WIADOMOŚCI

Ponad 1 000 złotych za litr? Zespoły F1 obawiają się drakońskiej podwyżki ceny paliwa
Ponad 1 000 złotych za litr? Zespoły F1 obawiają się drakońskiej podwyżki ceny paliwa © Aston Martin
Zespoły Formuły 1 obawiają się drakońskiej podwyżki ceny paliwa od sezonu 2026, które może przekroczyć zawrotną kwotę 300 dolarów za litr, co przy obecnym kurie dolara daje przeszło 1 100 złotych.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

Ekologia, która wdziera się do Formuły 1 i która może pomóc w przywróceniu wolnossących silników V8 lub V10 w przyszłości będzie wyjątkowo kosztowna.

Od przyszłego roku bolidy Formuły 1 będą korzystały z nowej architektury silnikowej bez układu MGU-H, ale być może znacznie większą i istotną zmianą będzie przejście na tzw. e-paliwa. Sztucznie wytworzona benzyna ma charakteryzować się neutralnym śladem węglowym, gdyż przy jej produkcji pochłaniany jest dwutlenek węgla z atmosfery.

Właśnie ta cecha ma sprawić, że w przyszłości w F1 będą mogły pojawić się na nowo głośne silniki wolnossące znane sprzed 2014 roku.

O tym, że nowe paliwo będzie kosztowne i trudne do wdrożenia na masową skalę wiadomo nie od dzisiaj, jednak podczas ostatniego spotkania Komisji F1, do którego doszło w Genewie padły pierwsze kwoty, które mogą robić wrażenie, gdyż litr nowej benzyny ma być przeszło 10-krotnie wyższy niż obecnie.

Koszt paliwa stosowanego w bolidach F1 różni się między producentami, ale szacuje się, że obecnie waha się on między 22 - 33 dolary (mniej więcej 80 - 120 złotych). Już ta cena może zrobić wrażenie na użytkownikach samochodów drogowych, ale co mają powiedzieć księgowi ekip F1 widząc szacunki kosztu nowego paliwa na poziomie 170 - 225 dolarów (650 - 850 złotych).

Co więcej istnieje poważna obawa, że wydatki na rozwój i poprawę osiągów płynącą z nowego paliwa mogą jeszcze wywindować cenę powyżej 300 dolarów za litr.

Przy powyższych założeniach koszty paliwa będą stanowiły znaczący wydatek w budżecie zespołów F1. Na weekend wyścigowy każda ekipa średnio będzie musiała wydać 80 000 - 100 000 dolarów na benzynę, co przy założeniu iż kalendarz składa się z 24 rund, stanowić będzie roczny wydatek na poziomie 1,9 - 2,4 miliona dolarów.

Szczęście w nieszczęściu ekip F1 polega na tym, że ustawodawca pomyślał zawczasu o takim problemie i od sezonu 2026 koszt paliwa dla bolidów zostanie wyłączony z limitu budżetowego.

Regulamin Finansowy na sezon 2026 wyklucza z limitu budżetowego "koszt homologowanego przez FIA paliwa zakupionego przez lub w imieniu zespołu F1 do wykorzystania podczas zawodów i testów, wraz z kosztem transportu tego homologowanego przez FIA paliwa do siedziby zespołu F1."

FIA świadoma jest problemu i mimo iż podjęcie skutecznych działań przed sezonem 2026 jest mało prawdopodobne już teraz mówi się o wprowadzeniu zmian przed sezonem 2027.

Jedną z możliwości, które znalazły się na stole jest wprowadzenie standardowych i tańszych składników i pozostawienie producentom jedynie ograniczonego pola do rozwoju e-paliwa.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

7 KOMENTARZY
avatar
ekwador15

02.05.2025 13:28

0

gdyby Hamilton i Max jeździli w jednym teamie, to na ich pensje poszołoby ponad 100mln wiec co to jest 2mln na paliwo


avatar
Jim Clark

02.05.2025 15:46

0

@ekwador15  Nie każdy zespół stać na takich kierowców i dla nich dodatkowe 2 mln $ to może być problem. Chyba że pozbycie się układów hybrydowych na tyle obniży koszty, że i tak wyjdzie taniej.


avatar
Rextrex

02.05.2025 14:35

3

1

To nie jest po 5.19?


avatar
Markok

02.05.2025 15:41

3

1

Ekologia w pełnej krasie, nie będzie Cię stać na nic i będziesz szczęśliwy.


avatar
kiwiknick

02.05.2025 19:59

2

0

Ostanio śniło mi się, że do F1 wprowadzono śilniki1.9 TDI.

Po jakimś wyścigu ukarano kilka teamów za wycięcie dpfa, ale największą niespodzianką była kontrola alkoholowa w której prawie wszyscy kierowcy wypadli pozytywnie.

Naturalnie Max nie pił ale był zajarany.



avatar
belzebub

02.05.2025 21:42

1

0

@kiwiknick  😂😂😂😂


avatar
bran

02.05.2025 23:35

0

Najlepszy sposób na to, by bolidy były tzw. zeroemisyjne, to zatkanie im rur wydechowych.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu