WIADOMOŚCI

F1 zamierza efektywniej grupować wyścigi pod względem regionów geograficznych
F1 zamierza efektywniej grupować wyścigi pod względem regionów geograficznych
Formuła 1 od sezonu 2023 planuje lepiej grupować wyścigi pod względem geograficznym, aby poprawić swoją efektywność emisyjną oraz ograniczyć fracht i podróże personelu.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

Wiele osób od lat nawołuje do lepszej organizacji wyścigów, aby obniżyć koszty i obciążenie ekip. Szef F1 Stefano Domenicali podczas swojego tradycyjnego sobotniego spotykania z szefami ekip w Barcelonie przedstawił nową strategię w tym zakresie.

W 2019 roku Liberty Media ogłosiło, że do 2030 roku Formuła 1 ma stać się neutralna pod względem emisji CO2, a racjonalizacja kalendarza wyścigowego jest jednym z kluczowych aspektów dążenia do tego celu obok innych elementów z tym związanych jak chociażby podniesienie w tym roku zawrotności bioetanolu w paliwie z jakiego korzystają bolidy do 10 procent.

Rozsądne ułożenie kalendarza pozwoli także ograniczyć koszty frachtu, które po pandemii wystrzeliły w górę i mocno uderzają w budżety zespołów i samej F1. I nie chodzi tutaj jedynie o koszty, które można jakoś przełknąć, ale o samą dostępność przewozu ładunków na skalę przemysłową.

Mimo iż w przeszłości wiele mówiło się już o lepszej organizacji kalendarza F1, teraz wydaje się, że władze sportu chcą aktywnie zająć się tym tematem. Problemem mogą jednak okazać się rozmowy z promotorami, którzy będą musieli wyrazić zgodę na ewentualne zmiany dat swoich wyścigów.

Podczas gdy niektóre wyścigi tradycyjnie od zawsze grupowane ze sobą, w kalendarzu często pojawiały się dziwne anomalie zwłaszcza jeżeli chodzi o planowanie zaoceanicznych rund. W tym roku karawana F1 musiała specjalnie pofatygować się do Ameryki, aby rozegrać tylko jeden wyścig w Miami, a weekendy wyścigowe w Baku i Montrealu rozgrywane są jeden po drugim mimo sporej odległości jaka dzieli oba miasta.

Stefano Domenicali nie zdradził póki co szczegółów planowanych zmian, można się jednak domyślać, że wyścig w Baku mógłby być połączony z eliminacjami w Szanghaju i na Suzuce.

Wyścig w Chinach tradycyjnie rozgrywany był na początku sezonu w okolicach kwietnia, ale sytuacja covidowa w tym kraju daleka jest od idealnej, dlatego przesunięcie go na drugą część sezonu mogłoby również przy okazji pomóc przezwyciężyć i te problemy.

Inną opcją jest połączenie weekendu wyścigowego w Miami z rundą w Montrealu, ale to oznacza, że jeden albo drugi wyścig będzie musiał zmienić swoją datę. Planowane tradycyjnie pod koniec maja GP Monako ogranicza elastyczność w tej części kalendarza.

Większe pole do popisu jest za to do organizacji wyścigów na Bliskim Wschodzie. Bahrajn i Arabia Saudyjska mogą być połączone razem na początku roku, podczas gdy Katar i Abu Zabi pod koniec mistrzostw.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

4 KOMENTARZE
avatar
berko

22.05.2022 16:49

0

Wooow geniusze.


avatar
Manik999

22.05.2022 17:11

0

I dlatego dali Miami pomiędzy Imolą a Barcelona? ;)


avatar
Denieru

22.05.2022 17:23

0

@2 Jak byk stoi w artykule że plany grupowania wyścigów mają wejść w życie do 2030 roku w ramach planu ograniczania emisji CO2 ogłoszonego w 2019 roku.


avatar
belzebub

22.05.2022 17:37

0

Ale odkrycie. Od dawna kalendarz pozostawia wiele do życzenia. Fakt, czasami nie da się zmienić danej daty np. w przypadku torów ulicznych, pory roku i związanej z tym pogody, czy interesów organizatora danego wyścigu. Niemniej powinno się dążyć, żeby jak najbardziej scalić jak największą ilość wyścigów na danym kontynencie i zminimalizować zbędne przeloty w różne części Świata.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się

DO

GP Emilii-Romanii

16.05 - 18.05

ZOSTAŁO

it
6DNI
23GODZ
9MIN
53SEK

16.05

/PIĄ/

#1 trening

#2 trening

/ 13:30 - 14:30

/ 17:00 - 18:00

17.05

/SOB/

#3 trening

kwalifikacje

/ 12:30 - 13:30

/ 16:00

18.05

/NIE/

wyścig

/ 15:00

Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl
Czy Alpine słusznie postąpiło, zastępując Jacka Doohana Franco Colapinto po zaledwie sześciu wyścigach sezonu 2025?
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu