Mimo że na przemieszczenie lusterek z bocznych sekcji bolidu, zespoły Formuły 1 mają jeszcze miesiąc, a zmiany obowiązywać będą od pierwszego europejskiego wyścigu, Vitantonio Liuzzi przyznał, że prawdopodobnie w przeciwieństwie do innych zmuszonych do modyfikacji ekip, Force India nie straci na konkurencyjności.
„Wykonaliśmy trochę badań aerodynamiki i wygląda na to, że przesunięcie lusterek bliżej kierowcy nie będzie miało dla nas negatywnych konsekwencji” - mówił Liuzzi dla serwisu ESPNF1 po GP Malezji.„Jesteśmy jednak pewni, że zmiana będzie miała wpływ na inne zespoły, ponieważ w przeszłości, umieszczenie lusterek w bocznych sekcjach bolidu zapewniało w niektórych autach znaczącą poprawę” - przypomniał włoski kierowca Force India.
„Tak jak mówiłem – jesteśmy pewni naszych badań i moglibyśmy dokonać zmiany nawet przed najbliższym wyścigiem w Szanghaju”.
Przypomnijmy, że modyfikacji lusterek w swoich bolidach - oprócz Force India - dokonają zespoły Red Bull, Ferrari, Williams, Toro Rosso, Sauber i HRT.
06.04.2010 12:15
0
To "kosmetyczny" szczegół mający marginalny wpływ na całą aerodynamikę bolidu i myślę, że nie jest wart jakiejś zaawansowanej dyskusji. Dziękuję za uwagę. :)
06.04.2010 12:20
0
No chyba, że obecna pozycja lusterek stwarzała lekkie podciśnienie przed tylnymi oponami, a więc powodowała mniejsze opory aerodynamiczne na samej powierzchni opony, ale przeniesienie lusterek bliżej kokpitu może stworzyć inną korzyść aerodynamiczną (np. lepsze ukierunkowanie strug opływających "kołnierz" kokpitu i poprawienie kąta padania na tylną część karoserii. Dziękuję raz jeszcze. :)
06.04.2010 12:28
0
Ale kolego na widoku bolidu od przodu widać, że te lusterka są umieszczone nad przednimi oponami wlanie w taki sposób, że stwarzają podciśnienie dla tylnych kół. Więc to może mieć wpływ jednak dość widoczny na osiągi moim zdaniem, chociaż to może być trochę spwodowane patriotyzmem :) Ale jednak myślę, że to ma jakiś wpływ bo jednak ta kzdecydowai się je umieścić kosztem dobrej widoczności kierowcy.
06.04.2010 12:36
0
ja uważam ze to moze miec wpływ jakiś na osiągi bo gdyby to było takie bez żadnego znaczenia to mysle ze nie kombinowali by tak z tymi lusterkami, pewnie roznica jest minimalna jesli oczywiscie jest. ale zawsze to cos. nie życze nikomu źle ale na red bullu mogłoby się to znacznie obdic;p
06.04.2010 12:43
0
Oby się okazało że ma znaczny wpływ, będzie ciekawiej:)
06.04.2010 12:48
0
lusterka to tylko mały element aerodynamiczny i nie ma większego wpływu na bolid i jego prędkość
06.04.2010 12:58
0
@5. Nuhtylupik, Jakby renault tez musialo zmienic lusterka, to mowilbys "Oby to nic nie zmienilo w aerodynamice bolidow" ;p
06.04.2010 13:09
0
Myślę, że w F1 nie ma rzeczy czy elementów bez znaczenia :-)
06.04.2010 13:16
0
Come on. To nie są lusterka jak w Jelczu, więc przesunięcie ich trochę do środka nic nie zmieni..
06.04.2010 13:35
0
8. orto też tak myśle. W bolidach wszystko ze sobą współgra. Jeden element nakierowuje powietrze na spojler żeby ten lepiej działał. Ale nie spodziewajmy sie cudów.
06.04.2010 13:45
0
Ponoć antena przy motocyklu podnosi zużycie paliwa o kilka procent. Takie lusterka na bank mają spory wpływ na ogólną pracę bolidu - podobnej wielkości elementy na skrzydłach są często kluczowe. Pewnie nie wywróci to klasyfikacji o góry nogami, ale może spowodować pewne zmiany...
06.04.2010 13:46
0
7. swistak256, proszę proszę jakich tu mamy jasnowidzów i czytających w myślach:P
06.04.2010 13:54
0
W F1 kazda drobna zmiana ma wpływ na bolid.
06.04.2010 13:57
0
11. Konik_mekr - Dobrze, że podąłeś ten temat anteny. Antena na dachu samochodu osobowego zmniejszy prędkość maksymalną o 10 km/h a nieco tylko uchylona lewa lub prawa szyba obniży v-max o podobną wartość. Zatem miejsce "pobytu" lusterek, zwłaszcza w tak nieprawdopodobnie skomplikowanym aerodynamicznie bolidzie F1 doprawdy nie jest bez znaczenia :-) Przecież Ferrari nie popsuło z założenia silników na ten sezon. Zmieniona aerodynamika "zaowocowała" problemami z chłodzeniem silnika. Albo docisk jak trzeba albo chłodzenie jak trzeba. w F1 nie ma rozwiązań uniwersalnych niestety.
06.04.2010 14:01
0
usuńmy lusterka na dobre, od tego jest głowa by można było nią obracać:)
06.04.2010 14:17
0
TrollMan tiaa jestem za zeby usonac lusterka , przeciez to zaden klopot dla kierowcow obrocic glowe o 180 stopni :), pokazal to ham krecac sie przed pietia
06.04.2010 14:52
0
Na stronie f1 piszą coś o 1/20 sek. minus na okrążeniu.
06.04.2010 14:54
0
bedzie latwiej oberwac te lusterko tak jak to zrobil J.P. Montoya XD
06.04.2010 15:03
0
Te lusterka dają max 0,050 sekundy na okrążeniu, więc nie róbcie sobie nadziei:P
06.04.2010 15:15
0
jakby to byla taka różnica byłoby to 0,05 sek na kółku - co w Malezji daloby Robertowi 5 pozycje w Q3 zamiast 6 ;) Wiec jakas różnica to jest ale głównie w Kwalifikacjach ;P
06.04.2010 15:25
0
Bolidy F1 są projektowane kompleksowo, nos pojazdu jest konstruowany tak by w określony sposób kierował powietrze pod bolid a to w konsekwencji kieruje na dyfuzor. Górna część skrzydła ukierunkowuje powietrze nad bolid/ na bolid, określając jak ma po nim przepływać powietrze. Nie zdziwił bym się jeśli umieszczane po bokach lusterka, w jakiś sposób nakierowywały powietrze np na tylne skrzydło poprawiając docisk. Nie bez powodu te "ramiona" na których sa mocowane, wyglądają tak a nie inaczej, jakby to nie miało wpływu to by na takich wielkich "łopatach" tego nie montowali tylko dali by prosty patyk, patrz ferrari dla przykładu. Trochę się dziwie wam jak mówicie że to będzie miało minimalny wpływ, moim zdaniem, jeśli nie będzie miało znacznego wpływu na osiągi to może mieć na prowadzenie, nie zdziwię się jeśli wraz ze zmianą położenia lusterek, przynajmniej część zespołów przeprojektuje przednie skrzydło w bolidzie. No i ostatnia sprawa. Jak możecie mówić że to minimalny wpływ skoro jak wiadomo, taka bzdura jak foliowa torebka ma wpływ na prowadzenie? Tabeli to to faktycznie nie wywróci ale będe się śmiał jak się okaże że przynajmniej jeden zespół raptem zyska na konkurecyjności. Mam tylko nadzieję że nie FI albo Wiliams...
