W ubiegłym roku Adrian Newey sprytnie skonstruował wydech bolidu RB6, umożliwiając wykorzystanie gazów wydechowych do poprawy wydajności dyfuzora. W tym roku po pierwszych kwalifikacjach konkurenci zespołu spod znaku „napoju energetycznego” głowią się nad tym, dlaczego żaden z kierowców tej ekipy w trakcie sesji kwalifikacyjnej nie użył w swoim RB7 systemu KERS.
Ciekawość wzbudziła zainteresowanie dziennikarzy tuż po sesji kwalifikacyjnej, kiedy to James Allen zauważył, że Sebastian Vettel podczas swojego doskonałego okrążenia kwalifikacyjnego, dającego mu pierwsze w tym sezonie pole position, nie użył ani razu systemu KERS, który wedle informacji krążących po padoku miał dawać nawet 0,3 sekundy przewagi na okrążeniu.Sebastian Vettel dopytywany po kwalifikacjach przez dziennikarzy o powód, dla którego nie użył dopalacza, odparł lakonicznie, że ten „nie był w pełni naładowany.”
Po południu jasne stało się, że na językach wszystkich zainteresowanych jest właśnie system KERS Red Bulla.
Jedną z ciekawszych opinii, jaka pojawiła się w padoku było stwierdzenie, że Red Bull może używać systemu KERS jedynie na potrzeby startu do wyścigu. Rozwiązanie to miałoby być mniejsze i lżejsze, gdyż nie wymagałoby żadnych dodatkowych elementów w postaci chłodzenia czy ładowania systemu. Jeżeli Red Bull zdecydował się na takie rozwiązanie, pozostaje odpowiedź na pytanie czemu ekipa nie postanowiła jednorazowo wykorzystać go w trakcie ostatniego przejazdu swoich kierowców…
System KERS w zgodzie z regulaminem technicznym może zostać naładowany i rozładowany w trakcie obowiązywania reguł parku zamkniętego między kwalifikacjami a wyścigiem. Co więcej regulamin zezwala na wymontowanie i przechowywanie przez zespół akumulatorów systemu KERS (za zgodą delegata technicznego FIA).
Szef zespołu, Christian Horner także niechętnie chciał zdradzać szczegóły dotyczące KERS dziennikarzom.
„Strategicznie podjęliśmy decyzję o nie używaniu KERS w kwalifikacjach- to była decyzja zespołu” mówił dla serwisu Autosport.com Horner. „Niemniej nie powiem wam nic na co byście czekali.”
Zapytany, czy ekipa użyje system podczas jutrzejszego wyścigu, Horner odparł: „Będziecie musieli poczekać i zobaczyć, a także oglądać telewizję. Nie chcę zniszczyć tego podekscytowania.”
Horner przyznał, że brak doładowania z KERS mógł kosztować Webbera możliwość zakwalifikowania się w pierwszym rzędzie, ale przyznał, że zespół miał ku temu dobre wyjaśnienie.
„Wszystko co robimy ma za sobą jakiś powód” skwitował.
26.03.2011 15:06
0
Jak się ponownie okaże, że KERS jest do bani to będzie śmiech :)
26.03.2011 15:18
0
@2 Alez KERS jest do bani, to tylko polityka. ProEKOlogiczna. Cos mi sie zdaje ze ten kers w rbr to tylko bateryjka jest i niewiele daje, ale za to najlzejszy. W ten sposob RBR osmieszyloby FIA. he he he
26.03.2011 15:20
0
no tak vettel i tak wygrał kwalifikacje a nie używał KERS...
26.03.2011 15:23
0
wygral, bo nie używał
26.03.2011 15:27
0
2. kierowca ale KERS nie jest obowiazkowy...
26.03.2011 15:28
0
@2. kierowca, Nie ma obowiązku stosowania KERSu w tym sezonie, więc jeżeli miałby to by tylko to nie miałoby to sensu. Faktycznie jest tak, że korzyści płynące z KERSu widać najbardziej na starcie natomiast później jest to już sprawa mocno dyskusyjna. Ja zawsze uważałem, że więcej problemów jest z KERSem niż korzyści z niego płynących, być może Newey myśli podobnie ;)
26.03.2011 15:29
0
@5, No się spóźniłem trochę z wklejaniem tekstu :)
26.03.2011 15:31
0
@2 zgadza sie i kto wie czy w kolejnych wyscigach nie bedzie takiej syt jak w 2009 roku :)
26.03.2011 15:31
0
Ja tez zwrocilem na to uwage ze bodczas najszybszego okrazenia seba ani razu nie uzyl kers, czyzby bylo taka jak mowicie jakas bateryjka wcisnieta w bolid ktora nic nie daje, tylko uzupelania luke w regulaminie?
26.03.2011 15:33
0
@6 kolego a co ja napisalem ? ja dobrze pamietam jak poprzednio z kersem byla kompromitacja.
26.03.2011 15:35
0
@ 10. kierowca , Ta część od "Faktycznie" to już moje przemyślenia, nie oddzieliłem poporstu. Do Ciebie w zasadzie było tylko zdanie ,że KERS nie jest obowiązkowy.
26.03.2011 15:39
0
A co ma wspolnego z moim postem ze kers nie jest obowiązkowy ? Ja to doskonale wiem i wyraznie napisalem w pierwszym poscie. Ze RBR osmieszyloby FIA konstruując KERS nieKERS. Niby proekologicznie a jednak po staremu. Bo politycznie niestety jako bogaty zespoł nie mogliby po prostu zrezygnowac z kers.
26.03.2011 15:50
0
kers w tym roku ma mniejsze znaczenie niż 2lata temu bo teraz bywyprzedzić starczy nam ten spoiler gorzej jak bolid który sie broni nie ma kersu to wtedy ten ktochce go wyprzedzić może dac kers i spoiler i jest praktycznie bez szans
26.03.2011 15:58
0
zagwozdka do sprawdzenia w jurzejszej gonitwie: - czy przypadkiem KERS w wersji Newey-a ma służyć tylko i wyłącznie do obrony podczas startu? Mam namyśli obronę przed McLaren-ami i Ferrari... Widocznie poza startem pakiet RBR poradzi sobie z atakami w/w plus resztą zespołów. Tylko co będzie w traklcie sezonu. Dajmy na to, ze McL i Ferrari bedzie potrafiło skutecznie rozwijac bolid, a RBR owszem, szybkie bedzie, jednak rozwój będzie miał nieco spowolniony? Sam nie wierzę, że bedzie spowolniony - może dlatego nie stosują (wedle artykułu) pełnej wersji KERS-u? Coś za coś.
26.03.2011 16:01
0
Jeśli to jest prawda to faktycznie może to być genialne w swojej prostocie rozwiązanie. Tylko na start, waży niewiele. Robi swoje a potem już nie jest potrzebny, bo bolid jest tak znakomicie zbalansowany, że na łukach i zakrętach nadrabia tą niewielką stratę z prostych z nawiązką.
26.03.2011 16:03
0
hmmm tak sobie pomyślałem, że ciężarki do ustawiania balastu w bolidzie zastąpiono bateriami o tej samej wadze jakoś połączonymi ze sobą. I na starcie SEBA włącza przycisk uwalniając energię......a potem to już heja.....bowiem nie ma dodatkowego ciężaru w postaci kersu a ten nie jest obowiązkowy więc jest lżejszy w stosunku do czołówki z kersem....i tu mi się wydaje stąd ta różnica w czasówce. A powszechnie wiadomo, że starty nie były mocną stroną VETA ale to tak sobie tylko gdybam. :)
26.03.2011 16:04
0
RBR rozwijając samochód skupili się na innych, istotnych sprawach a KERS olali i tak na niewiele się zdaje.
26.03.2011 16:12
0
jesli to prawda ze maja tylko kers na start to od nowego gp polowa zespolow zrobi tak samo...
26.03.2011 16:18
0
@18. Alonsofan: niekoniecznie, bo prawdopodobnie ten KERS jest nieco inny, ma za zadanie dodać "kopa" tylko na starcie, może z nagromadzonej wcześniej energii, a potem już nic nie robi. Ma to ten atut, że jest mniejszy i lżejszy. Reszta zespołów nie podrobi tego na poczekaniu a już na pewno nie do następnego GP. Neway to genialny facet...
26.03.2011 16:29
0
Jeśli system Red Bulla nie ma ładowania, to nie jest to KERS! Kinetic Energy RECOVERY System. Czegoś w tym Red Bullowym systemie brakuje. ;)
26.03.2011 16:30
0
I to wcale NIE JEST genialne rozwiązanie. Widocznie na czymś innym zyskują więcej, więc to po prostu zwyczajny rachunek zysków i strat.
26.03.2011 16:40
0
Węzeł Gordyjski a Newey go przecioł ha ha ha gratulacje dla RBR genijalne KERS jako atrapa już widze jak ci wszyscy irzynierowie wyrzucają do kosza wyniki swej ciężkiej prasy
26.03.2011 16:43
0
Nikt rozsądny KERSu nie wyrzuci...
26.03.2011 16:55
0
Tak, nie wyrzuci, ale widocznie RedByczek jest na tyle mocny że używanie tej (według mnie) bezsensownej zabawki jest zbyteczne.
26.03.2011 16:57
0
Tak podobnie jak w 2009 roku.Prawda? Wtedy też uznali że nie ma się co bawić w te pierdoły i obciążać dodatkowo bolid tylko skupili się na odpowiednim z balansowaniu i aerodynamice. Widać że korzyść z tego sytemu ma się nijak do korzyści gdy się go nie ma.Ale trzeba mieć tęgie głowy a raczej głowę :) Ja wierzę że ktoś ich dojdzie.Może w połowie sezonu,może prędzej ale dojdą.
26.03.2011 17:04
0
Problemy z KERSem w tym roku tylko utwierdzą FIA w przekonaniu, że trzeba wprowadzić obowiązek jego stosowania. Bo inaczej wredni konstruktorzy znowu poświęcą go dla lepszych osiągów ośmieszając tym samym "ekologiczną" kampanię Federacji...
26.03.2011 17:19
0
KERS byłby coś warty gdyby nie było ograniczenia mocy i długości działania na okrążeniu. Takie 150KM przez 30 sekund, to już nikt by nie przepuścił. Teraz to po prostu kpina ;)
26.03.2011 17:21
0
mnie sie to kojarzy z ta dzisiejszą ekologów o zastąpieniu elektrowni atomowych wiatrakami
26.03.2011 17:23
0
gadką xD
26.03.2011 17:29
0
@20. McLfan: słusznie, ale my nie wiemy jak to działa. Może i jest ona ładowany na okrążeniu wyjazdowym i użyty tylko raz? Tu chodzi o wagę i rozmiar. A zresztą, wg zawiłości regulaminów, to KERS jest dozwolony i nieobowiązkowy, a może regulamin nie mówi o zakazie użycia takiego urządzenia które jest ładowane np. " z kabla ", potem na starcie robi swoje i nie jest juz używane. Ale faktycznie - KERS-em tego nazwać nie można. Ciekawe, jeśli tak jest to czy inni będą to kopiować czy też oprotestują?")) A może zostawią w spokoju i skupią się na swoich "wynalazkach"?
26.03.2011 17:34
0
Jeżeli KERS miałby być ładowany na okrążeniu wyjazdowym, to byłoby to bez sensu, bo byłoby to odchudzone tylko o system chłodzenia. Ten ich system jest ładowany "z gniazdka". Tak uważam.
26.03.2011 17:55
0
A więc zamiast KERSu , mają jednorazowy dopalacz na start ... Ciekawe , wygląda na to że Adrian znowu przechytrzył innych . Tylko czy jest to legalne ? Mam wątpliwości ..... Tylko jak zawsze jest pewne ryzyko , a więc restart po zjeździe SC ... Ale najwidoczniej korzyści z uzyskanych dodatkowych kilogramów na balans i przestrzeni w bolidzie , przewyższają minusy ;P
26.03.2011 17:55
0
31. McLfan to chyba nie byłoby zgodne z regulaminem bo to nie byłby KERS
26.03.2011 17:59
0
Właśnie, jest przepis który mówi o możliwości korzystania bądź nie z KERSu,ale czy w takim przypadku czy jest to dozwolone jeżeli KERSem tego nazwać nie można. Ciekawe czy FIA sprecyzowała w przepisach co można uznać za KERS a co nie.
26.03.2011 18:01
0
@31. McLfan - to już nie byłby KERS ;))). Ale możesz mieć rację. Tylko: Jak by to miało się do przepisów i po co im balast akumulatorów na całym dystansie, skoro tylko na starcie te ok30kg będzie im potrzebne? Dla mnie korzyści i straty z takiego rozwiązania się nie bilansują, nie wspomnę o burzy wywołanej wątpliwą legalnością takiego rozwiązania. Ale możesz mieć rację i dla mnie to będzie po prostu maks hipokryzja i szydera z regulaminu i konkurencji i kibiców. Nie pierwszy raz....
26.03.2011 18:04
0
Ale skąd wziąłeś 30kg? Właśnie o to chodzi, że nie mają wielu niepotrzebnych rzeczy w systemie, a i bateryjki są symboliczne.
26.03.2011 18:05
0
@32. Grzesiek 12, @33. modafi - przepraszam Panowie, zdublowałem Wasze wątpliwości przez niedopatrzenie. Myślimy podobnie;))) Pozdro!
26.03.2011 18:13
0
Ale skoro zwiększono minimalną wagę bolidu, to jakie korzyści przyniesie im odchudzenie bolidu o system chlodzenia i ładowania akumulatorów?
26.03.2011 18:20
0
35 beltzaboob luuuz ...;)))) No i podpisuję się pod ostatnimi zdaniami Twojego wpisu ;) Pozdro ;)
26.03.2011 18:23
0
@36. McLfan - no chyba, że tak. Ale wydawało mi się, że właśnie aku ważą najwięcej. Ale mogę się mylić. Natomiast pozostałe wątpliwości pozostają. tak czy inaczej. Co nie zmienia faktu, że możesz mieć rację.
26.03.2011 18:23
0
38. Benek_Z. Takie ze wy balansują pięknie bolid ze będzie im jeździł jak po szynach.
26.03.2011 18:24
0
zauwazyliśćie ze Lotus ranault bez Kubicy medialnie nie istnieje
26.03.2011 18:39
0
@McLFan - Ale generalnie największy wpływ na wagę systemu maja akumulatory właśnie. Tak wyczytałem. Więc chodzi o jakieś 10-15kg. To nie 30, ale też niemało...
26.03.2011 18:55
0
Rewelacyjny pomysł RedBulla. KERS tak naprawdę wydłuża czas okrążenia, bo ten dodatkowy balast sprawia że bolid wolniej przyspiesza, dłużej hamuje i pali więcej paliwa. Dlatego zastosowali malutką i lekką prądnicę, za cenę rzadkiego używania KERS, i dlatego są do przodu.
26.03.2011 19:09
0
smerfik, jesteś pewien tego co piszesz? Przemyśl raz jeszcze, dobrze radzę. ;) Podpowiem- limit wagowy 640kg, który obowiązuje każdego.
26.03.2011 19:12
0
Bolid z KERS i bez niego waży tyle samo . Rozkład masy jest z góry narzucony . Różnica polega na balansie hamulców , oraz niższym środku ciężkości bolidu - im niżej tym lepiej . Moim zdaniem jeśli mają namiastkę KERS to może być np.ładowany podczas 3 treningu , następnie część systemu jest wymontowywana - to co służy do ładowania baterii . Jaśli chodzi o użycie tylko na starcie to też jest to iluzoryczne , bo nie ma granicznej ilości baterii i w związku z tym ilości energii , a jest tylko ilość energii uwalnianej na okrążeniu . Może być tak , że mają energii na np.20 sekund i wystarczy na start oraz 2-3 restarty po SC .
26.03.2011 19:13
0
Tu nie ma nic do wagi. bolid czy z KERS czy bez niego musi minimalnie ważyć 640kg. Chodzi o balans i wielkość KERS-u. Mając minimalną wersję można skroić tak sekcje boczne i przedział silnika by jak najlepiej wykorzystać czyste powietrze na tylne skrzydło. Przy pełnym systemie KERS mógł ten bolid nie być tak konkurencyjny. W tej sytuacji wystartują, użyją system i odjadą reszcie stawki a dalej bolid sam się obroni.
26.03.2011 19:14
0
...i jeszcze przednie uginające się skrzydło i przewaga murowana...
26.03.2011 19:29
0
37. beltzaboob :) hehehe właśnie sobie pomyślałem jakby to mogło wyglądać ;) otóż naładowali sobie akumulatory podczas q3. zaraz po kwalifikacjach wymontowali tę część KERSu, która odpowiada za ładowanie. Na starcie Sebastianek i Mark używają KERSu i bronią się przed Hamiltonem. podczas pierwszego kółka gdzieś na szybkim łuku nagle gubią akumulatory - ot tak odpadają niby przypadkiem ;) to oczywiście żart, ale czy byłoby to niezgodne z regulaminem? na poważnie - trzeba podejść do tego logicznie. używali wcześniej KERSu więc ich system działa, ładuje, oddaje energię i znowu ładuje. nie użyli w czasie ostatniego przejazdu w q3. dlaczego, skoro mogli go naładować podczas okrążenia instalacyjnego przed wyścigiem? pytanie do znawców. z czego ten system się składa? musi być jakaś prądnica, która ciepło zamienia w energię i magazynuje w akumulatorach. wnioskuję, że najcięższe są akumulatory, ale owa prądnica też musi swoje ważyć. jedynym racjonalnym i logicznym rozwiązaniem jest to, że albo podczas q3 wymontowali część KERSu zostawiając tylko powera na start (bo wiedzą, że tempo będą mieli najlepsze i się potem obronią), albo jak pisze 44. smerfik mają bardzo małą prądnicę i cały system odchudzony tak, że nie da się go naładować podczas wolnego okrążenia instalacyjnego. uff, pozdro
26.03.2011 19:30
0
45. McLfan, no wiesz, te 20-40 kilo, czy ile ten caly crap wazy... no dodatkowe kilogramy do rozlozenia raczej moga tylko pomoc, na pewno nic nie popsuja ;-) Chociaz pomysl wydaje sie absurdem, sam nie wiem, nie mam pojecia, w czym rzecz. Wiem, ze sa zbyt zajebiscie szybcy jak dla mnie, a sam Newey ma dodatkowo u mnie jakies +40 do przezajebistosci.
26.03.2011 20:00
0
Ale co daje dodatkowe rozkładanie balastu, jeśli jest odgórnie narzucony rozkład mas na osie? Nic? ;) Tylko i wyłącznie lepszy środek ciężkości. A nie od dziś wiadomo, że Newey podporządkowuje wszystko pod aerodynamikę. Więc jeśli mu dodatkowe gabaryty na poszyciu samochodu przeszkadzały, to je po prostu usunął.
26.03.2011 20:06
0
@49. modafi - wszystko się zgadza tylko McLFan rzucił koncepcję samej bateryjki ładowanej z gniazdka - więc nie ładują i tacą, ładują i traca ale do gniazdka przed startem, na starcie wio, a potem już bez dodatkowych KM. Stąd moje regulaminowe zastrzeżenia. @Ataru - no wiadomka, każdy dodatkowy kg w F1 na wagę złota;) W końcu muszą jakoś dobić do tych 640kg.
26.03.2011 20:09
0
a propos limitu, ktoś wie ile waży bolid f1 przed "zbalastowaniem". tak pi razy drzwi?
26.03.2011 20:18
0
W przepisach jest, że baterie mogą być rozładowywane, ładowane, a nawet wymieniane w boksach, więc to wyczerpuje system Red Bulla. Uważam, że w ogóle NIE jest on ładowany z pomocą auta, a ze źródła zewnętrznego, tj. z gniazdeczka, kolokwialnie mówiąc.
26.03.2011 20:19
0
@54 popieram.....McLfan :) też mi się cuś tak wydaje :)
26.03.2011 20:23
0
54. McLfan jeżeli to prawda to już wiemy wszystko. Red bull ma tylko baterie, bez systemu ładowania i owa bateria jest na tyle niewielka, by pozwalała tylko na obronę na starcie. G E N I A L N E
26.03.2011 20:24
0
*baterię
26.03.2011 20:26
0
I to się nazywa System Odzyskiwania Energii Kinetycznej? Nieśli jest tak, jak piszesz, a wcale tego nie neguje (genialne w swojej prostocie), to naprawdę szydera z FIA, ekologów i konkurencji. I w sumie dobrze. Kto tak formułuje przepisy, powinien ponosić tego konsekwencje. Ekolodzy mnie wkrewiają swoim dogmatyzmem i fanatyzmem a konkurencja, no cóż, chyba wszyscy maja ten sam regulamin i czytać go umieją.... Ale mimo wszystko bezczelny byłby to nr.
26.03.2011 20:28
0
ej jutro f1 leci normalnie według dzisiejsze godziny czy jak sie wszystko przestawi to poleci według nowego czasu??? prosze o odpowiedz
26.03.2011 20:34
0
58. beltzaboob bezczelny to prawda, i tylko na jeden sezon, ale jak wspomniałeś kto tak formułuje przepisy ma za swoje (FIA)
26.03.2011 20:35
0
@59. klaudiusz - Pytasz poważnie? @McLFan - to może być nawet ok 5,6kg podnoszących minimalnie środek ciężkości bolidu, więc Twoja koncepcja trzyma się kupy. Pozdro.
26.03.2011 20:37
0
59. klaudiusz zegary zawsze przestawia się w nocy. czyli jeżeli w rozkładzie masz ósmą to będzie to ósma i tyle. dla ułatwienia powiem tak: obudź się za 10 godzin;)
26.03.2011 20:38
0
ta bo chce ogladac tylko niewiem kiedy mam wstac jak dzisiaj ustawie budzik na czas letni to mam wstac na 8 czy na 7 ??
26.03.2011 20:40
0
Na innym portalu dokładnie tak to wyjaśniają tzn. system RBR jest ładowany w alei "kabelkiem" , nie ma możliwości ładowania go podczas wyścigu, taki startowy system KERS, podobno bardzo lekki. @46. czesteriks, Rozkład mas jest oczywiście określony, ileś tam procentowo tył ileś przód, ale zdaje się,że można przecież rozkładać to "w różnym miejscach" co może ostatecznie wpływać na lepszy balans bolidu, efekt końcowy tylko ma się zgadzać.
26.03.2011 20:41
0
63. klaudiusz poproś mamę to Cię obudzi. na ósmą człowieku, proszę...
26.03.2011 20:43
0
@13 ekstra, szkoda, że ten wynalazek to zupełna niewiadoma dla F1 i nie wiadomo jak bedzie dzialal, wiec nie wiem na podstawie czego wysnuwasz swoje daleko idace wnioski o wyprzedzaniu ;) latwo lykacie to co przeczytacie w internecie. myslicie, że teraz wyprzedzenie kogos bedzie tylko... "kwestia formalnosci"? mylicie sie, i to bardzo. bardzo bardzo sie rozczarujecie.
26.03.2011 20:52
0
KERS potraktowany indywidualnie to jedno a co z elastycznym skrzydłem ?? Bo znowu w sieci pojawiły się fotki przedniego skrzydła RBR w jednym prawie szorującego po asfalcie a w innym to samo skrzydło książkowo odstaje od ziemi na "dwa palce". Na zdjęciach choćby McL takich różnic w tych miejscach nie widać - cały czas na "dwa palce".
26.03.2011 20:53
0
Zabrakło - "... w jednym miejscu ..."
26.03.2011 21:56
0
Newey zaczyna mnie przerażać. Zadzwonię chyba do Sarah Connor, niech zrobi z nim porządek. I'll be back.
26.03.2011 21:56
0
Też widziałem te fotki. Faktycznie na gołe oko widać, ze red bull ma nizej w tej sekcji toru co bylo pokazane na fotce niz mclaren. Dziwna sprawa, bo odleglosc dolnej krawedzi przedniego skrzydla jest z gory ustalona przez przepsiy.
26.03.2011 22:02
0
46. czesteriks Dobrze gadasz odrazu nasunelo mi sie to na mysl. Wszystkie problema KERSu kierowcy zwalaja na balans hamulcow i przednie kola, ktore sie blokuja. Najwyrazniej Adrian omnal ten problem. Baterie dobrze rozmieszczone zamiast balastu plus mala hybryda gdzies przy silniku i nic wiecej. Cale urzadzenie ladujace odpada a wlasnie znim bylonajwiecej problemow. Pytanie tylko czy faktycznie, tak jak pisze @beltzebob, to jest KERS? Ja tu nie widze zadnego ladowania podszas wyscigu oprocz kabla przy zmianie opon w pit stopie....Ale jezeli systm mozna dowolnie montowac i wymontowywac miedzy kwalem i wyscigiem no to Adrian tak wyruchal FIA w dupe, ze ku..rwa m..ac!!!
26.03.2011 22:20
0
Nie wiem jakie są dokładnie zapisy regulaminu. KERS - system odzyskiwania energii kinetycznej, podkreślam ODZYSKIWANIA . Można go stosować w GP F1 lub zrezygnować z jego użycia , a wygląda na to, że to, co stosuje RBR to jest SYSTEM DODATKOWEJ JEDNORAZOWEJ ENERGII (no, chyba, że zastosowali jakieś niby doładowywanie w trakcie jazdy). Podkreślam , to tylko domysły, a tak w ogóle, to być może ta sprawa z KERS ma przyćmić uwagę na ważniejsze aspekty budowy RB7, które dają tą główną, podstawową przewagę.
26.03.2011 22:32
0
72. Ale moze tez byc na odwrot... Jezeli w kwalu maja tylko akumulatory na wlasciwym miejscu a hybrade i system ladowania wbuduja na wyscig demontujac ( normalny ) balast? Tez moze byc....Kto wie..
26.03.2011 22:32
0
hybrYde
26.03.2011 22:34
0
Na ekraniew TV pokazany jest stan naladowania baterii a nie czy wszystkie podzespoly sa zamontowane. Neway to cwany lis.
26.03.2011 22:43
0
72. Niespokojny, Mogli wyjść (a nawet jestem przekonany, że to zrobili) z zapytaniem do FIA o legalność takiego rozwiązania, dostali potwierdzenie i po sprawie. Coś jednak mi tu nie pasuje.
26.03.2011 22:44
0
Oki, oki, wiemy że to z doładowywanie akumulatorów kersu w garażu to tylko mniej lub bardziej zbliżone do prawdy teorie, ale jeśli tak faktycznie jest, to na moje oko ma to się ni ch**a do definicji regulaminowej -> The only other permitted power source is a Kinetic Energy Recovery System (KERS), which takes waste energy generated under braking and turns it into additional power. Jeśli to z ładowaniem akumulatora w garażu to prawda i coś takiego przejdzie, to ja już nic nie rozumiem...
