Sytuacja Lewisa Hamiltona po wczorajszej sesji kwalifikacyjnej, w której niespodziewanie zdominował rywalizację, mając do dyspozycji nowiutki silnik spalinowy robi się coraz ciekawsza i nie wykluczone, że przed dyskwalifikacją może go uratować zachowanie samego Maksa Verstappena.
7-krotny mistrz świata pewnie wygrał wczorajsze kwalifikacje na torze Interalgos, wyprzedzając o przeszło 0,4 sekudy swojego głównego rywala do tytułu, Maksa Verstappena.
Mercedesowi sprzyjały warunki na torze, gdyż było pochmurno i dość chłodno, ale mimo wszystko na wysoko położonym obiekcie Interlagos cały czas na papierze faworytem była ekipa Red Bulla, podobnie jak tydzień temu w Meksyku.
Po czasówce pojawiły się wątpliwości co do zgodności bolidu Lewisa Hamiltona z regulaminem technicznym. Jak się okazało, delegat techniczny Jo Bauer, który dowodził kontrolami technicznymi po wczorajszych zawodach, dopatrzył się w aucie Brytyjczyka nieprawidłowego zachowania się systemu DRS.
O ile szerokość szczeliny przy zamkniętym tylnym skrzydle była w porządku, o tyle jej wielkość po otwarciu tylnego skrzydła w warunkach testowych okazała się większa niż dozwolone regulaminem 85 mm.
Naturalnie takie zachowanie mogło sprawić, że bolid prowadzony przez Lewisa Hamiltona w sekcjach gdzie używa się systemu DRS mógł mieć mniejszy opór, a niezgodność z regulaminem technicznym auta w zasadzie automatycznie skutkuje wykluczeniem z sesji kwalifikacyjnej.
Co ciekawe wedle doniesień jeszcze przed rozpoczęciem sesji kwalifikacyjnej przedstawiciele Red bulla mieli zwracać się do FIA, aby przyjrzała się zachowaniu tylnego skrzydła w aucie Mercedesa.
Szefostwo zespołu z Brackley zostało wezwane do sędziów w celu wytłumaczenia całej sprawy, a po opuszczeniu pokoju sędziowskiego, FIA podjęła decyzję o przełożeniu werdyktu na sobotę rano.
Chwilę później na stronie FIA pojawił się raport wzywający w sobotę rano na przesłuchanie Maksa Verstappena, który podejrzewany jest o złamanie reguł parku zamkniętego.
Sędziowie podejrzewają, że Holender mógł złamać Artykuł 2.5.1 Międzynarodowego Kodeksu Sportowego, który stanowi, że "w trakcie obowiązywania reguł Parc Ferme tylko wyznaczeni przedstawiciele mogą mieć dostęp do bolidów. Żadne działania, sprawdzanie, poprawienia czy naprawy bolidów nie są dozwolone bez wcześniejszego zezwolenia ze strony przedstawicieli lub właściwych przepisów."
Peguei o Max conferindo as asas ao final do Qualy. pic.twitter.com/QY8gr66ujO
? Frederico Monteiro (@frd182) November 12, 2021
Na jednym z nagrań wrzuconych do internetu przez kibica zasiadającego na głównej trybunie widać jak Max Verstappen po zakończonych kwalifikacjach podchodzi do bolidu Lewisa Hamiltona i dotyka tylne skrzydło.
Najprawdopodobniej więc chodzi o ten incydent i nie wykluczone, że przez takie zachowanie Holendra ekipie Mercedesa uda się uniknąć poważniejszych sankcji przed startem sobotniego sprintu kwalifikacyjnego.
Max Verstappen ma się stawić u sędziów w sobotę rano o godzinie 9:30 czasu lokalnego, czyli o 13:30 czasu polskiego.
Aktualizacja: 13:29
FIA postanowiła po raz kolejny wezwać przedstawiciela Mercedesa. Ma on stawić się o godzinie 14:30 czasu polskiego u sędziów. Wówczas najprawdopodobniej zapadnie ostateczna decyzja ws. dyskwalifikacji Hamiltona.
Aktualizacja: 13:52
Wedle padokowych doniesień, Max Verstappen już po 15 minutach opuścił pokój sędziowski FIA. "Nie mogę nic o tym teraz powiedzieć, zobaczymy" - miał przekazać Holender tamtejszym dziennikarzom. Z kolei towarzysz 24-latka, Jonathan Whitley, od raz po spotkaniu udał się na konsultację z Helmutem Marko, Christianem Hornerem oraz Adrianem Neweyem. Teraz wszyscy czekają na ostateczną decyzję.
No idea what they might be talking about ???? eggs look good! #BrazilGP pic.twitter.com/0DdHjbiCEV
? Silja Rulle (@SiljaRulle) November 13, 2021
Aktualizacja: 15:26
Przedstawiciele Mercedesa dopiero opuścili pokój sędziów - taką informację przekazał dziennikarz F1, Chris Medland. Oznacza to, że dyskutowali oni z arbitrami prawie przez godzinę. Na szczęście już wkrótce powinnyśmy poznać decyzję.
13.11.2021 09:02
0
To nie jest takie proste. Wydaje się, że sędziowie mogą nie karać Hamiltona i Maxa i będzie kwita. Ale nie, są inne zespoły. Zawsze ktoś może zaskarżyć np Ferrari i usunąć dwa samochody z początku stawki.