06.04.2010 15:50
0
FI albo Williams to może akurat więcej stracić niż zyskać, oni muszą przecież zrezygnować z bocznych lusterek :]
06.04.2010 15:57
0
no moZe byc ciekawe co to da
06.04.2010 15:58
0
Jeden z nielicznych wątków, gdzie cała dyskusja "kręci" się wokół tematu. :)
06.04.2010 16:55
0
22. black knight - zdaję sobie sprawę że Fi i Wiliams zmieniają lusterka ale jak napisałem, zmiana koncepcji aero, bo zmiana lusterek może, nie musi ale może do takiej zmiany doprowadzić może okazać się korzystne dla czyjegoś bolidu, może zwyczajnie wyjśc im coś zaskakującego dla nich samych, cuda się zdarzają nawet przy tylu testach w tunelach i w takim wypadku mam nadzieję że nie spotka to któregoś z wymienionych zespołów. 24. jarosdzi. Takie moje wrażenie że temat jest zbyt profesionalny żeby dzieci onetu mogły się rozpędzić. Chociaż sądzę że ne dodając nic onetowi ale to powiedzenie należało by zmienić na dzieci sportfana;) Koniec OT nie wywołujmy nikogo do tablicy.
06.04.2010 17:57
0
@ 14 -chyba trochę przesadziłeś bo były mój traktorek z relingami czy bez to książkowe 145km/h toczył się , może różnica 1-2 km/h była - której nie dało się wychwycić z licznika. ciekaw jestem które zespoły chciały odwlec tą decyzje ,może Red Bull i Ferrari najwięcej by traciły a maję plecy.
06.04.2010 19:36
0
Jak możecie mówić, że takie zmiany nie będą miały wpływu na osiągi? Tu wszystko ma wpływ, a lusterka to całkiem duże elementy są.
06.04.2010 20:11
0
Niech zrobia mala kamere szerokokatna z tylu bolidu i nie bedzie wcale lusterek :|
06.04.2010 21:32
0
@28. Cwirs. Tak a z przodu na masce niech zamontują wuświetlacz LCD nad kierownicą, wtedy to beędzie widoczność :)
06.04.2010 21:52
0
..., a dlaczego teraz akurat mieszają z tymi lusterkami ??? Rozumiem , jeżeli teraz byłby moment , by ogłosić te wymagania odnośnie przyszłego sezonu !!!
07.04.2010 01:15
0
@29 - To jak będą już mieli ekran LCD, to może od razu im nawigację walnąć? ;D A tak do tematu, to zmiana lusterek na pewno będzie miała wpływ na aerodynamikę bolidu. Kiedyś widziałem fajną symulację aerodynamiki myśliwca, było dobrze pokazane, jak malutkie elementy zmieniają przebieg strug. Inna sprawa, jak to przeniesienie lusterek przeniesie się na osiągi. Wydaje mi się że zespoły tak zmodyfikują pozostałą część aerodynamiki, że nie będzie to odczuwalne w prowadzeniu / osiągach / czasach.
07.04.2010 05:06
0
Liuzzi już powiedział, że wykonali parę badań i wielkich zmian w aero nie zuważyli. Czyli już pracują nad tym, żeby przynajmniej nie stracić tego co jest, a może też uda się poprawić bolid pod tym kątem.
07.04.2010 16:42
0
W Maluchu (126p-21KM) mała walizeczka na dachu wyhamowała "bolid" do max.105 km/h. A bez walizeczki normalnie pędziłem 115 km/h. Z drzwiami na dachu odrywałem się od ziemi już przy 80 km/h. Ale miałem tylko 1 lusterko boczne, więc ściągało w jedną stronę..
07.04.2010 19:16
0
@33--- 10/10
07.04.2010 19:54
0
28. Też sie zastanawiałem czego tak nie zrobią, ale zanim obraz z kamery przejdzie na wyświetlacz minie troszke czasu, który w f1 jest bardzo cenny.
11.04.2010 01:20
0
To dlatego ciągle czyszczą te bolidy. Jak się mucha rozbije to v-max spada, a jak jej zwloki mają rozpostarte skrzydelka, to bolid przestaje się prowadzić... Coś w tym jest.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się