WIADOMOŚCI

Verstappen najszybszy po pierwszym treningu na torze Monza
Verstappen najszybszy po pierwszym treningu na torze Monza
Max Verstappen, który od 9 wyścigów nie przegrał ani razu, weekend wyścigowy na torze Monza rozpoczął od ustanowienia najlepszego czasu w pierwszym treningu, wyprzedzając Carlosa Sainza oraz Sergio Pereza.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

Deszcze, które w tym roku prześladują kierowców Formuły 1 we Włoszech prawdopodobnie odpuszczą. Pierwszy trening rozegrany został w idealnych warunkach. Było ciepło i sucho, ale na niebie pojawiło się trochę chmur, które nie pozwoliły słońcu zbyt mocno rozgrzać nawierzchni toru.

Kierowcy szybko zabrali się do pracy i tradycyjnie na początku pierwszego treningu realizowali kompletnie różne strategie jeżeli chodzi o dobór ogumienia.

Opony w najbliższy weekend będą jeszcze odmieniane przez wszystkie przypadki ze względu na fakt, że F1 w ten weekend po raz drugi w tym roku sprawdza tzw. alternatywną alokację ogumienia. Poprzednio była ona sprawdzana podczas weekendu w Budapeszcie. W skrócie sprawdza się ona do tego iż producent dostarcza każdemu kierowcy mniej kompletów opon na cały weekend i narzuca konkretne mieszanki do wykorzystania w Q1 (twarda), w Q2 (średnia) i w Q3 (miękka).

Mniejsza ilość opon sprawia, że kierowcy zmuszeni są do oszczędzania. Efekt ten pod Budapesztem nie był aż tak widoczny za sprawą deszczu, który zakłócił przebieg weekendu i zmusił zespoły do korzystania z opon przeznaczonych na mokrą nawierzchnię.

Na torze Monza wygląda na to, że oszczędzanie ogumienia będzie głównym tematem, chociaż w pierwszym treningu nie dało się tego zbytnio odczuć.

Kierowcy sporo jeździli. Zawodnicy Red Bulla, Mercedesa i Ferrari postanowili sprawdzać swoje maszyny na jednym komplecie twardych opon, a ich rywale skupili się na testowaniu miękkich i średnich zestawów.

W garażu przez przeszło 20 minut pozostawali kierowcy Williamsa, który po udanym występie na Zandvoort, liczy, że na Monzy będzie dysponował jeszcze lepszym tempem. W przypadku Brytyjczyków wyglądało na to, że opóźnienie wynika z chęci oszczędzania opon aniżeli problemów z bolidem.

Co innego było w przypadku Alfy Romeo. Jej kierowcy spędzili sporo czasu w garażu, a gdy wyjechali z alei serwerowej mocno narzekali na prowadzenie się auta.

Na szybkim torze powróciły kwestie związane z porpoisingem, czyli podskakiwaniem bolidów na prostych związane z efektem przyziemnym. Na zjawisko to narzekało wielu zawodników w tym kierowcy Ferrari i Mercedesa.

Trening przebiegł dość spokojnie, a jedyną "gorącą" chwilą popisał się Alex Albon, który wyleciał z toru na wyjściu z Variante Ascari. Taj szczęśliwie jednak opanował auto na żwirowej pułapce i uniknął kontaktu z bandami, które akurat w tym miejscu toru, znajdują się blisko wyścigowej nitki.

Max Verstappen na twardych oponach ustanowił najlepszy czas już na początku sesji. Później na drugie miejsce ze stratą zaledwie 0,046 sekund wskoczył Carlos Sainz, który również korzystał z najtwardszych opon. Hiszpan wyprzedził Sergio Pereza i Charlesa Leclerca.

Piąty był Russell, a szósty Alonso. Z siódmym czasem trening kończył Lando Norris, a czołową dziesiątkę zamykali: Hamilton, Tsunoda oraz Albon.

Mający problemy Valtteri Bottas ostatecznie był 15., a jego jego zespołowy kolega Zhou Guanyu zamykał stawkę na 20. miejscu. Zastępujący Daniela Ricciardo Liam Lawson wykręcił 13. czas.

Rano w stawce doszło do jednej zamiany miejsc. W kokpicie Lance'a Strolla pobawił się Felipe Drugovich, który sesję zakończył z 18. czasem. Aston Martin w ten sposób realizuje obowiązek wykorzystania młodych kierowców w przynajmniej dwóch piątkowych treningach.

Wyniki

# Kierowca Czas Liczba okrążeń Opony
1

Max Verstappen

Red Bull

1:22.657
31
2

Carlos Sainz

Ferrari

1:22.703
+0.046 s
28
3

Sergio Perez

Red Bull

1:22.834
+0.177 s
30
4

Charles Leclerc

Ferrari

1:22.966
+0.309 s
22
5

George Russell

Mercedes

1:23.189
+0.532 s
28
6

Fernando Alonso

Aston Martin

1:23.214
+0.557 s
24
7

Lando Norris

McLaren

1:23.241
+0.584 s
22
8

Lewis Hamilton

Mercedes

1:23.269
+0.612 s
26
9

Yuki Tsunoda

1:23.271
+0.614 s
23
10

Alexander Albon

Williams

1:23.444
+0.787 s
18
11

Oscar Piastri

McLaren

1:23.446
+0.789 s
24
12

Logan Sargeant

Williams

1:233.661
21
13

Liam Lawson

1:23.833
+1.176 s
29
14

Pierre Gasly

Alpine

1:23.931
+1.274 s
26
15

Valtteri Bottas

1:23.952
+1.295 s
17
16

Nico Hulkenberg

Haas

1:24.067
+1.410 s
23
17

Esteban Ocon

Alpine

1:24.090
+1.433 s
26
18

Aston Martin

1:24.140
+1.483 s
24
19

Kevin Magnussen

Haas

1:24.217
+1.560 s
24
20

Zhou Guanyu

1:24.232
+1.575 s
17

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

6 KOMENTARZY
avatar
Lulu

01.09.2023 15:02

0

Nie oglądałem więc dopytuje ... poza RBR Ferrari i Mercedesem nikt więcej nie korzystał z twardych opon a i tak naszybszy był Verstappen? Dobrze to zrozumiałem?


avatar
hubos21

01.09.2023 15:25

0

@1 Tak to mniej więcej wyglądało


avatar
NieantyF1

01.09.2023 15:41

0

Ależ widać braki w mocy silnika Renault w Alpine na tak szybkich torach


avatar
Lulu

01.09.2023 15:49

0

Wyścig się skończył nim się zaczął ;-). Wiem to dopiero trening ale ciężko liczyć że ktoś coś odpali , chyba że RBR


avatar
Litwak

01.09.2023 15:59

0

@1 RB ma taką przewagę ze oni wygrają z alei serwisowej startujac na twardych oponach bez żadnego zmęczenia.


avatar
hubos21

01.09.2023 17:22

0

@4 Ferrari ma nowe silniki, na razie wyglądają nie najgorzej a Monza jest nie przewidywalna, w 88r McLaren wygrał wszystkie wyścigi oprócz właśnie GP Włoch na Monzy, może historia się powtórzy.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.