13.11.2021 09:05
0
Takie są reguły, nie wolno dotykać i tyle, a tutaj ewidentnie maca swój bolid jak i przeciwnika, ale zapewne dlatego, że to jest Max to będzie tylko reprymenda. U Lewisa nadal spodziewam się DSQ.
13.11.2021 09:06
0
Mam już dość afer związanych ze Srebrną Strzałą i Czerwoną Krową! Oby Ferrari i McLaren od przyszłego sezonu, z nimi na pewno nie byłoby takich numerów w walce o tytuły. Forza Ferrari! Go McLaren!
13.11.2021 09:10
0
Czyli nożna jeździć z nie regulaminowym skrzydlem i nie dostać kary gdy ktoś z innej ekipy dotknie jego bolidu . Nic tylko w następnym wyścigu RBR niech zakłada skrzydło z nie regulaminowym drs , po wyścigu ktoś z Alpha pomaca skrzydła rbr i obejdzie się bez kary .
13.11.2021 09:11
0
Tak i pewnie dotknieciem popsul mu to skrzydlo, to jest jakas paranoja szukaja wszystkiego aby Lewisek zachowal przewage... Chore.
13.11.2021 09:13
0
Niesamowite jaką gorącą linię ma RB z FIA. To Ci sami co narzekali że Merc się ich ciagle czepia. Niezły ubaw :)) A tak do tematu ciekawa sprawa sokole OKO RB dostrzegło że DRS otwiera się o kilka milimetrow za dużo bez żadnych pomiarów które sam postanowił przeprowadzić Inspektor Max ;) Nie wiem po co wpychał on tam swoje paluchy, ale Mercedes dostał do ręki bardzo dobry argument do obrony. FIA ma niezły orzech do zgryzienia akey coś mi się wydaje, że nie będą chcieli rozstrzygać tytułu przy stoliku i albo będzie kara dla obydwu albo rozejdzie się po kościach.
13.11.2021 09:13
0
Obaj do ukarania ale jaki związek ma jedno z drugim, skoro problem bym zgłaszany już w czasówce to coś musieli na kamerach wychwycić
13.11.2021 09:14
0
Jakby przestawił skrzydło takim dotknięciem.... To co by sie działo z tym skrzydłem przy 300 km/h? Odpadło by? Rozpadło by się? Wygieło aż do asfaltu?
13.11.2021 09:15
0
Pytanie jaka jest kara za dotykanie samochodu. Nic nie naprawił nic nie popsuł? Bo za start nie regulaminowym samochodem kara jest ogólnie znana. To dyskwalifikacja. A coś czuje, że sędziowie będą chcieli zrobić coś w stylu ty dotykałeś a u ciebie drs się nie tak otwierał to jesteście kwita. Pytanie co na to inne zespoły, które mogły by zyskać po usunięci RB i Merca z przodu stawki. Np Ferrari.
13.11.2021 09:15
0
@6 Tylko Maxa zdyskwalifikować nie można za ten incydent a skoro coś tam sprawdzał to musiał wiedzieć o źle pracującym skrzydle u HAM
13.11.2021 09:17
0
@6 to żaden argument do obrony. Na start nie regulaminowym samochodem nie ma obrony jeśli pomiar wykazał odstępstwo. To jest jedynie argument do handlu przed sędziami.
13.11.2021 09:19
0
Nadal nie widzę wymówki by nie dyskwalifikować Lewisa. Tylne skrzydło wytrzymuje takie przeciążenia że głowa mała i od jednego dotkniecia palcem się nie zepsuje. Zresztą Max kopnął przebita oponę w Baku i nikt się nie czepiał.
13.11.2021 09:28
0
Tutaj nie chodzi o to, że Max coś przestawił dotknięciem. Podczas kontroli ktoś z zespołu Mercedesa został poproszony przez sędziów o uruchomienie drs i ci zmierzyli szczelinę. Wyszło za dużo. Dlatego jest niezgodność z regulaminem. Jeśli zaś chodzi o Maxa to ten naruszył regulamin dotykając. To są dwie różne sprawy. Które sędziowie być może zechcą połączyć i obu nie karać. Lub ukarzą obu zgodnie z postanowieniami regulaminu. Hamilton dyskwalifikacja a za macanie auta nie wiem co dają.
13.11.2021 09:31
0
Teraz widać, czemu HAM był tyle przed BOT i VER
13.11.2021 09:32
0
@3 Werter. Pewnie, bo Ferrari i Mclaren maja za soba krystalicznie czysta przeszlosc. Nie przejmuj sie, bedac na miejscu RBR Honda i Mercdesa tak samo skakaliby sobie do oczu. @8 MaselkoZ. Ano widzisz, niepotrzebnie Max pchal swoje lapy w skrzydlo Mercedesa i smrod sie ciagnie.
13.11.2021 09:33
0
F1 to nie tylko Mercedes i Red Bull. McLaren czy Ferrari też śledzą ten wątek i też mają swoje "kanały" do rozmów z FIA, więc jak dla mnie takie podejście, że zapominamy o wszystkim i jedziemy dalej jest niedopuszczalne. Wygonić obu na koniec stawki i to jest jedyne sensowne rozwiązanie. Będzie uczciwie i nikt się nie przyczepi, że FIA ingeruje w wyniki. Każda inna decyzja, czyli ukaranie tylko jednej ze stron to będzie kolejny przypadek drukowania wyników.
