WIADOMOŚCI

Marko chce ograniczeń w komunikacji, bo Hamilton otrzymuje zbyt wiele informacji
Marko chce ograniczeń w komunikacji, bo Hamilton otrzymuje zbyt wiele informacji
Mimo iż Formuła 1 w przeszłości eksperymentowała już z zakazami komunikacji na linii kierowca - zespół, Helmut Marko zasugerował ostatnio chęć powrotu do ograniczeń w tym zakresie, gdyż nie podoba mu się ilość informacji technicznych jakie od swojego inżyniera uzyskuje Lewis Hamilton.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

79-leatek nawołuje więc do zmiany przepisów, gdyż jak twierdzi, Hamilton uzyskuje przez radio zbyt szczegółowe informacje od Petera Bonningtona.

Problem w tym, że duet Bonnington - Hamilton nie jest jednym, który wdaje się w tak szczegółowe konwersacje. Drugim jest oczywiście sam Max Verstappen i Gianpiero Lambiase, który postrzegany jest jako jeden z lepiej funkcjonujących w stawce, ale Helmut Marko skupił się jedynie na rozmowach Lewisa Hamiltona.

Doradca Red Bulla chce więc, aby przepisy umożliwiały tylko jednokierunkową komunikację, tzn. aby tylko kierowca mógł przekazywać swoje uwagi ekipie, gdyż obecnie zawodnicy maja zbyt łatwe zadanie.

"To prawie jak nauka jazdy" mówił Marko dla Servus TV. "Można to ograniczyć, tak aby działało tylko w jedną stronę i tylko kierowca mógł mówić, ale nie miałby technicznego wsparcia ze strony zespołu."

"Teraz wygląda to mniej więcej tak: tracisz pięć metrów na hamowaniu do zakrętu numer 10 a zakręt numer trzy inny zawodnik pokonuje nieco wolniej."

"Kierowca otrzymuje więc wszystkie informacje i w ten sposób ułatwiamy mu życie."

Komunikacja radiowo odgrywa bardzo ważną rolę w Formule 1 i nie sprowadza się jedynie do kanału między kierowcą a inżynierem. Ekipa Red Bulla na swoich stronach dobrze opisała procedurę komunikacji wewnątrz swojego zespołu.

"Pierwszym i najbardziej oczywistym kanałem komunikacji jest kanał bolidu 33, na którym Max Verstappen jest w kontakcie ze swoim inżynierem, Gianpiero Lambiase" wyjaśniał Red Bull. "GP [Gianpiero] z kolei połączony jest z kanałem Car33Pit, aby móc komunikować się z mechanikami Maksa oraz z kanałem Car33Eng, który dzielą inżynierowie pracujący przy bolidzie Maksa."

"W szerszej grupie mamy kanał Garażu, na którym przekazywane są informacje do wszystkich po obu stornach garażu (lub do tylko jednej) na temat tego co trzeba zrobić, jest też kanał wyścigowy, który pokrywa obie grupy pracujące przy bolidach na torze oraz kanał Pit Wall, gdzie szefostwo może wymieniać uwagi i swoje plany."

"Podczas gdy ludzie na kanale 33Eng rozmawiają o tym co trzeba sprawdzić w bolidzie oraz ustalają protokoły napraw, mechanicy na kanale 33Pit mogą komunikować się z garażem prosząc o dostarczenie różnych części na pola startowe."

"Tylko kilku ludzi, w tym dyrektor sportowy Jonathan Wheatley, słyszą wszystkie konwersacje. Reszta słyszy tylko to co jest im potrzebne do wykonania swojego zadania przy minimalnym poziomie dekoncentracji."