26.03.2011 22:46
0
73. miki26 A czy czasem nie jest tak, że po kwalach bolidy trafiają do parku zamkniętego, gdzie wszystkie modyfikacje są zabronione?
26.03.2011 22:55
0
Pytanie czy wg regulaminów nie jest przypadkiem tak, albo KERS, albo niższy limit wagi? Być może taki lekki pseudo KERS daje szanse na odjazd o 1s, tak by doganiający nie mógł użyć skrzydła. Chodzi o budowanie przewagi, a nie jazdę cały wyścig z HAM na plecach używającym skrzydełka. Wtedy to pewniak kłopotów i zdartych opon straconych na bronieniu pozycji.
26.03.2011 23:00
0
70-79. proponuję już się położyć, żeby nie skończyć jak w "Pięknym umyśle"...
26.03.2011 23:18
0
80. ty też sie połóż.
26.03.2011 23:19
0
tak sobie pomyślałem, że przecież wystarczyło by dodać gdzieś koło silnika "jakieś małe dynamo rowerowe" - które będzie bardzo lekkie i przez to będzie dawało tylko jakieś symboliczne napięcie: wtedy to już będzie KERS. A że to cudeńko nie będzie w stanie naładować baterii to trudno. RBR powie np, że po prostu mają bardzo małą wydajność i że jeszcze nad tym popracują - i gotowe. A co do rozkłady mas to nie jest to tak dokładnie ustalone jak niektórzy piszą: min 342 kg na tył i min 291 na przód. W sumie to daje 633 kg i te 7 kg można sobie dowolnie poukładać! LINK: www. formula1. com/news/ technical/2011/ 0/828. html (są spacje)
26.03.2011 23:35
0
Jeżeli ten "startowy KERS" jest prawdą to RBR potwierdził po raz kolejny, że jeżdżenie bez KERSu opłaca się bardziej. Znowu.
27.03.2011 00:53
0
Hmm, ciekawa koncepcja z tym KERSem - nieKERSem. Po pierwsze jeśli rzeczywiście wygląda to tak jak opisano - czyli brak ładowania podczas jazdy to muszą mieć z tego jakiś realny zysk. Jednak nie upatrywałbym w tym źródła świetnych czasów RBR. To po prostu świetny bolid, a ten system startowych dopalaczy to pewien dodatek. Jednak jeśli rzeczywiście tak jest, to F1 doszła do pewnego arcyważnego momentu wg mnie. Chodzi mi o to, że jak dotąd cała energia do napędzania bolidów pochodziła z paliwa (z wyjątkiem Kersu naładowanego na starcie). Tutaj mamy koncepcję naładowanych baterii i silnika wspomagającego - czyli źródła napędu zupełnie niepowiązanego z energią paliwa! Mam nadzieję, że nie jest to pierwszy krok w stronę elektrycznej F1... :(
27.03.2011 01:05
0
80. nolte - dobre 81. nolte - jeszcze lepsze :-))) 83. jar188 - właśnie, właśnie, już wcześniej zastanawiałem się, czy nie powtórzy się rok 2009, że zespoły rezygnowały z KERS , przynajmniej na niektórych torach.
27.03.2011 10:26
0
no to chyba RB nie ma systemu KERS wcale, bo chyba ani razu go nie użyli - to jak by trochę oszukiwali całą resztę
27.03.2011 10:39
0
83. jar188 Nie do konca bo dzieki Kers Hamilton odzyskał pozycje. Jego start był fatalny.
27.03.2011 10:43
0
Trzeba jeszcze dodać że Ferrari załatwiło Buttona. Szybko sciagli Masę do boksu dzieki czemu tak czy siak Buttona został przez nich wyprzedzony
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się