby nie uszkodzić W-duct:)) HRT - za żadne skarby by się nie ugięło bo skrzydło wygląda na stalowe:)))


avatar
Gosu

08.11.2012 14:11

0

69. pjc moim zdaniem czub nosa pracuje, jakby był z elastycznego tworzywa, a nie twardych materiałów karbonowych. Nie twierdze, że jest to nielegalne, ale dziwnie to wygląda. Wyobraźmy sobie co się dzieje z tym elementem przy dużych prędkościach (duży docisk) ... Można to podciągnąć pod ruchoma część aerodynamiczną ? :)


avatar
pjc

08.11.2012 14:25

0

"Przednie skrzydło Ferrari według przepisu Newey’a?" Tu jest coś na ten temat:)


avatar
ziuta

08.11.2012 14:48

0

słuchy chodzą że czołowe ekipy z padoku f1 po przeczytaniu komentarzy portalowych inzynierów nie mogą się juz doczekać aby zatrudnic kilku z nich.... masakra nie da sie tych waszych bredni czytać.... pajace!!!


avatar
Gosu

08.11.2012 14:57

0

73. ziuta idź skąd przyszłaś czarownico :P


avatar
6q47

08.11.2012 15:08

0

46. Michael Schumi strzał w płot... niech pozostanie na poboczu - korozja zrobi swoje. 50. athelas faktycznie, to może być procedura (to wyginanie wsporników rzecz jasna) odłaczenia nosa zespolonego z przednim skrzydłem. Moje nagranie ma rozdzielczość daleką od HD - 720x576 - jednak doskonale widać całą procedurę odłączenia nosa. Zajmuje się tym 3 mechaników. Pierwszy z lewej wkłada klucz (na oko tzw. grzechotka) i wykonuje ruchy typu 'odkręcanie'. Drugi, stojący przy samym nosie, ułamek sekundy wcześniej naciska mocno lewą dłonią na lewy wspornik zarazem podnosząc do góry prawy - w tym momencie widać odkształcenia nosa... nastepnie odskakuje na bok z uszkodzonym elementem. Trzeci mechanik wkłada w zatrzaski nowy nos wraz ze skrzydłem i ten pierwszy ponownie wkłada klucz i na stałe blokuje wymieniony element. Wyciąga klucz, odskakuje i Seba rusza z pit. Nos jest wymieniany przez 3-go mechanika bez potrzeby wyginania poziomych elementów - pierwszy mechanik ponownie blokuje kluczem zatrzaski. Wygląda na to, że duża siła wywierana przez 2 mechanika powoduje widoczne odkształcenia. Nie stawiam grosza na opinię, że nos jest wykonany z gumy. Wystarczy zerknąć na miejsce mocowania przedniego skrzydła - przenoszenie potężnych sił wywołanych przez powietrze nie może być oparte na gumie! O tym wspomina @Gosu. Jest widoczna elastyczność, jednak gumę należy stanowczo odrzucić.


avatar
pqo

08.11.2012 16:23

0

chyba, że jest to tzw. guma TURBO


avatar
_1BARTEK1_

08.11.2012 17:24

0

Nos się ugina i to mocno mnie tylko zastanawia co taki nos morze dać?????????


avatar
marek77

08.11.2012 17:42

0

Nos ugina się wraz z skrzydłem, ww.gaiaconscience.com/img/trucorb2.gi - co daje większy docisk przodu. Trochę kombinacji przy wydechu i mamy większą prędkość na zakrętach o 15 km/h. A to na tym poziomie jest raczej "legalnie" nie możliwe.


avatar
Filip[][]

08.11.2012 18:39

0

Nowy sponsor...Durex?


avatar
saint77

08.11.2012 20:22

0

@60. pjc faktycznie, on to przewidział dużo wcześniej! Powinien chyba się zgłosić gdzieś na głównego inżyniera z takimi pomysłami:)


avatar
RBR1

08.11.2012 21:30

0

Jak można mówić że to skrzydło jest nie legalne. Przecież przed każdym wyścigiem bolidy są badane także nie wiem o co wam chodzi


avatar
Reseller

09.11.2012 08:40

0

A czy przypadkiem przed tym wyścigiem RB nie "wyjął" bolidu V. z parc ferme?


avatar
Skoczek130

09.11.2012 16:33

0

Ciekawe, kiedy zostanie to potwierdzone.... Tylko czekać, jak znowu zakażą kolejnych elementów... ;]


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu