Według szefa Renault, bolidy R30 w ciągu najbliższych tygodni zostaną wyposażone w serię poprawek, wliczając w to słynny „F-duct”. Rozwiązanie wzorowane na ekipie z Woking będzie jednak gotowe najprawdopodobniej dopiero przed GP Belgii.
„Druga połowa sezonu będzie bardzo ważna pod względem dokładnej oceny naszego tempa, sprawdzenia, czy jesteśmy w stanie wyciągnąć wszystko z bolidu i zdobyć więcej podiów” - mówił Eric Boullier.Francuz zaznaczył również, że w przypadku dostarczania poprawek, zespoły mają do czynienia z pewnego rodzaju „bezwładnością” - decyzja o produkcji nowego rozwiązania podejmowana jest kilka wyścigów wcześniej.
„Będziemy dysponowali niezłymi poprawkami podczas dwóch, trzech, czy czterech wyścigów” - zapewnia Boullier. „Oczywiście czekają nas tory tak specyficzne, jak Singapur, Monza, czy Budapeszt gdzie przywieziemy specjalne modyfikacje”.
„Nadal jednak mamy kilka dobrych ulepszeń, wliczając w to F-duct, które zostaną wprowadzone już wkrótce, perspektywa przed końcówką sezonu jest więc obiecująca. Właściwie, nie mogę doczekać się wprowadzenia tych zmian do naszych bolidów!”.
Szef Renault przyznał również, że na wymagającym mocnego docisku aerodynamicznego torze Hungaroring, rozwiązanie to „nie jest konieczne”. Samochody R30 będą więc wyposażone w kanał F „najprawdopodobniej zaraz po” GP Węgier, a więc po wakacyjnej przerwie, na Circuit de Spa-Francorchamps.
14.07.2010 15:26
0
Mam nadzieje, że będzie się dobrze kanał f spisywał.
14.07.2010 15:33
0
Troche późno ale chyba lepiej późno niź wcale
14.07.2010 15:39
0
strasznie pewny eric tych poprawek. oby chłop wiedział co mówi bo po wakacyjnej przerwie chciałbym widzieć zadowolonego roberta . a jak nie to dupsko będzie zbite
14.07.2010 15:40
0
Nie można było rozwijać wszystkiego na raz. Oby F-duck był na SPA, tam może się przydać:)
14.07.2010 15:40
0
duct;)
14.07.2010 15:42
0
Na Monzy i w Spa się przyda na pewno.
14.07.2010 15:48
0
Renault ciągle dobrze pracuje, i chociaż może nie zyskują to też nie tracą do reszty stawki. Silverstone potraktujmy jako wpadkę
14.07.2010 16:03
0
F-duct powinien być już na GP Niemiec. Większość zespołów już ma to rozwiązanie, zobaczcie jak Williams się przesunął do przodu. Ostatnio w czołowej 10 tylko Robert nie miał F-duct.
14.07.2010 16:08
0
Monsieur Eric Boullier przedstawia niespójne zeznania w sprawie f-duct. Dobrze znam francuski i śledzę jego wypowiedzi oraz Alana Permane. Prawda jest taka, że do tej pory opracowany dla R30 f-duct nie dawał podczas symulacji jego działania żadnego widocznego zysku aerodynamicznego, czyli jego zmniejszenia na prostym odcinku toru. Padały deklaracje, że prawdopodobnie wcale nie będzie zastosowany gdyż skupią się na innych rozwiązaniach problemu docisku oraz na konstruowaniu R31na 2011r. Problem polega na tym, ze f-duct powinien być uwzględniony w projekcie bolidu od samego początku, tak jak w McLarenie. Powielenie pomysłu do bolidów, w których nie uwzględniono f-duct na etapie konstrukcji jest trudne. Sporo tu zależy od przypadku. Jednym konstrukcjom f-duct "pasuje", innym - nie. FI udało się dość bezboleśnie wprowadzić f-duct. Niestety bolid R30 to ten ostatni przypadek. Reasumując: być może, że wreszcie udało się konstruktorom tak zmodyfikować pomysł McLarena, że będzie uzasadnione jego wyprodukowanie i wypróbowanie. Rzeczywiście pewnie na Spa Francorchamps, gdzie są długie proste i f-duct powinien dać wyraźną poprawę osiągów. Bądźmy optymistami, bo symulacje i próby w tunelu to jedno, a realia na torze to drugie. Pozdrawiam wszystkich!
14.07.2010 16:12
0
Renault już w Turcji miało mieć f-duct. Między wyścigiem w Stambule, a tym w Spa są 3 miesiące różnicy. Mam nadzieję, że Renault nie przespało tego czasu i jak już wprowadzą ten kanał F, to da on pożądany efekt. Zresztą GP Belgii to wg mnie ostatni moment na wprowadzenie takiej modyfikacji (i tak połowa zespołów będzie już bardziej koncentrowała się na sezonie 2011).
14.07.2010 16:16
0
przecież na Hungaroringu prosta startowa jest całkiem długa i tam kanał też powinien sporo dawać... na Hockenheimringu jeszcze gorzej, bo prawdopodobnie pół okrążenia będą jechać z wygaszonym skrzydłem... mimo wszystko Węgry zapowiadają się nie najgorzej, ale Niemcy dość nieciekawie :/ dobrze by było, gdyby jakiś deszcz popadał ;]
14.07.2010 16:30
0
Dziwnie jakoś, tak późno. I założę się, że i tak nie będzie działać tak jak by chcieli. Przestaje mi się podobać to wszystko :/ Tak jak Nuhtylupik zauważył, nie zyskują przewagi mimo ciągłych poprawek.
14.07.2010 16:33
0
Musi byc dobrze w koncu kanal F jest teraz najlepsza poprawka dla wszystkich zespolow.
14.07.2010 16:59
0
u Niemców będzie lipa bo szybki tor, ale na Hungaro powinno być nieźle... a jeśli na Spa będzie już super dopracowany kanał F no to też będzie ciekawie.... Ogólnie rzecz biorąc w tym sezonie jest jeszcze w h*j punktów do zdobycia a co za tym idzie duża kasa na koniec :)
14.07.2010 17:23
0
Już po sprawie. No i co z tego że go wprowadzą. Jak inne ekipy bedą używały do już pare wyścigów. Lepszy rozwój.
14.07.2010 17:27
0
@luna, Mam nadzieje ze bierzesz pod uwage fakt iż inne zespoły tez pracują nad konkurencyjnością swych bolidów.
14.07.2010 17:53
0
Właśnie, czołówka nie stoi w miejscu tylko idzie do przodu i Renata musi gonić żeby coś wyrwać , a nie liczyć na farta. Ale czy można zrobić lepszy F-Duct niż McŁoren?
14.07.2010 18:12
0
Do tego nowe przednie skrzydlo i odjezdzamy konkurencji :)
14.07.2010 18:31
0
11. pawlak3 z tą długą prostą na Hungaroringu to trochę przegiąłeś. Ten tor ma właśnie jedną z krótszych prostych, a poza tym charakterystyka tego toru wygląda tak, że z wyjeżdżając z jednego zakrętu od razu wjeżdżasz w drugi. Dlatego tam ten f-duct nie będzie dawał tak wiele korzyści.
14.07.2010 18:34
0
tylko żeby dobrze to działało powodzenia
14.07.2010 18:54
0
kubica bez kanalu f duct tracil po 0.200 lub nawet 0.300 sekundy w sektorze ktory byla dluga prosta
14.07.2010 18:57
0
Spece wkońcu wzięły się za kanał F, lepiej późno niż później. Boję się jednak , że to będzie prawdziwy kanał ! Zanim go dopracują może być już koniec sezonu... Ale co tam najwyżej pokombinują z nowym skrzydłem.
14.07.2010 18:58
0
"Będziemy mieć Kanał-F w swoich bolidach już wkrótce". Gdzieś już to słyszałem;) Oby tym razem wprowadzili ten system jak najszybciej i co najważniejsze, oby dawał realne korzyśi. Jeśli tak będzie, to całkiem możliwe jest zdobycie przez Roberta sporej ilości punktów w drugiej połowie sezonu. Może jakieś podium od czasu do czasu. Na Witka już raczej nie liczę. Jeśli uzbiera 20 oczek do końca roku, to będzie to już sporu sukces moim zdaniem.
14.07.2010 19:54
0
oby oby był gotowy to moze uda się w tym sezonie jeszcze wygrac wyscig.
14.07.2010 20:54
0
Oj niech coś z tym robią, niech robią. Bo konie wydarły do przodu , a oni zostali z wywróconym wozem;/
14.07.2010 21:17
0
czy ja się mylę czy F-duct ma być w przyszłym sezonie zabronione? jeśli jednak jego konstrukcja nie przeszkadza w innych poprawkach to nie mam nic przeciwko.
14.07.2010 21:26
0
Poczekamy zobaczymy.Coś być musi do cholery za zakrętem :)) Najlepiej dłuuuga prosta dla Robsa :)) !!