13.11.2021 09:37
0
Kara dla oby dwóch i start z końca stawki.
13.11.2021 09:39
0
@13 Cyt "Hamilton dyskwalifikacja a za macanie auta nie wiem co dają." No powiem Ci, śmiechłem. Jak wymacasz cyca nieznanej lasce na ulicy dostaniesz z buta w jaja. Nie żebym sugerował, ale może to jest rozwiązanie :)
13.11.2021 09:39
0
czytam i nie wierzę.... nikt z nas obecnych tu nie zna zasady, konstrukcji działania mechanizmu DRS Wszyscy maja wyrobione zdanie - typowo polskie, sąd sądem a spr. po mojej stronie,( masakra) zaczekajmy do werdyktu sędziów i wtedy komentujmy, a nie gadanie o niczym: jakby babcia miała wąsy.....
13.11.2021 09:40
0
Oczywiście DSQ dla bolidu Lewisa się należy i jakaś kara za dotykanie bolidu po czasówce dla Maxa, ale na pewno nie koniec stawki, ciekawe co mu wymyślą. Stawiam na 5 pozycji w wyscigu (z przymrużeniem oka)
13.11.2021 09:43
0
@18 oj tam może nie od każdej. A tak na poważnie nie wiem czy za dotykanie jest też dyskwalifikacja. Nie naprawiał ani nie psuł. Więc wątpię by mieli go kopać no i kto miał by to zrobić? Macany samochód czy kierowca hehe?
13.11.2021 09:44
0
Ile razy Vettel coś oglądał i dotykał w bolidzie Mercedesa w parc ferme i nic się nie działo? Jest to złamanie regulaminu sportowego i prawdopodobnie skończy się tylko na reprymendzie, ale za złamanie regulaminu technicznego i jazdę nielegalnym samochodem kara jest oczywista
13.11.2021 09:44
0
@19 ale jak to - przecież mamy tutaj pełno specjalistów mądrzejszych od wszystkich w FIA ;) RB zgłosił przed Q inną sprawę. Inspektor Max wsadził tam swoje paluchy i niepotrzebnie. To czy coś tam można przedstawić czy nie - nie wiem, nikt tutaj nie zna budowy tego systemu i jego regulacji. Gdyby nie Max kara byłaby pewnie przesądzona, ale w tym wypadku Mercedes ma jak się bronić.
13.11.2021 09:46
0
@19 nie musisz znać zasady, która jest prosta. Komunikat jest jasny i prosty już stwierdzono podczas badania za dużą szczelinę. Czyli złamany regulamin. Samochód nie spełnia regulaminu. Wynik kwalifikacji osiągnięto nie regulaminowym samochodem. Złamanie regulaminu przyczyniało się do poprawy osiągów na prostych. Czego jeszcze nie rozumiesz?
13.11.2021 09:48
0
Tylko przy złamaniu zasad parku zamkniętego karę dostawał kierowca u którego coś było robione, ciekawe jak to sędziowie teraz będą argumentować bo takiej sytuacji chyba jeszcze nie mieli. @23 Są nagrania, zdjęcia to nie jest tak że nikt nie widział bo bolid skontrolowali po interwencji RBR czyli wiedzieli że coś nie gra, regulamin sportowy a techniczny to są dwie rzeczy więc tutaj takie tłumaczenia mogą nie przejść
13.11.2021 09:49
0
22. Dokładnie . Obstawiam że będzie reprymenda lub punkty karne .
13.11.2021 09:51
0
@23 jak się ma Mercedes obronić tym, że Max włożył tam łapę? Ty wiesz, że to są dwie różne sprawy? jedyne co Mercedes może to handlować tym. O ile inne zespoły się zgodzą. Czego ty nie rozumiesz? Pomiary po kwalifikacjach stwierdziły za dużą szczelinę po otwarciu drs w samochodzie Hamiltona. To jest proste jak cep. Po co ci działanie drs do tego? Jak masz już wszystko powiedziane. POMIARY WYKAZAŁY ZBYT DUŻĄ SZCZELINE PO OTWARCIU DRS. Wiesz jaka powinna być kara za nie regulaminowy sprzęt?
13.11.2021 09:59
0
Pamietajmy olej, testy opon, skrzydla. Nie zdziwie sie jesli Max dostanie kare, a Lewis nie...
13.11.2021 10:03
0
Tak sobie pomysłem, że sędziowie mogą zastosować taki pół środek by za bardzo nie pogrążyć Hamiltona. Jako, że nie regulaminowym samochodem wywalczył pozycję do startu w sprincie. To mogą go wydalić na koniec stawki startowej do sprintu by mógł choć część pozycji do startu w wyścigu odrobić. Bo pewnie gdy wprowadzano sprintu nikt nie pomyślał o zmianach w regulaminie w takich przypadkach i teraz będą kombinacje.
13.11.2021 10:12
0
DSK dla Maxa
13.11.2021 10:15
0
@29. hubertusss A dlaczego niby by mieli go karać przesunięciem w wyścigu, skoro wyniki "kwalifikacji" decydują o miejscach w sprincie? Dyskwalifikacja i ostatnie miejsce w kwalifikacjach, to automatycznie ostatnie miejsce na starcie do sprintu. I tyle. Gdzie Ty tu widzisz jakieś kombinacje i nieścisłości?