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

18 KOMENTARZY
avatar
mattimek

08.07.2022 12:44

0

a kto broni redbullowi przekazywania tak samo wielu informacji?!?


avatar
Zaps

08.07.2022 13:02

0

Helmut to jest stan umysłu. cudze wypomina, swojego nie widzi. nosz k... xD


avatar
Tomek_VR4

08.07.2022 13:14

0

Marko jak zawsze zazdrości Mercedesowi tym razem kompetentnego inżyniera wyścigowego


avatar
yaiba83

08.07.2022 13:18

0

To mogło by być ciekawe doświadczenie jakby FIA posłuchała Helmuta i zakazała komunikacji. Mam wrażenie że najwięcej straciłby... Max :)


avatar
Purrek

08.07.2022 13:21

0

Marko jest Markiem i jak zwykle gdy czegoś nie potrafią wykorzystać na swoją korzyść to rozpoczyna swoje płacze i chce zakazywać ;) Fakty są takie, że Lewis ma większe doświadczenie od Maxa i jest lepszy w relacje między ludźmi, więc wie o co, jak i kiedy zapytać. Maxowi tego doświadczenia i skilla brakuje, więc nie wyciąga tyle z komunikatów.


avatar
hubertusss

08.07.2022 13:33

0

Tak szczerze już kiedyś próbowali to wprowadzić. i Hamilton już w pierwszym wyścigu w Australii mocno ucierpiał bez podpowiedzi.


avatar
Gumek73

08.07.2022 13:53

0

Uważaj Helmut, bo kto mieczem wojuje, ten od miecza ginie.


avatar
ahaed

08.07.2022 13:54

0

On naprawdę gdzieś zagubił. Pora odejść.


avatar
Aeromis

08.07.2022 13:59

0

Byłoby lepiej, gdyby to kierowca sam musiał dedukować co i gdzie może więcej wycisnąć, a nie jedynie realizował zadania do wykonania wyliczone przez inżynierów. Tu Marko ma rację, nie on jeden zresztą. To że raz ograniczanie rozmów okazało się porażką, to nie znaczy że drugie podejście też okaże, ale trzeba to zrobić mądrzej.


avatar
Bzik

08.07.2022 14:13

0

Bolidy są już tak skomplikowane, że kierowca nie jest w stanie wszystkiego ogarnąć. Stąd większa komunikacja z pitwall. Myślę, że to dotyczy wszystkich. A że Helmut jest... jaki jest, to już wszyscy wiemy :)


avatar
Sasilton

08.07.2022 14:17

0

Ale czemu mu chodzi akurat o Hamiltona, jak w każdym zespole tka jest? Dziwny typ.


avatar
Bzik

08.07.2022 14:25

0

Bo RedBull może wszystko, a reszta już nie. Każdy ciągnie w swoją stronę, jak w każdym teamie. Marko jedynie głośniej od innych wygłasza te kocopoły.


avatar
Krukkk

08.07.2022 14:48

0

Weekend wyscigowy zagoscil na Red Bull Ring, wiec czesto beda pojawiac sie wypowiedzi Dr Marko-jak zwykle pod publike i podajace sprzeczne informacje. Jesli chodzi o ograniczenie przeplywu informacji przez radio i utajnienie ich przed publicznoscia jestem zdecydowanie przeciwko takiemu pomyslowi.


avatar
Jacko

08.07.2022 15:37

0

@11. Sasilton Bo obóz RBR (a w szczególności właśnie Helmut oraz Jos) mają kompleks Lewisa i nawet kiedy im w tym sezonie kompletnie nie zagraża, nie mogą przeżyć, że jest dużo bardziej utytułowany od Maxa. Dlatego ciągle wylewają w jego stronę swoje frustracje...


avatar
xandi_F1

08.07.2022 15:56

0

RedBulla nie stać na Bono?


avatar
Krukkk

08.07.2022 16:13

0

@15 Xandi. Z Bono jest ta sama historia co z Toto. Sa profesjonalistami pod warunkiem, ze bolidy ktorymi zarzadzaja miazdza stawke. Gianpiero Lambiase robi taka robote, ze RBR nie mysli o zakupach.


avatar
OnOff

08.07.2022 16:20

0

Helmut Marko to nie człowiek, to STAN UMYSŁU :)


avatar
VinniV

08.07.2022 19:54

0

Stary pierdziel już nie wie co wymyślić, bo wie, że jego papierowy pupilek sobie nie poradzi.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu