WIADOMOŚCI

Norris sięgnął po pole position i ustanowił nowy rekord toru w Monako
Norris sięgnął po pole position i ustanowił nowy rekord toru w Monako © McLaren
Lando Norris walcząc do samego końca w pięknym stylu sięgnął po pole position przed GP Monako, przy okazji poprawiając rekord toru, który w końcówce sesji wielokrotnie zmieniał właściciela. Obok Brytyjczyka jutro na starcie stanie Charles Leclerc, za ich plecami Piastri i Hamilton.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

Sesja kwalifikacyjna do GP Monako często postrzegana jest przez kierowców jako najważniejsza w całym sezonie, a wszystko za sprawą wąskiej i krętej nitki toru, która w niedzielne popołudnie nie pozwala na łatwe manewry wyprzedzania.

Warunki pogodowe w Monako nie uległy zbyt dużej zmianie. Zarówno wczoraj, jak i dzisiaj rano na torze było słonecznie i przyjemnie ciepło. Podobne warunki były podczas sesji kwalifikacyjnej. Tor rozgrzany był do 41 stopni Celsjusza, a słupki rtęci wskazywały, że powietrze stabilnie utrzymywało się na 21 poziomie stopni.

Jeszcze zanim czasówka rozpoczęła się, na wyjeździe z alei serwisowej ustawiła się długa kolejka chętnych do odnotowania pierwszego czasu, zdejmującego presję w kolejnych minutach rywalizacji.

Q1 - Leclerc utrzymuje formę, Antonelli kończy na bandzie
Pierwsi na torze zameldowali się zawodnicy Williamsa. Zdecydowana większość stawki w pierwszej części kwalifikacji postawiła na miękkie opony C6. Na średnie zdecydowali się tylko kierowcy Alpine.

Zawodnicy tradycyjnie na niewybaczającym błędów torze nie od razu dawali z siebie wszystko, stopniowo budując swoją pewność siebie. Pierwsze szybkie przejazdy były prawie dwie sekundy wolniejsze niż wynik Leclerca z porannego treningu.

Na kolejnych okrążeniach czasy dramatycznie poprawiały się, a George Russell meldował przez radio, że w jego aucie dymią hamulce.

Na czele tabeli wyników co rusz następowała zmiana, a o najlepszy czas walczyli kierowcy McLarena, Max Verstappen i Charles Leclerc. Dzielnie w "wysokiej czołowej dziesiątce" trzymali się też kierowcy Williamsa.

Lance Stroll po karze przesunięcia za kolizję w pierwszym treningu z Charlesem Leclerkiem w Q1 również zaliczył wpadkę. Tym razem na dojeździe do szykany za tunelem przyblokował pędzącego za nim Pierre'a Gasly'ego, przez co również po czasówce odwiedzi sędziów.

Wyjazd na średnim ogumieniu nie poszedł po myśli kierowców Alpine. Po wszystkich przejazdach Colapinto i Gasly zajmowali ostatnie pozycje i w drugiej części sesji wyjechali na tor już na miękkich oponach.

Ostatecznie na po 18 minutach rywalizacji najszybszy okazał się Charles Leclerc. Monakijczyk nie poprawił jednak swojego wyniku z porannej sesji treningowej. Norris i Piastri stracili do niego mniej niż 0,1 sekundy, a czwarty Verstappen był wolniejszy o 0,2 sekundy.

Już po zakończeniu odliczania czasu w szykanie za tunelem rozbił się Kimi Antonelli. Kosztowny błąd Włocha zakończył jego udział w czasówce i popsuł plany kierowców jadących za nim na poprawę czasów w końcówce Q1.

W ten sposób do Q2 nie przeszli: Borotoleto, Bearman, Gasly, Stroll i Colapinto.

Q2 - pech Mercedesa, świetne tempo Albona
W drugiej części kwalifikacji nastąpiło większe zróżnicowanie strategii. Swoje boksy na oponach średnich opuścili obaj kierowcy Ferrari i Williamsa, a także George Russell. Reszta stawki cały czas korzystała z czerwonego ogumienia.

Nie dane im było jednak pokonanie więcej okrążeń, gdyż zaraz po rozpoczęciu Q2 w tunelu zatrzymał się drugi kierowca Mercedesa, George Russell. Na torze pojawiła się czerwona flaga, a Brytyjczyk próbował jeszcze bezskutecznie resetować system swojego auta.

Po wznowieniu sesji tylko Albon, Sainz i Alonso kontynuowali jazdę na średniej mieszance. Norris i Verstappen, którzy wykręcili niezłe czasy w pierwszej próbie długo pozostawali w garażach, ale gdy na czole tabeli z czasem grubo poniżej 1 minuty i 11 sekundy pojawili się kierowcy Ferrari, obaj wyjechali jeszcze na tor.

Brytyjczyk zdołał o włos poprawić czas Leclerca, podczas gdy Verstappen uzyskał dopiero szósty wynik, wcale nie gwarantujący mu awansu.

Na kolejnej próbie Holender poprawił się i tracąc 0,3 sekundy do Norrisa Q2 zakończył na piątym miejscu, po tym jak w samej kocówce Albon i Piastri w samej końcówce zdołali poprawić swoje czasy.

Do finału kwalifikacji w Monako: Sainz, Tsunoda, Hulkenberg oraz obaj kierowcy Mercedesa, którzy praktycznie nie mieli okazji pokonać pomiarowych okrążeń w Q2.

Q3 - Lando Norris zaskoczył Leclerca i Piastriego
Na trzecią część czasówki średnie opony wybrali Sainz i Ocon. Po pierwszym przejeździe na czele tabeli wyników znaleźli się kierowcy McLarena. Jadący po nich Leclerc stracił do Norrisa 0,188 sekundy, plasując się na trzecim miejscu, a Max Verstappen ze stratą 0,205 sekundy znalazł się na czwartej pozycji.

Kierowcy McLarena postanowili wyjechać na tor w nieco innej synchronizacji, gdy rywale czekali jeszcze na swoje ostatnie przejazdy w garażach.

Mając pusty tor zarówno Piastri, jak i Norris poprawili się. Australijczyk zaliczył rekord toru, ale nie nacieszył się nim zbyt długo, gdyż chwilę później o 0,015 sekundy poprawił go Lando Norris.

Jadący po nich Hamilton, Leclerc i Verstappen nie odpuszczali, ale tylko Leclercowi udało się jeszcze bardziej wyśrubować rekord domowego obiektu.

Szybko okazało się jednak, że zawodnicy McLarena nie złożyli broni i podjęli jeszcze jedną próbę poprawy czasu. Znakomicie wykorzystał to Lando Norris, który o 0,1 sekundy poprawił wynik kierowcy Ferrari i jako jedyny zszedł z czasem poniżej 1 minuty i 10 sekund.

Za nimi znalazł się Oscar Piastri, a dalej Hamilton, Verstappen, Hadjar i Alonso. Czołową dziesiątkę uzupełnili Ocon, Lawson i Albon.

