Mimo iż FIA wcześniej wyszła z inicjatywą przedłużenia okresu żywotności silników bolidów F1 do trzech weekendów Grand Prix, w regulaminie sportowym na sezon 2009 opublikowanym niedawno na oficjalnej stronie federacji nie ma mowy o nowym wymogu.
Artykuł 28.4 Regulaminu Sportowego FIA na sezon 2009 głosi: „Każdy kierowca może użyć nie więcej jak osiem silników podczas sezonu. Kierowca, który użyje więcej jak osiem silników zostanie przesunięty na starcie o 10 pozycji podczas każdego wyścigu, w którym używa dodatkowego silnika.”Z powyższego wynika, że kierowcy będą mogli w dowolnej sekwencji użyć 8 silników w sezonie.
Skrzynie biegów od sezonu 2009 zgodnie z regulaminem mają wytrzymać 4 kolejne weekendy GP.
17.01.2009 21:47
0
Ten wymóg spowodowałby finalnie zwiększenie kosztów (zespoły musiałyby wydać kasę na opracowanie bardziej wytrzymałych jednostek) zamiast oszczędności, o które ostatnio chodzi w F1, więc rezygnacja z tego wymogu - sensowna.
17.01.2009 22:34
0
moze to byc tez jakis chwyt taktyczny.. ciekawe jak to bedzie,, oby caly sezon byl ekscytujacy
17.01.2009 23:12
0
Ja tylko pierwotnie (przypuszczam) żle zrozumiałem przepis bo wydawało mi się,że zespół na do dyspozycji 16 silników na sezon a okazuje się,że jednak tak nie jest. Czyli nie wchodzi w rachubę użycie silników np. Heidfeld-Kubica. (po osiem razy).Może się mylę ale wychodzi na to ,że gdyby nawet zespół nie miał problemów z silnikami w trakcie sezonu to i tak nie może nimi "żonglować" bo jest osiem na kierowcę ?
17.01.2009 23:21
0
Sorry bo zagmatwałem-czy kierowcy mogą się wymieniać silnikami ?
17.01.2009 23:33
0
Kazik no z tego co wiem, to nie....
18.01.2009 01:41
0
Według mnie chodzi o to, aby kierowca oszczędzał jednostki napędowe. Ma na koncie 8 silników i koniec. Wyścigów jest 17 (zużycie wynosi ok. 2,1 silnika na weekend), wiec jeśli zużyje 8 silników np. do 15-tego GP, to automatycznie w dwóch ostatnich GP cofnięty zostanie o 10 pozycji.
18.01.2009 07:15
0
Najważniejsza zmiana to ta, że tankowanie podczas SC dozwolone!!!Wróci sprawiedliwość.
18.01.2009 08:11
0
@Angulo-swieta prawda!ten zakaz wprowadzal zbyt wiele przypadkowosci.no i tym poszkodowanym byl najczesciej KUB
18.01.2009 08:28
0
znów coś wymyślają,
18.01.2009 08:30
0
Shotgun - twoje wyliczenia nie są zbyt dobre. Wyraźnie napisano - 8 silników na kierowcę w czasie sezonu. Dobra, a co z piątkowymi treningami? Wynika, że silniki piątkowe będą się wliczać do tych z limitu, w związku z tym nie dość że nie będzie testów, to jeszcze teamy ograniczą maksymalnie piątkowe treningi. A co z testami? Chyba też w limicie 8 jednostek to dodatkowe tysiące kilometrów dla każdego kierowcy. Ten przepis oznacza jednak olbrzymie wydłużenie żywotności silnika. Jeżeli kierowcy np przed GP Brazylii padnie ostatni silnik to czy będzie mógł użyć w tym ostatnim GP silnika którego używał wcześniej, bo np po takim Monaco nie jest zbytnio wysilony. No i czy kierowca ten będzie mógł uczestniczyć w zimowych testach, bo nie będzie miał już silników? Czy będzie możliwa wymiana silnika po kwalifikacjach? Jakieś to wszystko dla mnie niejasne.
18.01.2009 08:56
0
Jesli tylko w ten sposób jest ograniczone użycie silników to mamy dużą dowolność. Oczywiście promowana jest wytrzymałość, ale ten przepis daje duże możliwości. W piątek jeżdżenie na najbardziej zużytych i sprawdzanie dodatkowo limitu ich wytrzymałości. Na najważniejsze wyścigi zakładanie nowych. Jest teoretycznie możliwość użycia w GP innego silnika na kwalifikacje i innego na wyścig. Bardzo dobry przepis.
18.01.2009 08:57
0
Shotgun kiepsko u ciebie z matematyką, bo skoro piszesz o zużyciu silnika na jeden weekend to wynosi ono 8/17 czyli 0,47. Czyli około 0,5 silnika przypada na weekend a nie 2. Aczkolwiek dalsza część twojej wypowiedzi jest możliwa. Pytanie tylko czy będzie to osiem silników na zespół czy na kierowce, i czy zużycie w dowolnej sekwencji oznacza że kierowca może przejechać na jednym silniku np 6 weekendów a następnie zmieniać na nowy co 1 weekend??
18.01.2009 10:27
0
@GMK - Uuuups...Teraz patrzę trzeźwo. Faktycznie źle policzyłem. Sorki
18.01.2009 10:48
0
Myślę że 2-3 silniki z tej puli trzeba będzie odjąć na piątkowe treningi. Myślę że przy tak małej ilości testów w sezonie, powinny wystarczyć na cały sezon, biorąc pod uwagę,. że przecież w testowaniu wcale nie potrzeba aż tak dużej mocy, można więc trochę przykręcić obroty, aby silniki wytrzymały dłużej. No ale wtedy zostaje tylko 5 lub 6 silników na sezon, czyli mniej więcej po 3-4 wyścigi na jeden silnik. Czyli FIA po cichu dopięła swego...
18.01.2009 12:51
0
Poczytałem trochę dokładniej ten regulamin i wynika z niego,że każdy zespół ma oprócz tej puli (8 silników na kierowcę) dodatkowo cztery silniki na testy.Generalnie to FIA i tak zakłada zwiększenie żywotności silników albowiem zmniejszono obroty do 18 tys/min. (w ub.roku było 19 tys/min.)
18.01.2009 14:02
0
MYSLE ZE TO Z POWODU MALO WYTRZYMALYCH SILNIKOW FERRARI
18.01.2009 14:11
0
@Kazik: Mało tego, planuje się obcięcie obrotów do 17 k rpm... No to już jest moim zdaniem lekkie przegięcie...
18.01.2009 15:39
0
sivshy -uważam podobnie.Jednak kwestia użycia silników (np.w piątkowej sesji) nadal jest dla mnie niejasna.Skoro nawet rzeczniczka prasowa Ferrari uznała,że sprawa kar za przekroczenie limitu wymaga jeszcze wyjaśnienia to nie wiem czy przepis jest precyzyjnie skonstruowany.
18.01.2009 21:07
0
Martin Whitmarsh twierdzi, że piątkowe treningi także są objęte limitem 8. silników/sezon. Ewentualną zmianę kierowcy w danym zespole w trakcie sezonu nie bieże się pod uwagę, czyli zastępca "przejmuje" limity zastępowanego.
18.01.2009 21:16
0
skoro w piątki ma się korzystać z tej puli 8 silników to obstawiam, że w piątki na szybkiego będą szukali tylko jakichś ustawień. Można będzie więc zapomnieć o jakimś większym testowaniu w piątki. Po zlikwidowaniu testów w trakcie sezonu myślałem że właśnie na treningach będą rozwijane bolidy a tu klapa. Najwięcej na tym zyskają Ferrari i McLaren, bo oni z reguły szybko ustawiali bolidy. Najwięcej straci BMW, bo oni zawsze mieli z tym problemy.
18.01.2009 23:34
0
Ta sprawa kierowcy (zastępcy) to akurat nie jest taka skomplikowana bo chodzi o to,że gdyby w trakcie sezonu ktoś musiał zastąpić kierowcę podstawowego (coś jak Kubica-Vettel w 2007 roku ) to liczy mu się limit silników "standardowy" ale ja naprawdę czytając artykuł nr 28.4 regulaminu FIA to jestem głupszy niż byłem do tej pory (niestety).
18.01.2009 23:37
0
Moim zdaniem jest to bardzo dobry pomysł. Dzięki temu prawdopodobnie będzie mniej awarii.
19.01.2009 07:29
0
Na silnikach nie powinni oszczedzac.
19.01.2009 21:40
0
@Kazik: Myślę że niedługo FOTA wyda stosowne oświadczenie w tej sprawie i poprosi FIA o doprecyzowanie przepisów... Narazie nie ma co panikować...
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się