Zespół Ferrari twierdzi, że doniesienia o potężnej degradacji ogumienia w bolidzie F1-75, które ostatecznie miały stać za sporym spadkiem formy zespołu w drugiej części sezonu są "nieporozumieniem".
Zespół Ferrari mocno rozpoczął sezon 2022. Charles Leclerc wygrał dwa z pierwszych trzech wyścigów, dając kibicom ekipy z Maranello nadzieję na walkę do samego końca o tytuł mistrzowski.
Nadzieja ta szybko została jednak rozwiana przez powrót do formy Red Bulla, który po dwóch kosztownych awariach swojego bolidu, w dalszej części sezonu stale się poprawiał.
Gdy po przerwie wakacyjnej weszła w życie słynna już dyrektywa techniczna TD-039, która miała przeciwdziałać efektowi porpoisingu, Ferrari nagle straciło swoją przewagę i nie było już w stanie na równi rywalizować z Red Bullem o zwycięstwa.
Sezon zakończył się wiec rekordową liczba 15 zwycięstw w sezonie Maksa Verstappena i podwójnym mistrzostwem Red Bulla w klasyfikacji kierowców i konstruktorów.
Media próbując dojść do przyczyny takiego stanu rzeczy wskazywały kilka powodów, ale jednym z głównych była kwestia zmiany balansu auta wywołana zmianami wymuszonymi dyrektywą techniczną, które w efekcie znacząco pogorszyły degradację ogumienia.
Zespół Ferrari uważa jednak, że przyczyna takiego stanu rzeczy była bardziej prozaiczna i wynikała jedynie z faktu, że F1-75 na dystansie sezonu stało się po prostu wolniejsze od RB18, a jego kierowcy przyzwyczajeni do bezpośredniej rywalizacji z Red Bullem po prostu przesadzali z wyciskaniem osiągów z opon w drugiej części sezonu.
Jock Clear, starszy inżynier ds. osiągów w Ferrari, zapytany o kwestie pogorszenia się degradacji opon w bolidzie Ferrari w połowie sezonu, odpierał: "Myślę, że doszło tutaj do nieporozumienia."
"Myślę, że bardziej mieliśmy problem z tempem. Mieliśmy dwóch kierowców, którzy przez 12, 13 wyścigów na początku sezonu przyzwyczaili się do walki koło w koło z Red Bullem."
"Red Bull odjechał nam nieco na 0,2 sekundy, a to oznaczało, że nie byliśmy w stanie wygrywać pole position. Goniliśmy ich."
"W takiej sytuacji ścigasz się przeciwko bolidowi, który jest szybszy od twojego, a to po prostu prowadzi do degradacji ogumienia. Nie uważam, że jest to dla nas duży problem."
Clear twierdzi, że na torach gdzie Ferrari i Red Bull dysponowały podobnym tempem, degradacja ogumienia nie była drastycznie różna w obu autach.
"W trakcie sezonu, gdy bolidy były wyrównane nasza degradacja była nieco lepsza niż Red Bulla" tłumaczył inżynier. "Teraz jednak, pod koniec sezonu, mieliśmy problem, aby Charles wyjechał i utrzymywał się za Red Bullem. Ostatecznie mieli trochę szybsze auto."
"Starając się utrzymać za takim bolidem po prostu niszczysz nieco swoje opony. Charles też nie powie: okay, nie mogę się za nim utrzymać, pozwolę mu odjechać. To kierowca wyścigowy. Takie rzeczy nie będą miały miejsca."
"Wyciska się wtedy więc nieco zbyt dużo osiągów i płaci się za to na długich przejazdach."
06.12.2022 10:49
0
No tak, lepiej zwalić winę na Red Bulla niż próbować się poprawić w tym obszarze :D Zapewne wszystkie błędy strategiczne też zostały popełnione z winy Red Bulla czy innych zespołów bo niepotrzebnie nakładały presję na strategów Ferrari i musieli oni podejmować kluczowe decyzje w bardzo krótkim czasie :D
06.12.2022 15:59
0
@1. SnapGP A juz zapomniałeś, jak bylo w erze dominacji Mercedesa? Zamiast mieć pretensje do Ferrari czy Red Bulla, że robią za slabe bolidy, to większość ( zwłaszcza psychofani Maxa i hejterzy Lewisa) obrzucała błotem Mercedesa za to, iż zrobili bolid "za dobry"...
06.12.2022 19:53
0
@2 a teraz to nie tak że psychofani Lewisa (czyli większość jego fanów) twierdzi że A. Newey powinien mieć mistrzostwo?
08.12.2022 08:42
0
"Red Bull odjechał nam nieco na 0,2 sekundy" "Ostatecznie mieli trochę szybsze auto." To do tych co twierdzą że RB miał bolid z kosmosu, którym nawet Latifi mógłby zdobyć majstra. Często są takie komentarze tych co zazdroszczą tytułu Maxowi. Ale te 0.2 sekundy mógł wyciskać właśnie Max I dlatego zasłużenie zdobył tytuł.
08.12.2022 15:44
0
@1 on na nikogo nic nie zwala. Próbuje tłumaczyć nie wiadomo czy prawdziwie czy nie spadek osiągów Ferrari vs RB.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się