Współczesny bolid Formuły 1 ma więcej wspólnych cech z myśliwcem, czy wahadłowcem NASA niż ze zwykłym pojazdem poruszającym się po drogach. Już dawno temu stwierdzono, że aerodynamika bolidu F1 ma kluczowe znaczenie w odniesieniu sukcesu w tym sporcie. Zespoły rocznie wydają dziesiątki milionów dolarów na badania i rozwój tej dziedziny.

Jako, że Formuła 1 jest liderem w dziedzinie technologii pierwsze skrzydła na bolidach F1 zaczęły pojawiać się w latach ‘60 ubiegłego wieku. Wtedy to kilka zespołów postanowiło wykorzystać podstawy aerodynamiki w celu osiągnięcia przewagi nad rywalami. Oczywiście w tamtych czasach projektowanie skrzydeł nie było tak rozwinięte i wspomagane komputerowo jak dzisiaj. Niemniej jednak pomysł ten przetrwał kilkadziesiąt lat i zdążył ewoluować, a dzisiaj skrzydła zamontowane z przodu i tyłu bolidu wpisały się na stałe w krajobraz Formuły 1.
Skrzydła bolidu F1 działają na tej samej zasadzie co skrzydła samolotu, z tym, że bolid zamiast unosić się w powietrze ma być jak najmocniej przyciskany do nawierzchni toru. Z tego powodu skrzydło F1 wygląda odwrotnie niż skrzydło samolotu. Skrzydło bolidu F1 podczas jazdy naciera na powietrze pod pewnym kątem, zwanym kątem natarcia- kąt ten jest ustawiany przez inżynierów w zależności od tego jak dużej przyczepności wymagamy od bolidu i jest on różny dla różnych torów i warunków atmosferycznych. Kształt przedniej krawędzi skrzydła i kąt jego nachylenia powodują, że pomiędzy powietrzem płynącym pod skrzydłem, a tym obiegającym je z góry wytwarza się różnica ciśnień. Pod skrzydłem wytwarza się podciśnienie, a nad nim nadciśnienie. Jak to w fizyce bywa cały otaczający nas świat dąży do stanu równowagi. Tak też dzieje się w tym przypadku, a ponieważ skrzydło jest na sztywno zamocowane do bolidu równoważenie tych sił powstaje na skutek wytworzenia równoważącej siły dociskającej.




04.04.2006 16:19
0
Super artykuł.Dlatego podoba mi sie formuła,bo uwielbiam ten dzwiek jej,ach sama przyjemnosc.Nic innego nie wydaje takich wspaniałych dzwieków,zaden samochód.
04.04.2006 18:34
0
brawa dla kempa007.niezły artykuł i warty przeczytania.to jest najlepsze,że tyle ludzi dzieli swoją pasję i pisze artykuły o formule1.
04.04.2006 18:53
0
Swietny artykuł oby takich więcej na różne tematy związane z F1
06.04.2006 10:04
0
naprawde dobry i jakie fotki:)
25.04.2006 13:59
0
niezly
03.05.2006 09:37
0
Niezły artykuł. Nic dodać, nic ująć...
09.05.2006 09:33
0
korba. Święta prawda.
31.05.2006 19:31
0
dfhnvmmhdfbggfgbvc
31.05.2006 19:32
0
ten artykuł jest wspaniały
21.06.2006 00:18
0
Po przeczytaniu wszystkich artykułów nasówa mi się 1 wniosek - gdyby nie FiA, to wyścigi byłyby naprawde czymś...
26.06.2006 21:37
0
no wiadomo najlepszym sposobem na osiagniecie czegos jest technika jazdy + kierowca + dobrze skonstruowany bolid. artykul na 5
28.06.2006 13:10
0
Patrzcie, ludzie męczą się nad bolidem cały rok, a sędziowie zakazują używania bolidu po jednym wyscigu. Skąd oni (zespół) mieli w takiej sytuacji wziąć konkurencyjny bolid?
06.08.2006 20:31
0
wspanialy artykuł widać że autor oprócz motoryzacji zna sie znakomicie na fizyce a te dwie dziedziny sa niezalezne od siebie:)
07.08.2006 19:51
0
aaaaaaaaaaaaaaaaaa
08.08.2006 08:29
0
mozna by tylko dodac notke, ze to tlumaczenie z http://www.formula1.com/ :) .
08.08.2006 09:30
0
mozna by tylko dodac notke, ze to tlumaczenie z http://www.formula1.com/ :) .
06.09.2006 15:28
0
"... tzw. efekt uziemienia." Powinno być "efekt przyziemny"
06.09.2006 15:28
0
"... tzw. efekt uziemienia." Powinno być "efekt przyziemny"
12.09.2006 12:59
0
Gdyby tak skonstruować bolid bez żadnych obostrzeń ze strony FIA, czyli taki który wytwarza tę straszliwą siłę dociskającą, z wielkim silnikiem itd., osłoniętymi oponami, to by dopiero była maszyna.
12.09.2006 12:59
0
Gdyby tak skonstruować bolid bez żadnych obostrzeń ze strony FIA, czyli taki który wytwarza tę straszliwą siłę dociskającą, z wielkim silnikiem itd., osłoniętymi oponami, to by dopiero była maszyna.
23.09.2006 17:07
0
Artykuł bomba! git! FIA powinna się martwić bo komuś mogą puścić nerwy!
