WIADOMOŚCI

FIA wyjaśniała sytuację silnikową Racing Point Force India
FIA wyjaśniała sytuację silnikową Racing Point Force India
Międzynarodowa Federacja Samochodowa wyjaśniła iż nowy zespół Racing Point Force India będzie musiał w pozostałej części sezonu korzystać z puli podzespołów silnikowych odziedziczonych po ekipie Sahara Force India.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg
Sytuacja prawa nowego zespołu w stawce wciąż budzi sporo kontrowersji na padoku. Jednym z poruszonych tematów była kwestia podzespołów silnikowych z jakich muszą korzystać zespoły w trakcie trwania sezonu.

Teoretycznie jako nowy zespół z wyzerowanym kontem punktowym Racing Point Force India mógłby otrzymać świeżą pulę silników do końca mistrzostw, ale FIA kierując się "sprawiedliwością" nakazała korzystanie mu z dotychczasowej puli elementów układu napędowego.

"Zdecydowaliśmy, że liczba elementów układu napędowego i skrzyń biegów, do której odnosi się Artykuł 23 Regulaminu Sportowego i które były wykorzystane do tej pory przez zespół Sahara Force India powinien obowiązywać także ekipę Racing Point Force India" pisano w oświadczeniu FIA.

Sytuacja silnikowa nowego zespołu w stawce została więc wyjaśniona, ale pozostaje kwestia przyszłych wpływów zespołu z nagród pieniężnych przyznawanych przez FOM za pozycje w mistrzostwach.

Mimo iż wszystkie zespoły ostatecznie zgodziły się pozwolić ekipie na utrzymanie nagród wypracowanych przez poprzednie wcielenie zespołu, pojawiają się ważne pytania co do skutków prawnych jakie taka sytuacja zrodziła.

W myśl podpisanych umów każdy nowy zespół F1 zanim otrzyma pierwszą wypłatę z kasy FOM musi przynajmniej dwukrotnie ukończyć mistrzostwa w czołowej dziesiątce.

Jeżeli takie stanowisko zająć w kwestii nowej ekipy, to Racing Point Force India nie mogłoby otrzymać wpływu z FOM przed sezonem 2020.

Największe wątpliwości w tej sytuacji ma ekipa Gene'a Haasa, która w 2016 roku przechodził przez identyczną procedurę i nie mogła liczyć na wsparcie finansowe przez pierwsze dwa lata działalności.

"FOM musi wyjaśnić co zrobiło. Mamy kontrakt, w którym jasno jest napisane co jest możliwe, a co nie jest i wkrótce powinni nam wyjaśnić jak chcą to rozwiązać i jak to będzie dalej wyglądało" mówił Gunther Steiner z Haasa.

Amerykański zespół w tej sytuacji może czuć się najbardziej poszkodowany z oczywistych względów, ale pozostali rywale Racing Point Force India również mają swój interes w wyjaśnieniu tej kwestii, gdyż podział zysków w pierwszej kolumnie zawiłej metodologii obliczany jest przez równy podział kwoty przez liczbę ekip uprawnionych do uzyskania wypłaty, tak więc to czy Racing Point Force India będzie uwzględniane, czy nie w tych obliczeniach ma wymierny wpływ na ilość pieniędzy uzyskanych z kasy FOM przez pozostałe zespoły.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

0 KOMENTARZY
zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu