DO
GP Miami
02.05 - 04.05
ZOSTAŁO
POPRZEDNI WYŚCIG 
GP Arabii Saudyjskiej
-
Piastri pokonał Verstappena i objął prowadzenie w mistrzostwach świata!
-
Australijczycy czekali 15 lat na swojego lidera mistrzostw
-
Verstappen pozytywnie zaskoczony konkurencyjnością Red Bulla w Dżuddzie
-
Pierwsze podium Ferrari w sezonie
-
Kolejny solidny występ Hadjara
-
Mercedes walczył z przegrzewaniem opon
-
Współpraca zespołowa i podwójne punkty Williamsa
-
Sauber bez szans na walkę o punkty
-
Fatalny wyścig Alpine
-
Haas bez punktów, ale zadowolony po potrójnym maratonie F1
-
Alonso o wyścigu w Dżuddzie: 50 okrążeń kwalifikacyjnych
Ostatnia aktywność
05.09.2010 22:27
0
50. hrmpf : a o erze Turbo slyszales?:D Tamtejsze silniki to byly 1500 cc 4/6 cylindrow, w roznych konfiguracjach. Mocą w szczytowej formie podczas wyscigu dorównywały współczesnym V10, zas w kwalifikacjach byly bezkonkurencyjne - nie bylo mocniejszych silników w F1. Plus toksyczne paliwa na bazie toluenu i nitroheptanu, silniki kwalifikacyjne ktore nadawaly sie na zlom po kilku okrążeniach :P Ogolnie takie silniki mogą być fajne. Ale nie przy debilnych ograniczeniach jak proponowane 5 silnikow na sezon. 27. Polak477 - mysle ze każdy kto slyszal "na własne uszy" bolid F1 zgodzi się, że dźwięk jest niepowtarzalny i choćby dla niego warto się wybrać na wyscig / pokaz ;) Z bliskiej odległości jest to dźwięk, który czuć całym ciałem (mialem przyjemność stać 1,5 m od bolidu gdy kierowca dał mocno po gazie :P ). Zresztą z takimi wydechami to każdy silnik wyczynowy bedzie głośny ;)
Przejdź do wpisu Turbosprężarki i efekt przyziemienia w 2013 roku?
04.09.2010 20:58
0
28. yonix : Mazda wygrala 24 godzinny wiscig w Le Mans autem grupy C z silnikiem wankla (ok 700 KM i ok 600 nm, z tego co pamiętam silnik był w stanie osiągnąc i ponad 900 KM). Wiec nie gadaj prosze głupot. Auto miało oznaczenie 787B i wygrało w 1991 r po przejechaniu (w wyscigu, non stop!) 362 okrażeń czyli 4922.810 KM - wiecej niż wytrzymuja obecne silniki F1. Moze i dwa razy więcej. Co więcej, było to jedyne auto produkcji Japońskiej które wygrało słynny wyścig. Szybko zakazano użycia tego rodzaju silników - niestety.
Przejdź do wpisu Turbosprężarki i efekt przyziemienia w 2013 roku?
12.08.2010 23:02
0
"Prywatni kierowcy F1" ??
Przejdź do wpisu Gratka dla fanów F1 na Verva Street Racing
10.05.2010 11:09
0
Dochodze do wniosku ze zespoly sa rownie beznadziejne co FIA,. Pojawi się cos fajnego - zakazać tego. F1 z technicznego punktu widzenia robi sie coraz nudniejsza.
Przejdź do wpisu Zespoły chcą zakazania F-duct w sezonie 2011
09.05.2010 19:07
0
20. Konik_mekr : bo o to chodzi, jak sie ma sponsora to sie opowiata takie bzdury. Normalna sprawa.
Przejdź do wpisu Lotto nawiązało współpracę z Kubicą
16.04.2010 11:46
0
Wyglądało to naprawdę widowiskowo. Gorzej że takie latające koło zabiło Henrego Surteesa w F2 w 2009r. I porządkowego na Monzy kilka lat temu.
Przejdź do wpisu Toro Rosso: wypadek wynikiem problemów technicznych
02.04.2010 14:26
0
W F1 regulamin zabrania wykorzystania rożnych "alternatywnych" paliw. Zdaje sie IndyCar jeździ na etanolu. Wracając do tematu RBR: http:// scarbsf1.wordpress. com/2010/04/ 01/402/
Przejdź do wpisu Skompresowany gaz sekretem Red Bulla?
