WIADOMOŚCI

#1 trening w Miami: Leclerc przed Russellem i Verstappenem
#1 trening w Miami: Leclerc przed Russellem i Verstappenem
Charles Leclerc uzyskał najlepszy czas w pierwszym treningu na zupełnie nowym torze w Miami, gdzie wyprzedził George'a Russella i Maksa Verstappena.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

Organizowany z wielkim rozmachem weekend wyścigowy w Miami w końcu się rozpoczął. Kierowcy mają już za sobą pierwsze 60 minut treningu.

Obiekt zdaniem organizatorów został zaprojektowany z myślą o stworzeniu kierowcom jak najlepszych warunków do ścigania i efektownego widowiska w niedzielę. Po pierwszym treningu mogą pojawić się pewne znaki zapytania w tym względzie. Mimo iż tor nie jest typowo uliczny, ruch na nim zwłaszcza w krętej i wąskiej sekcji przypominającej zamkową cześć toru w Baku może sprawić niemałe problemy podczas czasówki.

Jak to często bywa z nowymi torami duża uwaga kierowców skupiała się na przyczepności. Mimo iż nawierzchnia została dokładnie wymyta wodą pod dużym ciśnieniem, kierowcy na początku mieli sporo problemów z myszkującymi po całym torze bolidami.

Przez pierwsze pół godziny udawało im się uniknąć bliższych spotkań z bandami. Niebezpieczne pocałunki w krętej części toru rozciągającej się od 11 do 16 zakrętu zaliczyli Max Verstappen oraz Yuki Tsunoda.

Oprócz nich większość stawki miała mniejsze lub większe wyjazdy w pierwszym zakręcie, a po 35 minutach zmagań z Miami International Autodrome na bandzie wylądował Valtteri Bottas. Fin stracił panowanie nad autem w podstępnym, zacieśniającym się zakręcie numer 8.

Po tym incydencie FIA zdecydowała się przerwać sesję czerwoną flagą. Kierowcy musieli zjechać do swoich garaży, aby umożliwić porządkowym usunięcie uszkodzonej Alfy Romeo, ale czas odliczający czas od końca sesji, zgodnie z przepisami, podczas sesji treningowej nie zatrzymał się.

Kierowcy stracili więc część bardzo cennego czasu na naukę nowego toru. Mimo iż wszyscy szykując się do pierwszego w tym roku weekendu wyścigowego w Ameryce korzystali z symulatorów, nic nie zastąpi im realnej jazdy po torze i doznań bezpośrednio z nowych bolidów. O tym jak ważne są te przejazdy świadczyć mogą nerwowe komunikaty radiowe kierowców.

Max Verstpapen poproszony przez inżyniera o zjazd do alei serwisowej odpierał zirytowany: "To jak mam nauczyć się tego toru?". Yuki Tsunoda po otrzymaniu zapytania od swojego inżyniera o ewentualną pomoc w uporaniu się z balansem auta odkrzykiwał mu, że "nie wie jak mają mu pomóc i żeby lepiej pozwoli mu po prostu jeździć."

Kierowcy Ferrari, którzy mimo posiadania świetnej konstrukcji F1-75 zaliczyli bardzo kiepski domowy wyścig na Imoli dwa tygodnie temu, w Miami będą chcieli powetować sobie tę klapę. Od początku pierwszego treningu plasowali się w ścisłej czołówce, mimo że w pierwszej części sesji jeździli tylko na oponach średnich, podczas gdy ich rywale z Red Bulla i Mercedesa od początku korzystali z opon oznaczonych czerwonym paskiem.

Najwięcej poprawek do swojego bolidu dostarczył do USA mający potężne problemy od początku sezonu Mercedes. Mniejsze usprawnienia otrzymali kierowcy Ferrari, a praktycznie żadnych nowych części nie dostarczył zespół Red Bulla.

Jeżeli wyniki pierwszego treningu uznać za miarodajne to ekipa Mercedesa, która zapowiadała serię eksperymentów, na torze w Miami wydaje się robić postępy. George Russell zakończył bowiem pierwszy trening na drugim miejscu, ze stratą mniejszą niż 0,01 sekundy do Charlesa Leclerca, który w końcówce założył miękkie opony i zbliżył się z czasem do granicy 1:31.

Kierowcy Red Bulla zajęli kolejne pozycje, tracąc do niego odpowiednio 0,179 (Verstappen) i 0,203 (Perez) sekundy.

Piąty czas zaliczył powracający do formy, najprawdopodobniej uskrzydlony spotkaniem z Michaelem Jordanem Pierre Gasly.

Carlos Sainz w pierwszym treningu był szósty, ale jako jedyny za wyjątkiem Valtteriego Bottasa kończył sesję z czasem ustanowionym na średniej a nie miękkiej mieszance opon.