24.09.2006 22:48
0
Fajnieby było, gdyby nie zakazali stosowac efektu uziemienia. To mogłoby oszczędzic konstruktorom miliardow $ i wielu lat, aby bez wykorzystania efektu uziemienia uzyskac taki efekt jak z nim
22.10.2006 11:57
0
No tak, niezly, ale pomijajacy jedena istotna funkcje aerodynamiki. Mianowicie takie kierowanie strugi powietrza, aby zapewnic optymalne chlodzenie (silnika, hamulcow, kokpitu???). Poza tym mozna byloby uniknac pachnacego amatorszczyzna zwrotu "jedno wielkie skrzydlo" i wprowadzic dyfuzor.
22.10.2006 11:59
0
No tak, niezly, ale pomijajacy jedena istotna funkcje aerodynamiki. Mianowicie takie kierowanie strugi powietrza, aby zapewnic optymalne chlodzenie (silnika, hamulcow, kokpitu???). Poza tym mozna byloby uniknac pachnacego amatorszczyzna zwrotu "jedno wielkie skrzydlo" i wprowadzic dyfuzor.
23.10.2006 13:53
0
Fernando Alonso został mistrzem świata poraz drugi z rzędu. Ale wygrywał wyścigi o GP Bahrajnu o GP Australii o GP Hiszpanii o GP Monako o GP Wielkiej Brytanii o GP Kanady i o GP Japonii. Zato drugie miejsce w punktacji kierowców zdobył Michael Schumacher. wygrał GP San Marino GP Europy GP USA GP Francji GP Niemiec GP Włoch i GP Chin. A ponieważ Felipe Massa wygrał GP Turcji i GP Brazylii zdobył trzecie miejsce. Ale szkoda że Michael'owi Schumacher'owi zdarła się opona chciałem zobaczyc jak walczy z Fernando Alonso. Ale niezły wynik z 19 pola Schumacher wszed na 4. Bo był 5 ale o 2 okrążenia przed metą wyprzedził Fina Kimi'ego Raikkonen'a.
08.03.2007 15:06
0
fajne foty
24.04.2007 14:30
0
Fajny artykuł. Ciekawe dlaczego FIA zakazuje tylu rzeczy konstruktorom. W końcu może dojść do tego, że bolidy F1 nie będą najszybszymi samochodami świata.
16.05.2007 21:51
0
Moim zdaniem FIA mogło by dać konstruktorom więcej swobody
16.05.2007 21:53
0
Moim zdaniem FIA mogło by dać konstruktorom więcej swobody
10.07.2007 16:31
0
ciekawe.
23.07.2007 22:21
0
Pełen profesionalizm
16.01.2008 20:11
0
Świetny artykuł. Fajne fotki. Formuła 1 jest niesamowita! :) Jest genialna!
22.01.2008 15:32
0
Ale cool.
20.03.2008 22:28
0
fakt artykul jest spoko ale troche juz nieaktualny; Kempa moze cos na topie sie znajdzie. Najnowsze rozwiazania itd
08.06.2008 09:19
0
No jest troche nieaktualny ale dobrze że jest.
11.07.2008 15:21
0
spoko artykuł ;P
28.08.2008 13:42
0
to jest naprawdę dobre :p pozdrawiam autorów tej stonki
17.03.2009 16:48
0
KIEDY DO ZAKŁADKI TECHNOLOGIA F1 zostanie dodany system KERS
09.05.2009 21:15
0
bardzo dobry artykul !!
26.05.2009 22:36
0
Artykuł bardzo dobry, ale Fancar (Brabham BT46B) nie był ostatnim rozwiązaniem opartym na Ground Effect. W zasadzie był jedną z pierwszych takich konstrukcji, zakazaną tylko dlatego, że nie wolno było używać ruchomych elementów aerodynamicznych (samochód dopuszczono do wyścigu gdyż konstruktorzy upierali się, że bez wiatraka silnik się przegrzewał ;p). Ground effect jaki był stosowany np. Champ Car to nie to samo co się działo na początku lat 80 w F1. Było to nie tylko bardzo niebezpieczne ale i wymuszało dziwną dziwną jazdy. "To be honest, there was no such thing as cornering technique in the ground effect era. “Cornering” was a euphemism for rape practised on the driver. . . When you came into a corner you had to hit the accelerator as hard as you possibly could, build up speed as quickly as possible and, when things became unstuck, bite the bullet and give it even more. In a ground effect car, reaching the limit was synonymous with spinning out." ©Niki Lauda
28.11.2009 15:15
0
No jestem ciekawy kiedy ten KERS będzie dokładnie opisany.Pozdro
23.03.2010 09:26
0
przybliza nam poznanie mechanizmow rzadzacych F1,bo ich osiagi sa lotnicze,jednakowoz jezdza po ziemi.kto interesuje sie F1 laknie opisu technologii FORMULY JEDEN
26.03.2010 21:07
0
Fajne Fajne tylko robić nima komu:D
27.04.2010 23:30
0
zgadzam sie z pinizszym napisanym i dlatego zawsze chodze na wiscigo kartingowe chociaz bym wolal byc tam na toze F1 a poczuc to wszystko
11.05.2010 11:58
0
niezły artykół
30.08.2010 09:00
0
Fajny ten artykuł :) Ciekawy i pouczający, kto by pomyślał że nawet najmniejsze 1cm wy bulwie nie ma takie znaczenie na aerodynamika .
01.05.2011 21:46
0
Super artykul!
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się