Wiele wskazuje na to, że Grupa Volkswagena wraz ze swoimi markami faktycznie pojawi się w F1 od 2026 roku. Jednakże ostatnie doniesienia sugerują, że może ona być nie tylko dostawcą jednostek napędowych. Zdaniem niemieckich mediów, Audi i Porsche zamierzają posiadać swoje własne zespoły.
To, czy Grupa Volkswagena dołączy do F1 od sezonu 2026, nie jest już tylko zwykłą plotką, a raczej informacją, która w najbliższej przyszłości zostanie oficjalnie potwierdzona. Wszystko dzięki decyzji FIA o wprowadzeniu kilku zmian w nowej architekturze silnikowej ułatwiających wejście do świata królowej motorsportu nowym producentom, na czym zależało Niemcom.
W tym kontekście wymienia się od dłuższego czasu Audi oraz Porsche. Obecnie oczekuje się, że oba podmioty wystosują oficjalny komunikat w tej sprawie w ciągu najbliższych dwóch miesięcy.
Wszyscy zastanawiają się jednak nad tym, w jakiej roli wejdą do F1? Pierwotnie wydawało się bowiem, że zostaną tylko dostawcami jednostek napędowych, ale wieści z listopada, gdy informowano o rzekomym przejęciu McLarena przez Audi, spotęgowały pogłoski, jakoby VW chciał mieć swój zespół.
Jak się okazuje, koncern z siedzibą w Wolfsburgu ma celować w przejęcie nawet dwóch ekip. Wedle informacji Frankfurter Allgemeine Zeitung, Porsche mocno naciska na współpracę z Red Bullem, co mogłoby wiązać się z rebrandingiem AlphaTauri bądź... samej stajni z Milton Keynes.
Oczywiście te doniesienia brzmią dość sensacyjnie, biorąc pod uwagę potężne zasoby i sukcesy austriackiej marki w F1. Należy jednak pamiętać o tym, iż od tego roku będą już sami odpowiadać za kwestie silnikowe, a nowo powstała spółka Red Bull Powertrains ma samodzielnie przygotować motor na sezon 2026. W takim wypadku ewentualna bliska relacja z Porsche mogłaby być korzystna zarówno dla jednych, jak i drugich.
Niemiecki kanał telewizyjny n-tv poszedł o krok dalej i przekazał, że negocjacje VW z McLarenem i Red Bullem są już na "zaawansowanym etapie":
"Negocjacje związane są z ofertą zakupu McLarena i ścisłej współpracy Porsche oraz Red Bulla. Audi i Porsche zamierzają wspólnie rozwijać jednostkę napędową, ale dostarczać różnym zespołom F1 pod innymi nazwami. Jednakże wszystkie te plany musi zatwierdzić jeszcze rada nadzorcza VW", przekazano kibicom.
15.01.2022 21:20
0
Nie miałbym nic przeciwko w tym wypadku, grupa VW dałaby dwa mocne zespoły, bo nie mogą sobie pozwolić na niszczenie marki Audi czy Porsche i była by fajna rywalizacja z przodu. Byle to nie wyglądało jak w przypadku RedBulli gdzie jawnie walczy o wyniki 4 kierowców w stosunku do Mercedesa (mam na myśli ten sezon)
15.01.2022 21:36
0
A więc stało się... F1 przechodzi na silniki TDI
16.01.2022 02:29
0
Mercedes, Honda, Renault też produkują smrodziaki :)
16.01.2022 12:09
0
Volkswagen Passat Team F1 :D aprytnie kombinują że bedą mieć tańsze części zamienne.
16.01.2022 17:34
0
do dupy takie wejście do F1. jaki to konstruktor jak przejmuje tylko istniejący zespół i zmienia nazwę a nie zbuduje wszystkiego od zera
16.01.2022 17:53
0
@5. michal395 A jaki zespół w ostatnich kilkunastu latach (a nawet kilku ostatnich dekadach) dołączając do F1 budował "wszystko od zera"? A nawet jeśli były takie próby, to i tak kupowali nadwozia oraz silniki od producentów mających już jakieś doświadczenie. Przy obecnych kosztach i przepisach to jest po prostu praktycznie niewykonalne.
16.01.2022 21:50
0
@3 Honda już od kilku lat nie produkuje silników diesla;) . Sam jeżdżę TDI, kolejny także taki będzie .
16.01.2022 23:48
0
@5 W takim razie mistrzostwa konstruktorów powinny się odbywać między Ferrari, McLarenem, Williamsem i Alfą Romeo/Sauberem.
17.01.2022 08:28
0
@michal395 - to co powiesz o Mercu, zespole powstałym z BrawnGP. Ci z kolei powstali na zgliszczach Hondy, która odeszła z F1. A najlepsze jest to, że Honda wykupiła ekipę, która wcześniej nazywała się British American Racing. Jednym z twórców projektu był... ich pierwszy kierowca Jacques Villeneuve. XD Renault natomiast pierwotnie powstało na bazie Benettona, RBr z Jaguara a Ci że Stewarta. Jak widać bardziej opłaca się odkupić i rozbudowywać, aniżeli tworzyć od początku.
17.01.2022 11:12
0
Powiem to samo. Zrobili durby przepis o wpłacie 200mln, i nikt nowy do stawki nie wejdzie. Co z tego że wchodzą koncerny jak żaden zespół nie przybył a wchłaniają tylko te które istnieją. Trochę nie zrozumieliście o co mi chodziło w poprzednim wpisie bo źle wyraziłem swój zamysł.
17.01.2022 14:33
0
@7 a Honda B-RV :)
17.01.2022 14:36
0
Nie jestem przekonany czy połączenie VAGa z RBR byłoby możliwe mając na uwadze, że w dużym uproszczeniu mówiąc, producent napojów otrzymał technologię od Hondy, a ta miałaby trafić prosto w ręce konkurenta? O innym sposobie wejścia do F1 nie ma mowy, kwestia tworzenia silników wydaje się być zabetonowana. To dekada rozwoju na określonym poziomie. Znajomość konstrukcji nawet najlepszego układu napędowego z WEC może nie być wystarczająca. Tak poważny gracz nie wpakuje w ten projekt miliarda euro tylko po ty by dowiedzieć się, jak uczciwie ta rywalizacja przebiega. Może i "specjaliści" mają takie ukryte marzenie, bo TAG Heuer w naturalny sposób ich łączy a w obozie RBR pojawia się wolne miejsce, ale nie wszystko przechodzi z jednego punktu do drugiego drogą prostą.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się