Czołową dziesiątkę uzupełnili Albon, Hamilton, Magnussen oraz Ricciardo.

Wspominając Hamiltona należy zaznaczyć, że jego ekipa tuż przed treningiem ostatecznie złożyła FIA deklarację zgodności, z której wynikać musiało usunięcie wszelkiej biżuterii 7-krotnego mistrza świata. Czy tak faktycznie się stało, czy może Brytyjczyk podpisał jakieś osobne porozumienie w tej sprawie, na chwilę obecną nie wiadomo.

Oprócz wspomnianego Bottasa stawkę rano w Miami zamykali Tsunoda, Schumacher oraz Latifi. Ten ostatni stracił do lidera przeszło 4,5 sekundy, podczas gdy jego zespołowy partner, Alex Albon kończył trening ze świetnym, siódmym czasem i startą do Leclerca wynoszącą niespełna 0,8 sekundy.

Wyniki

# Kierowca Czas Liczba okrążeń Opony
1

Charles Leclerc

Ferrari

1:31.098
26
2

George Russell

Mercedes

1:31.169
+0.071 s
23
3

Max Verstappen

Red Bull

1:31.277
+0.179 s
14
4

Sergio Perez

Red Bull

1:31.301
+0.203 s
22
5

Pierre Gasly

1:31.498
+0.400 s
27
6

Carlos Sainz

Ferrari

1:31.528
+0.430 s
25
7

Alexander Albon

Williams

1:31.854
+0.756 s
20
8

Lewis Hamilton

Mercedes

1:31.956
+0.858 s
23
9

Kevin Magnussen

Haas

1:32.559
+1.461 s
20
10

Daniel Ricciardo

McLaren

1:32.592
+1.494 s
21
11

Lando Norris

McLaren

1:32.615
+1.517 s
26
12

Fernando Alonso

Alpine

1:32.884
+1.786 s
31
13

Zhou Guanyu

1:33.020
+1.922 s
23
14

Sebastian Vettel

Aston Martin

1:33.024
+1.926 s
24
15

Esteban Ocon

Alpine

1:33.417
+2.319 s
26
16

Lance Stroll

Aston Martin

1:33.576
+2.478 s
22
17

Valtteri Bottas

1:33.773
+2.675 s
13
18

Yuki Tsunoda

1:34.043
26
19

Ralf Schumacher

Haas

1:34.945
+3.847 s
19
20

Nicholas Latifi

Williams

1:35.637
+4.539 s
26

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

12 KOMENTARZY
avatar
carrera 2013

06.05.2022 21:57

0

Czy te czasy dają coś do myślenia? Nie sądzę.


avatar
Faustus

06.05.2022 22:00

0

Jakiekolwiek by te czasy nie były, to zawsze będą jakimś odnośnikiem: mniej lub bardziej wiarygodnym. II trening je zweryfikuje. Ale wyglądają ciekawie.


avatar
Manik999

06.05.2022 22:01

0

To raczej czasy na przetarcie. Ale nie wierzę, że poprawki Mercowi nic nie dały. Ferrari i RBR z pewnością jednak mają największe rezerwy.


avatar
Faustus

06.05.2022 22:05

0

Ciekawe skąd to odległe miejsce Hamiltona w porównaniu do Russella? Co stanęło na przeszkodzie? Pod koniec treningu chyba trafił na "spowalniaczy".


avatar
I_am_speed

06.05.2022 22:08

0

@3 Muszę przyznać, że z tego co widać to Mercedes prezentuje się o niebo lepiej, bolid nie sprawia już wrażenia tak nerwowego. No i przede wszystkim na razie nie było widać praktycznie żadnego podskakiwania, zarówno w Mercedesie jak i w Ferrari, może jedynie jakieś bardzo drobne. Na pewno silniki jeszcze nie w pełnych trybach i osiągane są mniejsze prędkości maksymalne ale chyba wygląda to dosyć obiecująco dla Merca.


avatar
jogi2

06.05.2022 22:40

0

Pierwszy trening..... ale Merc chyba podkręcił też silnik. Widać to Albonie


avatar
jogi2

06.05.2022 22:41

0

Sainz na pośrednich


avatar
Max3

06.05.2022 23:07

0

ładnie Merc, Wydaje mi się,że troszkę odrobił straty do Ferrari i RBR.


avatar
Globtrotter

06.05.2022 23:13

0

Jeśli treningi zaczną się przekładać na kwalifikacje i wyścig to Hamilton może zaliczyć znacznie bardziej bolesny upadek ze szczytu niż Vettel.


avatar
hubos21

06.05.2022 23:24

0

@9 Takich upadków było więcej i jest to nie uniknione


avatar
fistaszeq

07.05.2022 07:07

0

Dobrze Albon


avatar
I_am_speed

07.05.2022 20:08

0

@5 Update po trzecim treningu: Nevermind.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.