Międzynarodowa Federacja Samochodowa w końcu wysłuchała próśb całego środowiska F1, udostępniając publicznie wytyczne dot. karania i ścigania się. Dzięki temu instytucja z Paryża chce zapewnić większą transparentność w swoich działaniach.
W ostatnich latach temat niejawnych wytycznych dla sędziów niejednokrotnie był przedmiotem ożywionych dyskusji, a już zwłaszcza w przypadku kontrowersyjnych sytuacji na torze. Nie brakowało nawet opinii, że to właśnie odpowiada za niekonsekwencje w decyzjach arbitrów i niezadowolenie wśród uczestników mistrzostw.
Dziś jednak FIA zrobiła ukłon w stronę środowiska serii, ujawniając wskazówki dot. karania i ścigania się. Te pierwsze istnieją już od ponad dekady i pomagają w ocenianiu około 100 typowych naruszeń w czasie wyścigów. Wszystko za sprawą zalecanych sankcji i punktów karnych, które nie są jednak w żadnym wypadku obowiązkowe.
Jeśli chodzi o drugie wytyczne, te zostały wprowadzone przed sezonem 2022 i zapewniają klarowność co do zachowań kierowców w różnych sytuacjach jak np. wyprzedzanie po zewnętrznej czy wewnętrznej. Instrukcje te są zmieniane po konsultacjach z zawodnikami, a ostatnia taka modyfikacja miała miejsce po zeszłorocznych kontrowersjach z Maxem Verstappenem.
W komunikacie FIA pojawił nawet komentarz ze strony dyrektora Stowarzyszenia Kierowców Grand Prix, George'a Russella. Podkreślono także, że oba zestawy wytycznych nie mają wartości regulacyjnej, a jedynie mają pomagać sędziom w ocenianiu danych sytuacji. Na razie opublikowano wskazówki dot. F1, ale te związane z innymi seriami pod egidą FIA również mają zostać ujawnione w najbliższym czasie:
"Większa transparentność w zarządzaniu naszym sportem to ważna sprawa i to właściwy krok w tym kierunku. Mamy nadzieję, że przyniesie to korzyści temu sportowi, zapewniając mediom i kibicom lepsze zrozumienie zasad ścigania się na torze i pomogą im zrozumieć sposób podejmowania decyzji przez sędziów", powiedział zawodnik Mercedesa.
Opublikowane wytyczne (w wersji PDF w języku angielskim) można znaleźć TUTAJ (kary) i TUTAJ (dyrektywy dot. ściągania się).
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się