14.07.2010 21:27
0
@19 noke54 prosta startowa Hungaroringu ma prawie 800m (dokładnie chyba 788), więc wcale nie tak mało i o ile mnie pamięć nie myli, to w tamtym roku McLaren obliczył, że KERS na tej prostej dawał im 19m przewagi (nie wiem ile to w czasie) nad bolidem bez niego; F-duct aż tak skuteczny może nie jest ale kilkanaście metrów zapewne będzie dawał (w dodatku mniej waży niż KERS)
14.07.2010 22:00
0
f1fanf1 naprawdę wierzysz, że reno będzie w stanie wygrać wyścig dzięki własnej, czystej szybkości? To skąd wezmą ponad sekundę, którą tracą do rbr? z kosmosu?
14.07.2010 23:37
0
wes rożnice z walencji , tym bardziej ze robert slabo pojechal q! normalnie na zwyklych torach robert traci 0.3 do rbr
15.07.2010 00:00
0
Ja bym wolał, żeby sobie odpuścili i zaczęli prace pod kontem przyszłego sezonu. Niech nawet wygrają jeden, dwa wyścigi, co to zmienia? Oprócz radości kibiców im samy nie wiele pomoże. Bolidy znowu zmieniają się za rok i to można powiedzieć, że znacznie więc ten sezon mogą sobie darować, albo mają ambicje mistrzowskie albo wiecznie będą kogoś gonić.
15.07.2010 01:02
0
Żeby jeszcze tak Petroow jakieś punkty zbierał....
15.07.2010 09:06
0
Dlaczego Renault znowu na samym końcu. Konkurencje trzeba wyprzedzać a nie być 10 kroków za nią.
15.07.2010 09:20
0
Oby te poprawki coś dały .bo nie wiadomo jeszcze czy system bedzie mógł współgrać idealnie z F-duct poczekamy zobaczymy :))
15.07.2010 09:36
0
W sezonie2011 f-duct ma być zabroniony, ale toczy się dyskusja nad wprowadzeniem mechanicznego sterowania położeniem tylnego skrzydła, co powinno dać identyczny efekt jak f-duct. Problem polega na tym, że oponenci wysuwają argument o możliwości zablokowania się urządzenia w położeniu z małym dociskiem, co może spowodować wypadek na zakręcie, gdzie docisk jest potrzebny. Jak się to zakończy - nie wiadomo. Fakt jest faktem, że jeżeli cokolwiek może się wydarzyć teoretycznie, to jest tylko kwestią czasu aż wydarzy się praktycznie. To kwestia prawdopodobieństwa zajścia wydarzenia i odpowiednio dużej ilości prób.
15.07.2010 11:42
0
Dla mnie osobiscie te tylne ruchome skrzydlo jest nie do przyjecia. Lepiej jak f-duct byl by dozwolony+kers moglo by byc ciekawie. Mclaren +f-duct+ ich kers ktory dawal najwiecej korzysci= MŚ
15.07.2010 12:02
0
Kers renault tez byl dobry ale r29 był slabym autem . Renault tylko żeby nie pchalo kers do przedniego skrzydla bo to teoretycznie nie wroży sukcesow w przyszlym sezonie. Odniose sie jeszcze do przyszlego sezonu. Zespoły będą używały KERS, co za tym idzie - nowe konstrukcje . Wszyscy beda walczyli z kersem tzn. gdzie go usadowic poniewaz zbiorniki paliwa sa duzo wieksze niz w sezonie 2009 ! Pozostaje wiec pytanie kto sobie najlepiej poradzi z tym fantem+ opony ktore też sa wielka niewiadoma. Jestem przekonany ze r31 bedzie podobny do r30 tylko z nazwy, bo na pewno z barw bo licze na master card
15.07.2010 12:04
0
''bo napewno nie z barw '' błąd :-)
15.07.2010 12:29
0
PAMIETACIE ZESZŁOROCZNE GP WEGIER? HAMILTON WYSTRZELIŁ Z CHYBA 5,6 NA1 NA STARCIE Z KERSEM ALE NIE ZMIEŚCIŁ SIE W PIERWSZYM ZAKRECIE;)
15.07.2010 12:55
0
39. Renault R30 F1 pomyliło ci się GP Węgier z GP Niemiec. Na Węgrzech Hamilton wygrał w zeszłym roku.
15.07.2010 14:34
0
Ja przepraszam ale jak właściwie dziala slynny kanał? Czy przypadkiem nie jest on otwarty na prostej startowej? A na szybkie zakręty jest zamykany (powietrze skierowane na tylnie skrzydło "uderza" w zamknięty kanał zapewniając lepszy docisk aero)? Pan Borowczyk tez pare razy mowil o kanale jakby to byl nowy KERS..