13.11.2021 10:17
0
@30 A co zrobil tak na prawde Max i jak to wplynelo na wynik w porownaniu do Mercedesa? Niestety czesc fanow Hamiltona odplywa.
13.11.2021 10:18
0
Czy naprawiając DRS w bolidzie HAM, Mercedes też złamie zasadę parku zamkniętego?
13.11.2021 10:20
0
Oczywiście, że wina Maxa. Na nagraniach dokładnie widać jak wyciąga z kieszeni kluczyk 10 płaskooczkową, śrubokręt gwiazdkowy i przestawia Hamiltonowi skrzydło, po czym perfidnie mierzy linijką ukrytą w rękawie czy wystarczająco przestawił i oddala się.
13.11.2021 10:21
0
Hamilton dsq, Max reprymenda i będzie uczciwie.
13.11.2021 10:22
0
@34 pomyliłeś ze swoją Skodą na gaz.
13.11.2021 10:26
0
Fakt faktem, jesli Ham wygra tutul to niezaleznie od wszystkiego bedzie to oszustwem, Silver (kara ktora byla przekalkulowana tak aby brytol wygral), pozniej Wegry, teraz Brazylia. Niestety Merc nie umie przegrywac, ich sezony to poklosie odstepowania od przepisow itp. Mam tylko nadzieje, ze kolejny sezon pokaze, ze tytuly Hamiltona to tylko kosmiczna przewaga w sprzecie. Dawaj George :)
13.11.2021 10:32
0
@37 Wzięli Georga bo widzą, że HAM powoli siada
13.11.2021 10:35
0
@27 nic jak widać nie zrozumiałeś z tego co napisałem. Ja nie napisał że kara się nie należy - wręcz przeciwnie pisałem już w kilku innych tematach że jeśli działanie systemu DRS było nielegalne to kara będzie słuszna. Problem w tym że to sam Inspektor Max stworzył pole do manweru dla Mercedesa. Nie wierzę w to że Mercedes mógł to zrobić celowo wiedząc że takim pomiarom jest poddawany każdy samochód. I teraz mogą się upierać że nastąpiła jakaś ingerencja ze strony RB które walczy o tytul i będą tym handlować. Do tego z tego co pamiętam były przypadki iż sędziowie odstępowali od wymierzenia kary jeśli było to związane z awarią danego elementu a nie celowym działaniem.
13.11.2021 10:41
0
Nie można obu sytuacji porównywać. Hamilton ewidentnie skorzystał na tym DRSie, i wygląda to na najzwyklejsze w świecie oszustwo, bo nie wierzę, że coś się samo przestawiło. Natomiast Verstappena również niech ukarzą, ale adekwatnie do sytuacji. Nic na tym nie skorzysrak I będzie po sprawie.
13.11.2021 10:44
0
* Nic na tym nie skorzystał.
13.11.2021 10:45
0
@40 Dokladnie.
13.11.2021 10:51
0
@37 A w którym sezonie ostatni raz mistrz nie miał kosmicznej przewagi w sprzęcie? Chyba właśnie Hamilton w 2008, ewentualnie Button w 2009.
13.11.2021 10:53
0
@40. Rn09 Taa a jak RB jeździł przez 6 wyścigów z elastycznym skrzydłem i miał z tego korzyść to było dobrze. Tyle też było płaczu o giętkie przednie skrzydło Mercedesa, a to w RB ugina się tak samo mocno, wczoraj zacząłem robić screeny z onboardów, ale i tak tu tego nie wrzucę. Jak FIA zmieniła zasady przed tym sezonem, na czym ewidentnie zyskał RedBull, to też jest wina złego Mercedesa, jak Honda dostała wsparcie od FIA żeby wkoncu przestali się ośmieszać i zrobili godny silnik, dzwonimy trafem w okresie kiedy zaczęli zaopatrywać RedBulla, to też jest wina złego Mercedesa. Niech już się ten sezon skończy, niech Maksymilian ma swój upragniony tytuł, mam tylko nadzieję że nie zdoła go obronić, ani zdobyć kolejnego tytułu przez następnych 5-10 lat.
13.11.2021 10:55
0
@43 2012, 2010, 2008, 2006 W 2007 i 2005 wygrały gorsze auta nawet
13.11.2021 10:55
0
@44 Miało być: dziwnym trafem w okresie ...
13.11.2021 10:59
0
@38 Nie zapominaj o Kimim :)
13.11.2021 11:01
0
Mogło dojść do awarii, wątpię ze Mercedes założył nielegalne skrzydło wiedząc że będzie kontrola, takimi debila... nie są.
13.11.2021 11:05
0
@39 nawet jeśli była to awaria to Mercedes na tym skorzystał. Ponieważ skrzydło stawiało mniejszy opór tam gdzie powinno. Poprzez właśnie tę większą szczelinę. Większą ponad limit. To, że Max wsadził tam paluchy to sam naraził się na karę. Ale w żaden sposób nie umniejszył winy Mercedesa. Bo chyba nikt normalny z Mercedesa nie powie, że to Max popsuł. Gdyby Max nie pchał tam łap to Mercedes i taka miał by zmierzoną szczelinę większą niż dopuszcza regulamin. A więc zagrożenie karą nawet gdyby to była awaria. Bo zwiększyło to osiągi. To są dwie odrębne sytuacje. Jeśli Max dostanie karę za swoje głupie zachowanie to tylko zminimalizuje straty wynikające z kary jaką powinien dostać Mercedes za nie regulaminowy sprzęt.
13.11.2021 11:07
0
@48 i co z tego, że awaria. Skoro regulamin złamany i samochód na tej awarii zyskał na osiągach. Takie awarie można by projektować i mówić sędziom, że to nie my to awaria.
13.11.2021 11:09
0
Dlaczego Mercedesowi miałoby pomóc macanko bolidu Hamiltona przez Vertappena? To są dwa oddzielne naruszenia, no chyba, że przyjmiemy, iż Max ma magiczne dłonie, które leczą. :) Urodzony następca Kaszpirowskiego. :)
13.11.2021 11:13
0
@50. hubertusss Już była w tym sezonie taka sytuacja (tylko nie mogę sobie przypomnieć gdzie i w czyim bolidzie), że skrzydło otworzyło się czy tam nie zamknęło w odpowiednim momencie i został złamany regulamin, jednak odstąpiono od kary, bo była to właśnie awaria.
13.11.2021 11:15
0
Obydwoje niech jada z konca stawki - bedzie wesolo :)
13.11.2021 11:31
0
Aston Martin został zdyskwalifikowany za awarie, jeśli to awaria dlaczego Mercedes miałby być potraktowany inaczej?
13.11.2021 11:32
0
@53 moze i wesolo wyznawco Lewisa, fakt faktem Lewis zdobyl pierwsze miejsce korzystajac z nieregulaminowego bolidu, ktory dal korzysc. Max nic nie zyskal. Moim zdaniem DSQ Hamiltona i reprymenda ale Maxa, jedyne sensowne zakoncznie sprawy. Bo jesli Ham nie dostanie kary to moze oddac trzeba punkty Vettelowi - a nie sorry to nie team trjokatnnej gwiazdy.
13.11.2021 11:39
0
Kara powinna być już nałożona wczoraj a tu kombinacje jak zrobić żeby Lewisa uniewinnić
13.11.2021 11:40
0
@ Ilona.. Bo to Mecedes. Czekam, az te szumowiny spadna do srodka stawki. (silver, genialna rozgrywka, pozniej wegry) Cale ich zwycieztwa od poczatku pozostawiaja wiele znakow zapytania.
13.11.2021 11:42
0
37. zgf1 Gdzie byłeś jak ta sama FIA drukowała wynik w Belgii tak aby Verstappen wygrał? Wtedy też byli skorumpowani przez Merca. Przestań być zakłamanym hipokrytą, który układa argumenty tak aby pasowało mu do opinii.
13.11.2021 11:47
0
58. No masz racje w Belgii byly idealne warunki do scigania sie. Jesli odnosisz sie do Belgii to fakt powinni odwolac i nikomu nie przyznawac punktow, wyscigu nie bylo. Inna sytuacja jest teraz Hamilton zdobyl P1 majac bolid nie rgulaminowy. Bez kary? No to za tydzien mozna montowac silniki 3l np?
13.11.2021 11:49
0
Skoro nie można dotykać bolidów podczas parku zamkniętego, to dlaczego mechanicy mogą wpychać bolid do garażu? Niech się już FiaHamilton przestanie kompromitować jakąkolwiek karą dla Verstappena.
13.11.2021 11:55
0
58.Glorafindel mozesz urozmaicić swoje wypowiedzi używając zamienników: "Najczęściej spotykane wyrazy bliskoznaczne słowa zakłamany to: judaszowski, łgarski, szachrajski, obłudny, faryzeuszowski, przewrotny, blagierski, nieszczery, mistyfikacyjny, fałszywy, szarlatański, szalbierski, dwulicowy, sofistyczny"
13.11.2021 11:58
0
36. Chyba z twoim Tico.
13.11.2021 12:03
0
@Glorafindel - większego zakłamanego hipokryty od ciebie typie się nie tu nie znajdzie. :P
13.11.2021 12:07
0
DSQ dla Merca obowiązkowe. Max nie mógł tam nic zrobić. Ale powinien dostać reprymendę, a nawet karne punkty. Po to, aby przestrzec jego i innych przed takim działaniem. Odstąpienie od kary dla Merca czy też karanie pozycją na starcie dla Verstappena będzie jednak czystą farsą. Skrzydła przechodzą testy z ogromnymi przeciążeniami. Dotykiem Max nie byłby w stanie nic zrobić. Musiałby się nieźle napocić, uderzając w nie, aby uszkodzić. ;) A osiągi Brytyjczyka był podejrzanie zbyt dobre i jak najbardziej Merc mógł przekroczyć granicę prawidłowości.
13.11.2021 12:11
0
@64 prawda. Jedyna opcja na brak kary to jakiś błąd przy pomiarze ale to raczej mało prawdopodobne
13.11.2021 12:18
0
Btw. do @4, 9, 11, 24, 27, 29, 49, 59: wszelkie odmiany nie z przymiotnikami piszemy razem - "nie regulaminowy" przez wszystkie przypadki to błąd. Specjaliści z bożej łaski... co to nie umieją pisać po polsku, ale wszystkie rozumy z dziedziny F1 pozjadali...