02.04.2010 14:11
0
Lusterka byly umieszczane z boku by zmniejszyć wpływ turbulencji przez nie generowanych na tylne skrzydło. W praktyce jakiejś wielkiej straty nie będzie, ale z drugiej strony zespoły będą musiały poświęcić trochę czasu w przeprojektowanie aerodynamiki. Ten czas mogłyby poświecić na inna pracę - tutaj imho mogą zyskać zespoły które miały "normalnie" umieszczone lusterka. Nie ma co się spodziewać żadnych rewelacji, ale zawsze coś.
Przejdź do wpisu Zmiany w lusterkach nastąpią dopiero w Hiszpanii
01.04.2010 17:44
0
To nie zart (z gazem). Jest taki zapis w regulaminie (obejmuje tez płyny z tego co pamiętam). Tak, czytałem go. Już kilka dni temu o tym czytałem, nawet chciałem komentarz napisać tutaj ale nie miałem czasu na to. Oczywiście pewności nie ma, to na ta chwilę tylko spekulacje. Czytałem też o tym, ze w Parc fermé ich bolidy były wyraźnie wyżej zawieszone niż w kwalifikacjach - do tego stopnia że nie dałoby się nimi jechać (najwyraźniej nie miały wlanego paliwa). Ale nie pamiętam teraz szczegółów.
Przejdź do wpisu Skompresowany gaz sekretem Red Bulla?
28.03.2010 10:01
0
Znowu Polsat zamiast puscic cala konferencje puszcza gadanie Zientarskiego i spółki.
Przejdź do wpisu Button wygrywa, Kubica na podium
28.03.2010 09:54
0
Brawo Robert :P Juz myslalem że Renault zalicza strategicznego faila - ale uwielbiam sie w takich sprawach mylic :D Button w sumie sobie spokojnie jechal do mety, nie mozna powiedziec zeby sie napracowal. Szkoda Hamiltona, zasluzyl na te punkty.
Przejdź do wpisu Button wygrywa, Kubica na podium
27.03.2010 14:55
0
Czemu typowane jest tylko pierwsze 8 miejsc, skoro punktowana jest cala dziesiątka?
Przejdź do wpisu Red Bull wystartuje z pierwszej linii
27.03.2010 11:31
0
"w tym również odwróconą kolejność na starcie czy dodatkowy balast w postaci 10 kilogramów dla lidera klasyfikacji kierowców. " Ale debilizm. 14. przemoziom99 : wyłącz capslocka to moze ktoś Ci odpowie.
Przejdź do wpisu Zmiany regulaminu zostaną przedyskutowane w Malezji
27.03.2010 11:29
0
Wyszedł brak doświadczenia Pietrowa.
Przejdź do wpisu Kubica: Bolid był trudny w prowadzeniu
26.03.2010 14:44
0
Literówka się wkradła "Przjazdy po nierównościach: "
Przejdź do wpisu Renault dalej celuje w Q3
24.03.2010 11:39
0
To ja dorzucę cos do ploteczek: DC, który jest blisko związany z RBR, stwierdził że Kubica powinien jeździć w RBR. Teraz cos na ostudzenie - wywiad z nim byl dla Super Ekspresu ;) I wątpię żeby cokolwiek z tego wynikało ponad to, że DC uważa Roberta za dobrego zawodnika ;)
Przejdź do wpisu Hamilton: Webber może odejść po tym roku
19.03.2010 19:16
0
Opisałem to w komentarzu do tego newsa: http://www. formula1.pl/ F1_news-8210-Renault_FIA_ rozpetala_kolejny_wyscig_zbrojen.html
Przejdź do wpisu Renault musi zmienić dyfuzor przed GP Australii
19.03.2010 19:10
0
Mercedes i Ferrari przemycali poprawę mocy pod szyldem poprawy niezawodności, wiec moze Renault też się uda ;) Powinni odmrozić rozwój silników, problem by znikł.
Przejdź do wpisu To Mercedes powinien obniżyć moc silników
19.03.2010 17:52
0
Nie ma to jak przerzucić odpowiedzialność na kogoś innego.
Przejdź do wpisu To Mercedes powinien obniżyć moc silników
19.03.2010 17:49
0
45. kempa007 : jakieś poprawki jednak wprowadzili i chcą wprowadzać, wiec kogoś mieć muszą ;) (przynajmniej teraz)
Przejdź do wpisu Renault musi zmienić dyfuzor przed GP Australii
19.03.2010 17:00
0
Cale zamieszanie powstało zapewne dlatego, że gdy informacja o tej sprawie pojawiła się w mediach kilka dni temu, Renault powiedziało że nikt się z nimi w tej sprawie nie kontaktował. Nie znaczy to jednak że FIA się z nimi nie skontaktowało później.. Mam nadzieje ze ich to jednak ominie, ale wygląda na to że nie bardzo.
Przejdź do wpisu Renault musi zmienić dyfuzor przed GP Australii
18.03.2010 16:28
0
Ograniczenie silników zmienia F1 w sport wytrzymałościowy. Wszyscy przez pół wyścigu oszczędzają silniki, boja się jechać w brudnym powietrzu bo im się one zaczynają przegrzewać a to źle wpływa na ich żywotność.. O oszczędzaniu skrzyń biegów, opon, hamulców, paliwa nie wspominając. To absurd. I jak mają niby wyprzedzać? Kierowca F1 powinien być w stanie wyciskać wszystko , co się tylko da ze swego bolidu. Jedyne sensowne ograniczenie imho to 1 silnik na weekend wyścigowy. Ograniczenie obrotów wprowadzone w celu zwiększenia żywotności jednostek napędowych to też problem. Jeden kierowca chowa się w cieniu aerodynamicznym drugiego (slipstreaming) by nabrać prędkości przed wyprzedzeniem i.. trafia na limiter obrotów silnika, zyskując tylko niewiele prędkości (bo moc maksymalna jest np na 17500 rpm). Przecież nie może ustawić takiego przełożenia ostatniego biegu żeby na końcu prostej osiągać niskie obroty (sporo poniżej mocy maksymalnej), bo przez to w normalnej sytuacji stanie się wolny.. Choćby wprowadzili jakiś system push-to-pass, który by zdejmował limit obrotów na jakiś czas raz na okrążenie.
Przejdź do wpisu Silnik Vettela zostanie użyty w Australii
18.03.2010 16:20
0
Poza tym ludzie chca walki o pozycje miedzy czołówka, a nie czołówką a zdublowanymi. Oraz zdublowany kierowca może równie dobrze przeszkodzić temu, kto próbuje dogonić kierowcę z przodu..
Przejdź do wpisu Propozycja Kovalainena
18.03.2010 16:18
0
A ja uważam ze to zly pomysł, szczególnie przy trudnościach jakie są obecnie z wyprzedzaniem. W czasach gdy było znacznie łatwiej wyprzedzać i nie było niebieskich flag dla "backmarkerów" i tak bywały z tym problemy i czasami taki kilka razy zdublowany kierowca wypaczał wynik wyścigu. Wątpię też zeby to tak naprawdę coś pomogło..
Przejdź do wpisu Propozycja Kovalainena
18.03.2010 16:14
0
Aleś się kempa oburzył że ktoś pyta o terminologie.. Wprowadzenie zasady 107% nic nie da imho. W Bahrajnie złapaliby sie na nią tylko kierowcy HRT, i to chyba wcale nie tak łatwo. Poza tym wolne bolidy najbardziej przeszkadzać mogą w kwalifikacjach (Q1 dokładniej), a nie w wyścigu.
Przejdź do wpisu Poprawki w bolidze Webbera
18.03.2010 13:36
0
A ja jestem zdania, ze w F1 jest za dużo Niemców ;)
Przejdź do wpisu Deutsche Post wróci do F1 z Mercedesem?
17.03.2010 12:03
0
19. elin : w wielu seriach, np WTCC sa dwa wyścigi. Jeden dłuższy, w którym o pozycji startowej decydują kwalifikacje, drugi krótszy (zwykle mniej punktowany) w którym o pozycji startowej decyduje wynik pierwszego wyścigu, z tym że pierwsza 10 lub 8 jest odwrócona ;) Ale tam znacznie łatwiej wyprzedzać.. Dużym problemem stało się to, że F1 zamienia się w wyścigi wytrzymałościowe. Kierowcy muszą oszczędzać wszystko (silniki, skrzynie biegów, opony, hamulce, paliwo), co jest absurdem. 46. wisnia : nie obraź się, ale to glupi pomysł..
Przejdź do wpisu FOTA podyskutuje o "nudzie w F1"
17.03.2010 11:55
0
No tak, koszty. Że tez o tym nie pomyślałem.. Bridgestone to chyba kasy za to nie bierze nawet, tylko reklamę mają za "Darmo" (chyba ze FOM im cos daje? Haha znając Berniego to pewnie by chcieli zeby im placili jeszcze ;) ) Ale wydaje mi się jednak że opony przednie są węższe. Rożnica jest zbyt duża zeby tylko powierzchnie kontaktu zmniejszyć. No i widać na oko ;) media.paddocktalk. com /2010/albums/ 3_2010_vs_2009 _F1_Front_Tyre_Shape_Compare.jpg
Przejdź do wpisu Webber: Wyprzedzanie było niesamowicie trudne
16.03.2010 22:41
0
Oj już byście nie narzekali że jest do soboty. Może zbytnio ułatwia to zadanie i też chyba wolałem typowanie przed kwalifikacjami, ale nie da się wszystkich zadowolić. Pomysły żeby zerować konta sa bez sensu - jesli juz miałby nastąpić powrót do poprzedniej formuły to raczej bez zabierania ludziom tych punktów, które już zdobyli. Natomiast nie widzę powodu żeby kończyło się o tak wczesnej godzinie.
Przejdź do wpisu Pierwsze typowanie wyników zakończone
16.03.2010 22:41
0
Aha, zastanawia mnie czemu Bridgestone i FIA postanowili zmniejszyć przednie opony w celu poprawy balansu bolidów po przywróceniu slicków, zamiast powiększyć tylne? Zamiast zmniejszać przyczepność mechaniczną powinni ją powiększyć - to sprzyja wyprzedzaniu. Może chodziło o to, że większe opony zwiększają opór aerodynamiczny oraz generują większe zawirowania powietrza. Ale czy różnica byłaby aż tak duża? Chyba nie. Raczej chodziło o to, że tylne opony są zapewne największe jakie mogą według regulaminu być - zmniejszając opony przednie uniknęli konieczności zmiany regulaminu. Tylko czy zmienić go to taki problem?
Przejdź do wpisu Webber: Wyprzedzanie było niesamowicie trudne
16.03.2010 22:34
0
Zgadzam sie z JV - bez paniki, dajmy nowym regulacją trochę czasu. Nie można też co roku robić rewolucji. Ale tą idiotyczną zasadę odnośnie opon użytych w Q3 powinni z miejsca zlikwidować. A Bridgestone powinno chyba mniej wytrzymałe mieszanki przywozić ;)
Przejdź do wpisu FOTA podyskutuje o "nudzie w F1"
16.03.2010 22:15
0
Oczywiście dyfuzory (połączone z płaskim podwoziem oraz zawirowaniami powietrza wygenerowanymi w celu utrzymania obszaru niskiego ciśnienia pod bolidem) to nie jedyny sposób na uzyskanie efektu przyziemnego. Kiedyś "ground effects" zostały w dużej mierze zakazane ze względu na kwestie bezpieczeństwa. Jednak 20 lat później myślę że można by do nich w ten czy w inny sposób wrócić.
Przejdź do wpisu Webber: Wyprzedzanie było niesamowicie trudne
16.03.2010 22:12
0
Wiem o czym zapomniałem - niektóre zakręty na niektórych torach należy tak przebudować, aby możliwe było obranie kilku różnych linii wyścigowych. 39. matibak : zakazać dyfuzorów? Wręcz przeciwnie. Powinni zmienić regulacje tak, aby poziom docisku pozostał mniej więcej taki sam, lecz znacznie większa jego cześć pochodziła z tzw ground effects. Docisk generowany przez dyfuzory jest w zasadniczo odporny na brudne powietrze, w przeciwieństwie do skrzydeł. Więc jesli coś powinni robić, to go rozwijać. Skrzydła są potrzebne (by umożliwić balansowanie bolidu), ale mogą generować mniejszy docisk i być zaprojektowane (poprzez regulacje) tak, by ograniczyć wywoływane przez nie turbulencje (tylko ze tu potrzeba bada, na co FIA i FOM stać, a nie pomysłów na zasadzie "hej, zróbmy skrzydła tego i tego kształtu, wydaje nam się ze beda ok"). Powinno zależeć nam na zwiekszaniu udziału efektu przyziemnego w docisku bolidów, nie zmniejszaniu go. Samo generowanie turbulencji przez dyfuzory to też niejasna sprawa - czytałem wypowiedz eksperta z dziedziny aerodynamiki (z zagranicznego forum o F1) na ten temat i stwierdził on że większość turbulencji wywoływana jest przez koła i tylne skrzydło, a dyfuzory mają za zadanie właściwie spowolnić szybko przepływające pod bolidem powietrze do prędkości powietrza opływającego go z innych stron, co samo w sobie ma pozytywny efekt (co nie znaczy ze zaawansowane konstrukcje turbulencji nie generują) . Silniki trubo 1.8? Heh jak silniki 1.5 miały do 1000 KM w wyścigu i nawet 1400 HP w kwalifikacjach? Jasne, mogą ograniczyć ciśnienie doładowania itp, ale po co ta zmiana? Zgadzam się że następne silniki F1 powinny być doładowane, ale biorąc pod uwagę konieczność redukcji kosztów znacznie lepszym obecnie rozwiązaniem będzie to co opisałem wcześniej plus odmrożenie ich rozwoju oraz poluzowanie regulacji technicznych, które obecnie dokładnie określają każdy najmniejszy szczegół. Może umożliwić wykorzystanie takich technologii jak zmienne fazy rozrządu itp Zastanawiam się czemu obowiązuje Parc fermé. Właściwie nie czemu obowiązuje, ale dlaczego kierowcy nie mogą wykorzystywać rożnych ustawień na kwalifikacje oraz na wyścig.. Ogólnie przydałoby się też trochę spokoju, a nie duże zmiany co roku..
Przejdź do wpisu Webber: Wyprzedzanie było niesamowicie trudne
16.03.2010 19:25
0
Największym problemem jest to, że F1 przekształciła sie w wyścig wytrzymałościowy. Kierowcy muszą dbać o wszystko: silniki, skrzynie biegów, hamulce, opony, paliwo. Jak mają w takich warunkach wyprzedzać? Przecież próba wyprzedzenia zniszczyć może im opony, na których muszą przejechać pół dystansu wyścigu. To również stało się problemem - Bridgestone stworzyło zbyt wytrzymałe mieszanki. Strategia jednego postoju stala sie prawie że strategia jedynie słuszną. Nawet jesli po drugim postoju bolid stanie sie znacznie szybszy, to kierowca ma do odrobienia ok 20-25 sekund, a prawdopodobnie również musi wyprzedzić kilku innych kierowców by w ogóle odrobić miejsce, na którym był wcześniej. Patrzyłem na czasy Roberta i zabrakło mu ok 5 sekund przewagi nad Sutilem by mógł wykonać pitstop. Zwróćcie proszę uwagę na tempo wyścigowe. Mniej więcej od połowy wyścigu pozostawało takie samo - spadek wagi bolidów równoważył zużycie opon. A tempo było jakieś 5-6 sekund wolniejsze od tego z kwalifikacji (oczywiście że tempo wyścigowe zawsze jest wolniejsze, ale bez przesady). Kierowcy widząc, że bez pitstopu nie będą w stanie pod koniec wyścigu nikogo wyprzedzić zmniejszyli obroty by oszczędzać silniki i wyścig zmienił się w procesje. Same pistopty też stały się nieco problematyczne - zauważcie ze wszyscy zjechali praktycznie na raz. Wygląda na to, że często będziemy świadkami takiego widoku. Tor oczywiście nie należy do najciekawszych, ale Robert pokazał że wyprzedzać się da. Rozumiem walkę o obniżenie kosztów, ale nie powinno odbywać się to kosztem widowiska. Imho powinno być tak: - jeden silnik na weekend GP. Wykorzystywanie jednego silniku na każdą sesję (tak jak było to kiedyś) było przesadą, ale obecnie oszczędzanie silników stało się zbyt dużym problemem. Jedna skrzynia na trzy wyscigi (sa dosyć wytrzymałe, więc nie powinno ze zmniejszonym o 25% limitem być z nimi problemów). - podwyższenie limitu obrotów (silniki nie muszą być już takie wytrzymałe) np do 19 tyś. - wprowadzenie opcji push-to-pass, zwiększającej na jakiś czas limit obrotów, np do 21 tys (lub zdejmującej ogranicznik). Do wykorzystania np raz na okrążenie. W niektórych seriach tak jest np Formula Superleague, Champ car miał też (a w tych, w których silniki są turbodoładowane jest lepiej, ponieważ zwiększane jest ciśnienie doładowania - np F2) - usunąć tą bezsensowną zasadę nakazującą startować na tym samym komplecie opon, który został wykorzystany w Q3! Chcemy emocjonujących kwalifikacji, a nie jednego ostrożnego przejazdu.. - niech Bridgestone popracuje nad przyczepniejszymi, ale szybciej zużywającymi sie oponami. - Można by również pomyśleć o zniesieniu zasady o wykorzystaniu każdej z mieszanek. Jak ktoś chce, może jechać i bez pistopu.. Cos miałem dopisać, ale zapomniałem :P
Przejdź do wpisu Webber: Wyprzedzanie było niesamowicie trudne
16.03.2010 18:59
0
Jeszcze jedno - już w zeszłym roku proponował wprowadzenie dodatkowego rankingu dla ludzi, którzy zaczną zabawę w środku sezonu. Miejsca byłyby ustalane na podstawie średniego wyniku typowania, przy minimalnej liczbie typów (np 5 wyścigów)
Przejdź do wpisu Pierwsze typowanie wyników zakończone
16.03.2010 18:57
0
Szanowna redakcjo! Osobiście nigdy mi nie przeszkadzało, że typowanie kończyło się w piątek. Typowanie w sobotę będzie łatwiejsze - czy to zmiana na lepsze, trudno powiedzieć. Problemem natomiast zawsze była ( i nadal jest!) wczesna godzina zakończenia typowania. Nie raz zdarzało mi się wrócić do domu np po godz. 22:30 (nie mając wcześniej dostępu do internetu) , przez co nie byłem w stanie wziąć udziału w zabawie. Ktoś zaraz powie, że moglem zrobić to dzień wcześniej. Nie zawsze jednak człowiek jest w stanie przewidzieć jak mu się dzień potoczy, a oczywiste jest że każdy chce typować mając do dyspozycji jak najwięcej informacji, a zatem po kwalifikacjach (wcześniej po piątkowych treningach). Nie widzę żadnego powodu, żeby typowanie nie miało by się kończyć późno w nocy, np o godz 4:00. Nie ma tak wczesnych wyścigów, a rozumiem że sprawę załatwia skrypt i redakcja nie musi ręcznie typowania obsługiwać. Pozdrawiam, i mam nadzieje ze sytuacja zmieni sie na lepsze.
Przejdź do wpisu Pierwsze typowanie wyników zakończone
14.03.2010 00:40
0
Ehh, kto mi wytłumaczy czemu typowanie na tej stronie jest zawsze blokowane tak wcześnie (o 22:00)? Chciałbym przeczytać logiczne wytłumaczenie.
Przejdź do wpisu Vettel zdobywa pierwsze pole position w sezonie
13.03.2010 22:45
0
33. Siffredi A sprawa tuned mass damper z 2005/2006r? 35. olczykandre: niewiele, bo nie wiadomo jaki mają ustawiony docisk. 41. biter1: moze sie mylę, ale auta NASCAR nie mają żadnej zaawansowanej aerodynamiki ;)
Przejdź do wpisu McLaren i Renault muszą zmienić dyfuzor?
13.03.2010 21:16
0
Odnośnie legalności : Nie ma tu części ruchomych, poza kolanem kierowcy. Kierowcy wpływać na aerodynamikę bolidu zabronić nie mogą, bo by głowa nie mógl ruszać (Kiedyś w niektórych bolidach kierowcy pochylali głowy na prostych zeby lepiej skierować strumień powietrza do wlotu nad nią) Tuned Mass Damper Renault został zabroniony na podstawie art 3.15, ktory od 2006 r zmienił się niewiele: "With the exception of the cover described in Article 6.5.2 (when used in the pit lane), the driver adjustable bodywork described in Article 3.18 and the ducts described in Article 11.4, any specific part of the car influencing its aerodynamic performance: - must comply with the rules relating to bodywork ; - must be rigidly secured to the entirely sprung part of the car (rigidly secured means not having any degree of freedom) ; - must remain immobile in relation to the sprung part of the car." Na podstawie tego co wiem moze stwierdzić ze przepis ten nie został złamany. Brak tu ruchomych części. Jesli te rury i wloty sa zgodne z innymi przepisami to nie ma podstaw do zabronienia tego rozwiązania. Z tym ze gdyby FIA chciało, to by pretekst znalazło zapewne.
Przejdź do wpisu Ferrari pracuje nad nowym skrzydłem a'la McLaren
13.03.2010 20:52
0
Tak jak napisałem w pod poprzednia wiadomością ;)
Przejdź do wpisu Chandhok nie złamał regulaminu F1
13.03.2010 12:27
0
Kwalifikacje występują chyba pod nazwą "Trening kwalifikacyjny", wiec mogą sie liczyć..
Przejdź do wpisu
13.03.2010 11:00
0
Jego legalność zależy od regulaminu technicznego. Moze nie być zgodne z duchem przepisów, ale jesli McLaren znalazł lukę, to tylko mu pogratulować. Ja się oczywiście cieszę, że pojawiła się jakaś innowacja w F1. Napisałem wczoraj trochę o tym rozwiązaniu w komentarzu do tekstu o opinii Renault na temat decyzji FIA w tej sprawie. Jak kogoś interesują rozważania na temat jego działania to zapraszam. Problem w tym, ze teraz "safety cell" (Polska nazwa?) podlega homologacji, i zdaje się inne teamy nie będą mogły (łatwo) skopiować to rozwiązanie. Ta sytuacja jest głupia. Choć może sam przepis ma sens, jako że wszelkie testy zmienionego monocoque są podobno bardzo kosztowne. Odnosnie legalności rozwiązania, to nie jest takie proste. Postaram się napisac jak to wyglada za jakis czas. BTW: http:// dl.dropbox. com/u/ 1200296/1.JPG http:// ups.imagup. com/08/ 1268460665.jpg
Przejdź do wpisu Ferrari pracuje nad nowym skrzydłem a'la McLaren
12.03.2010 21:22
0
BTW dl.dropbox. com /u/1200296 /1.JPG lol :P
Przejdź do wpisu Renault: FIA rozpętała kolejny wyścig zbrojeń
12.03.2010 21:12
0
Po przeciągnięciu skrzydła (stall) następuje nie tylko spadek siły nośnej (a w tym wypadku dociskającej) ale i wzrost oporu ! Czytałem w kilku miejscach wypowiedzi ekspertów z dziedziny aerodynamiki (na jednym forum czterech dyskutowało na ten temat, w tym jeden z 15 letnim doświadczeniem, jak napisał przy innej okazji) i byli oni zasadniczo zgodni co do tego faktu. Choć nie jest to takie proste, są różne źródła oporu generowanego przez skrzydło - pressure drag i induced drag (nie wiem jak to się po Polsku nazywa). Czytałem (na blogu jednego z dziennikarzy motoryzacyjnych zajmujących się techniczną strona F1) również wypowiedź eksperta z tej dziedziny który był inżynierem aerodynamiki w jednym z teamów F1 jak również w Indycar. Napisał on między innymi, że nie chodzi o przeciągnięcie w normalnym rozumieniu (w którym dochodzi do oderwania strugi powietrza na krawędzi natarcia - leading edge stall). Skrzydło składa się z wielu płatów (obecnie ograniczone do dwóch - popatrzcie na zdjęcia, widać przerwę miedzy nimi), dzięki czemu może one być takie "strome" i nie dochodzi do oderwania strugi powietrza (dzięki powietrzu przepływającemu przez przerwę, które przyspiesza wspominaną strugę powietrza). Przeciągnięcie następuje przy większej prędkości, co pozwala na większy kąt natarcia. Po środku skrzydła jest obszar o szerokości 15 cm w którym inżynierowie mają większe pole manewru. Np właśnie tam BMW umieściło w zeszłym roku swoje skrzydełko, które zawierało również dodatkowy otwór (miał 15 cm szerokości od przodu, ale pełną szerokość z tyłu). Powietrze przez niego przepływające pomagało utrzymać strugę powietrza przy powierzchni skrzydła na takiej samej zasadzie jak luki miedzy kolejnymi płatami. Najprawdopodobniej McLaren połączył wlot powietrza "chłodzący nogi kierowcy' z wlotem powietrza nad głową kierowcy (powietrze dla silnika plus o ile pamiętam chłodzenie skrzyni biegów). Jadąc po prostej, kierowca może zatkać kolanem otwór przez który przepływa "chłodzące" go powietrze. Popłynie ono wtedy przez rurę (:P) i zadziała na takiej zasadzie: www. tippettsfountains. com/ fluidicsbasics.php img690 .imageshack.us /img690/3718/ mclarenairductver2.jpg Mamy "przełącznik" dzięki któremu kierowca może za pomocą kolana sterować przepływem powietrza przez "shark fin" (eh, znowu nie znam Polskiego określenia ;) ). Powietrze to może albo zostać wykorzystane do zerwania strugi powietrza albo jej utrzymywania (zależy jak to rozwiązali). Kanał którym płynie powietrze znajduje się w tym 15 cm "wolnym" obszarze, natomiast wylot jest już szeroki na cale skrzydło. Ostatecznie efekt jest taki, że kierowca może doprowadzić do przeciągnięcia górnego płatu (flap) skrzydła na prostej. Wspomniany ekspert stwierdził że spowodowałoby to znaczące pogorszenie stosunku siły docisku do oporu, ale jeszcze bardziej obniżyłoby współczynnik siły nośnej (ujemny, więc by go powiększyło w tym wypadku), dzięki czemu doszłoby do ogólnej redukcji oporu generowanego przez skrzydło. To nic nowego podobno - kiedyś tak konstruowano skrzydła, aby ich płaty przy maksymalnych prędkościach odpowiednio się odkształcały, zmieniając właściwości skrzydła (np zwężając przerwę miedzy płatami, co doprowadzało do oderwania strugi powietrza). Obecnie nie tylko wymagane są testy stopnia odkształcenia, ale również specjalne ograniczniki które temu zapobiegają. Chyba nic nie pokręciłem - pisze z nie swojego kompa, nie mam pod ręką linków. Z resztą i tak by tu bym ich pewnie nie wkleił, bo nie wiadomo co można, a czego nie można w komentarzach umieszczać.
Przejdź do wpisu Renault: FIA rozpętała kolejny wyścig zbrojeń
05.03.2010 14:46
0
Heh nawet nie wiedziałem ze gdy wczoraj wlewałem w siebie pół litra Tigera by utrzymać się na chodzie w nocy wspierałem Kubice ;) (pośrednio:P ) Ciesze się. Nie wiedziałem ze był kiedykolwiek Polski sponsor w F1 ;) Ciekawe czemu X-Trade Brokers Renault nie będzie sponsorował?
Przejdź do wpisu Kubica ma polskiego sponsora
03.03.2010 15:03
0
Ogolnie zeszłoroczna realizacja transmisji w wykonaniu Polsatu była marna. Komentowanie ze studia? To jakaś pomyłka. W porównaniu z tym co robi BBC to się schować mogą.
Przejdź do wpisu F1 filmuje już w HD, ale...
02.03.2010 11:21
0
Ferrari ma logo TATA. Ale to duży koncern, chodzi o TATA electronics chyba. Jeśli chodzi o Łade, to już się scigają w WTCC ;) Już nawet im lepiej idzie ;) Więcje kasy dla Renault - dobrze.
Przejdź do wpisu Logo Łady pojawi się na bolidach Renault?
01.03.2010 11:10
0
NIE!!
Przejdź do wpisu GP Australii zostanie przeniesione do Avalon?
26.02.2010 12:19
0
Myśle że to wygląda tak, że takie dziecko widzi swojego ojca/wujka jak się sciga i od małego wie co chce robić. I ma możliwości by to realizować (znajomości, pieniądze itp). Może jeździć od młodego w kartingu (jakie jest prawdopodobieństwo że dzieciak który ma "normalnych" rodziców i chce zostać kierowcą wyścigowym będzie jeździł w kartingu?) Potem taktycznie, łatwiej o sponsorów itp. Nie znaczy to jednak że nie mogą mieć i talentu.
Przejdź do wpisu Coulthard nie podpisał kontraktu w DTM
26.02.2010 12:12
0
Z tego co czytałem to przyspieszenie zmiany kół nie jest jednak jedynym ich celem. Kombinują trochę w ramach tej regulacji z kształtem felg żeby zmniejszyć opory. Ale szczegółów nie znam, wiec moż eto tylko spekulacje ;)
Przejdź do wpisu Nowe części w Ferrari