WIADOMOŚCI

FIA w końcu ujawniła wytyczne dot. karania i ścigania się w F1
FIA w końcu ujawniła wytyczne dot. karania i ścigania się w F1 © FIA

Międzynarodowa Federacja Samochodowa w końcu wysłuchała próśb całego środowiska F1, udostępniając publicznie wytyczne dot. karania i ścigania się. Dzięki temu instytucja z Paryża chce zapewnić większą transparentność w swoich działaniach.

2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

W ostatnich latach temat niejawnych wytycznych dla sędziów niejednokrotnie był przedmiotem ożywionych dyskusji, a już zwłaszcza w przypadku kontrowersyjnych sytuacji na torze. Nie brakowało nawet opinii, że to właśnie odpowiada za niekonsekwencje w decyzjach arbitrów i niezadowolenie wśród uczestników mistrzostw.

Dziś jednak FIA zrobiła ukłon w stronę środowiska serii, ujawniając wskazówki dot. karania i ścigania się. Te pierwsze istnieją już od ponad dekady i pomagają w ocenianiu około 100 typowych naruszeń w czasie wyścigów. Wszystko za sprawą zalecanych sankcji i punktów karnych, które nie są jednak w żadnym wypadku obowiązkowe.

Jeśli chodzi o drugie wytyczne, te zostały wprowadzone przed sezonem 2022 i zapewniają klarowność co do zachowań kierowców w różnych sytuacjach jak np. wyprzedzanie po zewnętrznej czy wewnętrznej. Instrukcje te są zmieniane po konsultacjach z zawodnikami, a ostatnia taka modyfikacja miała miejsce po zeszłorocznych kontrowersjach z Maxem Verstappenem.

W komunikacie FIA pojawił nawet komentarz ze strony dyrektora Stowarzyszenia Kierowców Grand Prix, George'a Russella. Podkreślono także, że oba zestawy wytycznych nie mają wartości regulacyjnej, a jedynie mają pomagać sędziom w ocenianiu danych sytuacji. Na razie opublikowano wskazówki dot. F1, ale te związane z innymi seriami pod egidą FIA również mają zostać ujawnione w najbliższym czasie:

"Większa transparentność w zarządzaniu naszym sportem to ważna sprawa i to właściwy krok w tym kierunku. Mamy nadzieję, że przyniesie to korzyści temu sportowi, zapewniając mediom i kibicom lepsze zrozumienie zasad ścigania się na torze i pomogą im zrozumieć sposób podejmowania decyzji przez sędziów", powiedział zawodnik Mercedesa.

Opublikowane wytyczne (w wersji PDF w języku angielskim) można znaleźć TUTAJ (kary) i TUTAJ (dyrektywy dot. ściągania się).

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

0 KOMENTARZY
zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.