13.11.2021 12:29
0
@37 Liczę na to
13.11.2021 12:29
0
@66 Za to Ty polonisto wnisoles tak wiele do dyskusji. Pamietaj poloisto, zanim poprawisz innych spojrz na siebie, po kropce piszemy z duzej litery :)
13.11.2021 12:35
0
red bull kazał fia zbadać bolid mercedesa i nie karać maxa, a fia nie wie co zrobić, każdy widzi, że fia wspiera rb, ale ile można
13.11.2021 12:45
0
@68 nie kompromituj się nawet w tej kwestii. To jest wielokropek, po którym można dokończyć myśl (patrz zasady pisowni polskiej). Chłopcze - naucz się pisać poprawnie w ojczystym języku. Dopiero wtedy możesz ze mną zacząć polemizować. Co, czerwona mgła zasłoniła Ci wszelkie widoki, że wściekły popełniasz błędy (literówki)? Czy może nadepnąłem Ci na odcisk? ;-) No ale jak w powiedzeniu: "uderz w stół, a nożyce się odezwą". Czytają większość postów mam wrażenie, że nie jestem na portalu poświęconym F1, ale na arenie walk dla kogutów, co to tylko stroszą piórka, bo na więcej ich nie stać.
13.11.2021 12:46
0
Poprawka: w ostatnim akapicie powinienem napisać "Czytając".
13.11.2021 12:48
0
Ale tak to jest, gdy nie ma opcji korekty postów. Może to i lepiej, bo niektórzy wycofywaliby się rakiem ze swoich wypowiedzi... Zaklinając rzeczywistość.
13.11.2021 12:54
0
Jeśli Mercedes faktycznie złamał regulamin to kara dla Hamiltona obowiązkowa. Nie ma wytłumaczenia. Max też złamał przepisy, więc także powinni go ukarać. @64,, A osiągi Brytyjczyka był podejrzanie zbyt dobre i jak najbardziej Merc mógł przekroczyć granicę prawidłowości." Może Mercedes w końcu odpalił tę petardęz którą przewidywałeś i stąd też osiągi :-D
13.11.2021 13:06
0
@70. Zdanie rozpoczynamy od duzej litery a swoimi wpisami udowadniasz, ze kreca Cie walki kogutow. Przypieprzanie sie do prawidlowej wymowy albo pisowni jest oznaka bezradnosci, bezsilnosci i braku argumentow w stosunku do rozmowcy. Proponuje wyjac kij z pupy i dac luz na gacie.
13.11.2021 13:24
0
Jest Brazylia, jest telenowela.
13.11.2021 13:24
0
@70 Ty pierwszy wyjmij, daj nam dobry przykład.
13.11.2021 13:25
0
@74*
13.11.2021 13:47
0
@69 14 samochodów zostało sprawdzonych pod tym kątem nie tylko bolid Hamiltona, oba RB również przeszły taką kontrolę jednak tylko w bolidzie Lewisa odkryto nieprawidłowości.
13.11.2021 13:51
0
@konewko01. Produkuj sie ile chcesz, bo i tak nie zrozumiesz, ze mam Cie kolo czterech liter.
13.11.2021 13:54
0
Strony o F1 a tu pod koniec dyskusji zrobił Się zjazd polonistów dobre
13.11.2021 13:55
0
Magiczne łapska Maxversta jednak potrafią czynić cuda. Hamilton niewinny.
13.11.2021 13:59
0
Być może fia będzie powiedziała ludziom z RB odpuśćcie im to i wam odpuścimy.
13.11.2021 14:10
0
No tak bo Verstapenowi grozi max -5 pozycji a Lewiskowi dsq i Res Bull ma odpuścić?
13.11.2021 14:10
0
@74: nie dodaję użytkowników do ignorowanych, bo cenię tu sobie u pewnej części bywalców swoisty folklor, bezmiar "wiedzy" i niespotykaną zadziorność (ciekawe, czy na co dzień są tacy sami mocni w gębie, czy tylko jako anonimowi bywalcy tego czy innego forum?). Wylewanie frustracji to chyba nie to forum. Ale chamstwa i prostactwa nie toleruję, dlatego wędrujesz do ignorowanych. Btw.: jak nie masz pojęcia o zasadach pisowni polskiej, to się wypowiadaj. A z pewnej części ciała to możesz wyjąc głowę (kij pewnie też), choć pewnie na to już za późno... Przyrosły. I swoją wypowiedzią pokazałeś właśnie dobitnie jakim jesteś kogucikiem, bo do koguta to Ci jeszcze daleeeeeeeeeeeko. Dla ścisłości: nie bawią mnie walki jakichkolwiek zwierząt, ale jak ktoś nie potrafi odczytać ironii, to potem wypisuje brednie w odpowiedzi.
13.11.2021 14:17
0
Powinno być ...to się nie wypowiadaj. I po co się odzywasz niezaczepiany Krukkk? Bronisz "uciśnionych"?
13.11.2021 14:21
0
@84. Przyczepiles sie do innych, ze nie znaja zasad pisowni j. polskiego samemu nie majac bladego pojecia o gramatyce, a teraz nadal wyglupiasz sie sam sobie zaprzeczajac.
13.11.2021 14:33
0
@85. "I po co się odzywasz niezaczepiany Krukkk? Bronisz "uciśnionych"?" Zaden z wymienionych przez Ciebie (@4, 9, 11, 24, 27, 29, 49, 59) nie sa ucisnieni, a tym bardziej nie zaczepiali Cie. Zaprzeczaj sobie dalej.
13.11.2021 14:35
0
Usunięty
13.11.2021 14:48
0
Nie przepadam za Lewisem i za Maxem ale wyszedł z bolidu wiedząc o ile go Lewis dygnął więc pewno miał jakieś podejrzenia i w związku z tym sprawdził tylne skrzydło, nic w tym dziwnego w końcu walczą o tytuł a nie o pietruszkę i zaraz po tym sędziowie zaczęli badać sprawę tego skrzydła, a gdyby nie sprawdził może sprawa by umknęła uwadze. Myślę że Max to zgłosił że coś nie tak ze skrzydłem Lewisa i słusznie sam bym tak zrobił.
13.11.2021 14:52
0
Ale cyrk! Kolejna kompromitacja sędziów. Nad czym tu debatować i to tyle godzin??? Bolid nie spełnia wymagań technicznych, więc z automatu powinien być kierowca zdyskwalifikowany. Podobnie jak bardzo szybko zdyskwalifikowali Vettela, bo nie mogli po wyścigu pobrać odpowiedniej ilości paliwa. Zasady są jasne i tyle. Do tego jeszcze włączyli to Verstappena, bo ten dotykał tego skrzydła w bolidzie Hamiltona, no w mordę! Co specjalnie wziął i coś majstrował przy nim??? Ale odpowiedź w dzisiejszym wypadku jest prosta, gdyby nie był to Hamilton tylko powiedzmy Mazepin, to już dawno został by ukarany. To jest to o czym wiele razy mówił Alonso, niektórzy kierowcy są inaczej traktowani. Żenada. Żeby było jasne, gdyby podobna sytuacja dotyczyła Verstappena to też powinien zostać ukarany.
13.11.2021 14:57
0
Jonathan Wihtley to ten sam kolo co w 1994 roku był mechanikiem w Jordanie? Dobrze kojarzę że to ten kolo co w GP Brazylii wyjął filtr paliwa z węża tankującego i dzięki temu bolid Schumachera tankowano 2 x po 1.5 sek krócej i dzięki temu Sch wyprzedził po tankowaniach Sennę? I to on idzie domagać się uczciwości? Obłuda rządzi tym sportem. Śmiać mi się chce na przepisy w tym sporcie. Ham z końca stawki w sprincie za karę. A jak wygra ten sprint to z alei serwisowej (bo nakazem FIA muszą mu szczelinkę wyregulować na niedzielę a przecież muszą to na ten sprint zrobić ha ha ha) czyli też z końca. No to po co jechać? Szkoda silnika. Lepiej niech sobie w telewizji ten wyścig obejrzy. Może coś się dzięki temu leśne dziadki nauczą jak ich ktoś oleje.
13.11.2021 14:58
0
Ten sezon jest ciekawy i trzymający w napięciu, a jednocześnie żenujący i infantylny. Brazylijska telenowelka z DSQ LH, imbecylskie teksty z jednej i drugiej ekipy, kompromitujące zachowanie Maxa, gdy przestał obserwować LH na Instagramie. Pod kątem sportowym - trochę a'la 1989, pod kątem socjologicznym - dno i cyrk
13.11.2021 15:03
0
VER palcem swoje skrzydło naprawił a HAM popsuł
13.11.2021 15:07
0
Chyba sędziowie sami nie wiedzą co zrobić. Znaczy wiedzą że trzeba przywalić karę ale z drugiej strony kara = będzie pozamiatane i to właściwe koniec walki o WDC.
13.11.2021 15:08
0
@ 90,, Do tego jeszcze włączyli to Verstappena, bo ten dotykał tego skrzydła w bolidzie Hamiltona, no w mordę! Co specjalnie wziął i coś majstrował przy nim???" Ale Max złamał regulamin i kara się należy. Dla Hamiltona tak samo. Jeśli faktycznie coś było niezgodne z przepisami to muszą go ukarać. Maxa tak samo.
13.11.2021 15:09
0
@95 W zasadzie Verstappen sam się w to włączył swoim zachowaniem.
13.11.2021 15:10
0
Wywalcie ich obu z wyścigu i niech Bottas sobie wygra.
13.11.2021 15:10
0
ARTYKUŁ 12.3 SKALA KAR 12.3.1 Nakładane mogą być następujące kary: 12.3.1.a upomnienie; 12.3.1.b grzywna; 12.3.1.c obowiązek wykonania prac społecznie użytecznych; 12.3.1.d anulowanie okrążenia (-eń) kwalifikacyjnych Kierowcy; 12.3.1.e przesunięcie w dół na polach startowych; 12.3.1.f obowiązek dla Kierowcy, wystartowania do wyścigu z depo; 12.3.1.g kara czasowa lub kara dodatkowego okrążenia; 12.3.1.h przesunięcie w dół w klasyfikacji Konkurencji; 12.3.1.i kara ?drive-through?; 12.3.1.j kara ?stop and go?; 12.3.1.k Dyskwalifikacja; 12.3.1.l Zawieszenie; 12.3.1.m Wykluczenie. 12.3.2 Kara czasowa oznacza karę wyrażoną w minutach i/lub sekundach. 12.3.3 Kary mogą być stosowane w kolejnych Konkurencjach tych samych Mistrzostw, pucharu, trofeum, challenge lub serii. 12.3.4 Każda z powyższych kar może być nałożona po przeprowadzeniu dochodzenia, a w przypadku trzech ostatnich zainteresowana strona musi zostać wezwana dla umożliwienia podjęcia osobistej obrony
13.11.2021 15:11
0
ARTYKUŁ 12.3 SKALA KAR 12.3.1 Nakładane mogą być następujące kary: 12.3.1.a upomnienie; 12.3.1.b grzywna; 12.3.1.c obowiązek wykonania prac społecznie użytecznych; 12.3.1.d anulowanie okrążenia (-eń) kwalifikacyjnych Kierowcy; 12.3.1.e przesunięcie w dół na polach startowych; 12.3.1.f obowiązek dla Kierowcy, wystartowania do wyścigu z depo; 12.3.1.g kara czasowa lub kara dodatkowego okrążenia; 12.3.1.h przesunięcie w dół w klasyfikacji Konkurencji; 12.3.1.i kara ?drive-through?; 12.3.1.j kara ?stop and go?; 12.3.1.k Dyskwalifikacja; 12.3.1.l Zawieszenie; 12.3.1.m Wykluczenie. 12.3.2 Kara czasowa oznacza karę wyrażoną w minutach i/lub sekundach. 12.3.3 Kary mogą być stosowane w kolejnych Konkurencjach tych samych Mistrzostw, pucharu, trofeum, challenge lub serii. 12.3.4 Każda z powyższych kar może być nałożona po przeprowadzeniu dochodzenia, a w przypadku trzech ostatnich zainteresowana strona musi zostać wezwana dla umożliwienia podjęcia osobistej obrony
13.11.2021 15:26
0
Za 30 min trening a tu dalej nie ma decyzji . Nieźle szopki , robią wszystko żeby nie było kary dla Hamiltona .
13.11.2021 15:39
0
Swoją drogą jak sedziowie nie będą w stanie stwierdzić czy nieprawidlowo działający DRS w bolidzie Lewisa był przed "dotykaniem go " przez Maxa, to mogą niewymierzać kary dla LH44., a Maxowi dołożyć , bo ewidentnie macał oba bolidy.
13.11.2021 15:41
0
@91 Davien 78 Tak.to ten sam uczciwy, wtedy mechanik , a tetaz inzynier. :)
13.11.2021 15:41
0
Na treningu może sobie pojeździć nawet z podwójnym skrzydłem byle nie w sprincie i wyścigu. No cóż widać Lewis i Max są inaczej traktowani niż reszta i to jest bolesne. Wszyscy inni kierowcy byli by już po karze i to jest zrozumiałe ale czołowa dwójka ma specjalne przywilije co na przestrzeni wielu wyścigów wszyscy widzimy jak ma dłoni. Powinno być tak że Lewis za skrzydło startuje z alei a Max jednak za złamanie przepisu parku zamkniętego (no taki przepis) cofnięty o 5 miejsc na starcie i temat zamknięty.
13.11.2021 15:44
0
@101 jeśli macał oba to i swój musiał popsuć od tego macania. Powinni i RB skontrolować.
13.11.2021 16:19
0
103. Biziscoot Podpisuje się pod tym rękami i nogami. Należy się jednak zastanowić co zrobić w przypadku sprintu. Nakładamy kary na sprint i uznajemy jego wyniki do wyścigu czy jednak pomijamy sprint i nakładamy kary na wyścig. Sami sobie komplikują sytuację.
13.11.2021 16:28
0
103. Biziscoot Albo złamał zasady parku zamkniętego, albo nie złamał. Nie ma czegoś takiego jak 5s. Start z alei serwisowej i tyle w temacie.
13.11.2021 16:55
0
Ciekawe jest to, ze Merc wiedzial, ze tu Ham musi odrabiac, a to nowe skrzydlo chyba moglo pomagac. Nie do konca jestem pewny czy to blad, a nie celowa zagrywka. Jesli Max dostaniee kare to bedzie to paranoja.
13.11.2021 17:11
0
@102 Chciałeś powiedzieć ,,uczciwy" chyba. Ale on jakimś dyrektorem teraz w byłym Jordanie jest. A co do kar. W sumie to nie czytałem co tam ktoś pisze bo mi się nie chciało (tyle co wróciłem do domu) dopiero od 90 numerka (jakiś szatan czy belzebub, a może demon) ale skoro Ham ma dostać karę na niedzielę za to że mu skrzydło wymienili w parku zamkniętym tzn mechanicy naruszyli zasady parku zamkniętego (kara słuszna), to trzeba do rzeczy podejść uczciwie i sprawiedliwie i ukarać RB za ,,grzebanie" prze 2ch samochodach w parku zamkniętym jednego z kierowców RB czyli Ver. Kara analogiczna czyli start z alei.
13.11.2021 17:25
0
@Davien 78 dwie rozne rzeczy, zlamany regulamin techniczny i sportowy.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się