15.07.2010 15:52
0
35. URAN A ten system nie ma czasem słóżyc do wyprzedzania. Tylko kierowca B, który jest za kierowcą A, może użyc tego systemu. Było by to ciekawe, zwłaszcza jakby można było zmieniac jego położenie do każego zakrętu. Na prostą 0, na zakręt A 10, na zakręt B 20 itp. Dobrze żeby wszystko włączało się automatycznie bez kierowcy, mogli by też zrobic ruchome przednie skrzydło. Wtedy nie potrzebne by były kompromisy w aerodynamice. Wyobraźcie sobie o ile szybciej bolidy by jeździły na Monzy, Monako, Spa to byłby krok w przyszłośc. Oczywiście wszystko powinno byc tak zrobione, żeby nie zakłucało rywalizacji sportowej. Mogli by też zrobic ruchomy balans, nie wiem jak to zrobią ale może, kto wie.
15.07.2010 18:36
0
Załuję, że tak późno będzie F-Duct w renault, ale dobrze że nie porzucili tego projektu. Wyścig na silverstone był słaby w wykonaniu Renault. Ich tempo było mizerne, ale jestem przekonany, że już w następnym gp będzie ok. obczajcie też to: http://pulsreklamy .pl/pages/index.php ?refid=kubazyw
15.07.2010 19:55
0
31.jar188 - Zgadzam się z tobą. Więcej przez to mogą stracić, niż zyskać. Tym bardziej, że Renault o mistrzostwo i tak nie walczy, a i z Mercedesem, będzie bardzo ciężko wygrać wśród konstruktorów,mając TYLKO, jednego punktującego kierowcę. Dodać do tego jeszcze to, że ten system będzie i tak nieprzydatny w następnym sezonie, to jak dla mnie, jest to wyrzucanie kasy (niemałej) w błoto i myślę że lepiej ją można spożytkować.
15.07.2010 19:56
0
zbyt dużo się zmienia w F1 i zbyt szybko. W takim galimatiasie wygrywają tylko ci najsprytniejsi oraz ci którym sprzyja FIA. Mogliby przystopować ze zmianami na dwa lub trzy sezony i dopiero potem znowu coś zmienić. A tak później wychodzą takie kontrowersyjne perełki jak podwójny dyfuzor czy też kanał "punkt G" ;-))
15.07.2010 19:59
0
cdn. które już na starcie sezonu dają taką przewagę której konkurencja nie jest w stanie zniwelować. No i jak to się ma do cięcia kosztów ??
15.07.2010 22:07
0
A ja myślę że znamy przypadki .... że wczesne skupienie się na bolidzie na kolejny sezon zazwyczaj przynosi marne rezultaty . Dlatego Renault powinno dalej rozwijać tegoroczną konstrukcję z największym naciskiem na docisk aero ....
15.07.2010 23:25
0
Ciekawe jakby bolid reno szedł teraz gdyby nie musieli wycofać tego ich super zmodyfikowanego dyfuzora z początku sezonu + wydech robiony na RB??
16.07.2010 00:18
0
@48 - Ten dyfuzor dawał tylko jakieś 0,2 sek na okrążęniu ;] Do tego najprawdopodobniej nie współgrałby z dmuchanym wydechem, no i konkurencja do tego czasu też miałaby taki dyfuzor ;D
16.07.2010 05:33
0
podiów :)
16.07.2010 06:12
0
@42 Nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi. Ani słowa w swoim poście nie wspomniałem o wyprzedzaniu i przepisach dotyczących używania f-duct. To jest zupełnie inne zagadnienie. Natomiast to o czym piszesz, że powinno być automatyczne - raczej zapomnij. FIA w życiu sie na to nie zgodzi, skoro zabronili tak prostej w sumie rzeczy, jak automatyczna regulacja zawieszenia. Co by mogło być skwituję żartem: w Polsce od dawna POWINIEN być dobrobyt. Ale nie było, nie ma i nie będzie!
16.07.2010 15:29
0
@41. Daimon_Frey Działanie tego systemu jest wbrew pozorom dość skomplikowane. Aby jednak nie zaciemniać sytuacji i nie opisywać tago jak na wykładzie z aerodynamiki można w uproszczeniu powiedzieć ,że zmienia on poprzez zmianę ciśnienia kierunek strugi powietrza która normalnie służy do chłodzenia skrzyni biegów a nastepnie docisku tylnego skrzydła ten sposób ,ze nie jest ona kierowana na tylne sprzedło tylko opływa je niezależnie nie powodując oporu aerodynamicznego. W skrócie otwarty kanł f zmniejsza opór aerodynamiczny i jest używany na szybkich partiach toru gdy ten docisk nie jest potrzebny. W momencie zamknięcia otrzymujemy docisk który jest potrzebny do np. szybkiego pokonywania zakrętów
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się