Wyniki

# Kierowca Czas Liczba okrążeń
1

Lando Norris

McLaren

1:09.954 27
2

Charles Leclerc

Ferrari

1:10.063 27
3

Oscar Piastri

McLaren

1:10.129 29
4

Lewis Hamilton

Ferrari

1:10.382 28
5

Max Verstappen

Red Bull

1:10.669 21
6

Isack Hadjar

Racing Bulls

1:11.811 27
7

Fernando Alonso

Aston Martin

1:10.924 30
8

Esteban Ocon

Haas

1:10.942 32
9

Liam Lawson

Racing Bulls

1:11.129 26
10

Alexander Albon

Williams

1:11.213 34
11

Carlos Sainz

Williams

1:11.362 25
12

Yuki Tsunoda

Red Bull

1:11.415 20
13

Nico Hulkenberg

Sauber

1:11.596 23
14

George Russell

Mercedes

-:--.--- 13
15

Andrea Kimi Antonelli

Mercedes

-:--.--- 11
16

Gabriel Bortoleto

Sauber

1:11.902 13
17

Oliver Bearman

Haas

1:11.979 13
18

Pierre Gasly

Alpine

1:11.994 11
19

Lance Stroll

Aston Martin

1:12.563 11
20

Franco Colapinto

Alpine

1:12.597 12
# Kierowca Czas Opony
1

Charles Leclerc

Ferrari

1:11.229
S
2

Lando Norris

McLaren

1:11.285
S
3

Oscar Piastri

McLaren

1:11.308
S
4

Max Verstappen

Red Bull

1:11.431
S
5

George Russell

Mercedes

1:11.507
S
6

Lewis Hamilton

Ferrari

1:11.575
S
7

Alexander Albon

Williams

1:11.629
S
8

Fernando Alonso

Aston Martin

1:11.674
S
9

Carlos Sainz

Williams

1:11.707
S
10

Yuki Tsunoda

Red Bull

1:11.800
S
11

Isack Hadjar

Racing Bulls

1:11.811
S
12

Liam Lawson

Racing Bulls

1:11.818
S
13

Esteban Ocon

Haas

1:11.839
S
14

Nico Hulkenberg

Sauber

1:11.871
S
15

Andrea Kimi Antonelli

Mercedes

1:11.880
S
16

Gabriel Bortoleto

Sauber

1:11.902
S
17

Oliver Bearman

Haas

1:11.979
S
18

Pierre Gasly

Alpine

1:11.994
S
19

Lance Stroll

Aston Martin

1:12.563
S
20

Franco Colapinto

Alpine

1:12.597
S
# Kierowca Czas Opony
1

Lando Norris

McLaren

1:10.570
S
2

Charles Leclerc

Ferrari

1:10.581
S
3

Alexander Albon

Williams

1:10.732
S
4

Oscar Piastri

McLaren

1:10.858
S
5

Max Verstappen

Red Bull

1:10.875
S
6

Lewis Hamilton

Ferrari

1:10.883
S
7

Isack Hadjar

Racing Bulls

1:11.040
S
8

Fernando Alonso

Aston Martin

1:11.182
M
9

Liam Lawson

Racing Bulls

1:11.250
S
10

Esteban Ocon

Haas

1:11.262
S
11

Carlos Sainz

Williams

1:11.362
M
12

Yuki Tsunoda

Red Bull

1:11.415
S
13

Nico Hulkenberg

Sauber

1:11.596
S
14

George Russell

Mercedes

-:--.---
15

Antonio Giovinazzi

-:--.---
# Kierowca Czas Opony
1

Lando Norris

McLaren

1:09.954
S
2

Charles Leclerc

Ferrari

1:10.063
S
3

Oscar Piastri

McLaren

1:10.129
S
4

Lewis Hamilton

Ferrari

1:10.382
S
5

Max Verstappen

Red Bull

1:10.669
S
6

Isack Hadjar

Racing Bulls

1:10.923
S
7

Fernando Alonso

Aston Martin

1:10.924
S
8

Esteban Ocon

Haas

1:10.942
S
9

Liam Lawson

Racing Bulls

1:11.129
S
10

Alexander Albon

Williams

1:11.213
S
Galeria

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

9 KOMENTARZY
avatar
Jim Clark

24.05.2025 17:25

2

2

Co za kosmiczne Q3 - 4 razy pobity rekord toru w samej końcówce. Kiedy sie wydawało, że Leclerc wszystkich wyjaśnił, Norris wygrał rzutem na taśmę. Max dzisiaj słabiutko jak na niego. RB chyba lepiej się sprawuje niz RBR. Ferrari za to dzisiaj w formie.

"Fantastyczny" dzień dla Mercedesa. Limit pecha na razie wyczerpany, Toto może spokojnie iść do kasyna. 😉


avatar
Danielson92

24.05.2025 17:33

1

0

Ale piękne kwalifikacje. Norris dzisiaj świetnie. W końcu pokonał nerwy i pojechał kapitalnie. Oby to był jakiś punkt zwrotny u Lando. Fajnie to się wymieszało na starcie. Dwa McLareny i dwa Ferrari. Czerwoni póki co chyba największą rewelacją weekendu. O ile na Leclerca liczyłem to i Hamilton całkiem pozytywnie. Tylko przed Ferrari jutro wyzwanie, bo dwa pit stopy i może być cały alfabet strategii. Plan A, B,C...X,Y,Z :-D Ogólnie będzie ciekawie z oponami co zepsoly wykombinują.


avatar
Litwak

24.05.2025 17:33

1

1

No w końcu można być zadowolonym z Ferrari. Mclarenowi i Ferrari pasuje ten tor. Mercedesowi nie, RB też nie pasuje. Jutro procesja zapowiada sie 


avatar
mardab

24.05.2025 18:04

1

0

Szkoda że te bolidy w wyścigu są z 10 sekund wolniejsze. BTW, tego serwisu teraz już w ogóle nie da się normalnie przeglądać. Ponad połowa to reklamy 😟


avatar
korek_styl

24.05.2025 20:44

0

komentarz usunięty


avatar
sliwa007

24.05.2025 21:13

1

0

@mardab  Jak wszędzie w dzisiejszych czasach. Czasy wolnego i darmowego internetu już dawno się skończyły. Tylko czekać, aż trzeba będzie wykupić subskrypcję, żeby sprawdzić wyniki kwalifikacji czy konkursu.


avatar
kiwiknick

24.05.2025 19:17

0

Max w Racing Bulld miałby na 100% Pool Position.

:-)


avatar
EnderWiggin

24.05.2025 22:11

1

0

@kiwiknick  A na zwykłej hulajnodze, gdzie trzeba się noga odpychać, to już na miliard procent miałby PP do końca sezonu w każdym wyścigu.



avatar
Prodigy

24.05.2025 19:31

4

6

To jakaś pomyłka, wielki max verstappen nie jest pierwszy w najgorszym bolidzie w stawce.... Niemożliwe. Jak Ci wszyscy fanboye się teraz wytłumaczą, o jej, a le będzie płacz o warunki...


avatar
Kubssson

24.05.2025 19:42

4

4

I gdzie to magiczne okrążenie Maxa? Za to Lando pojechał zjawiskowo a mogło być jeszcze lepiej bo ostatni sektor mu nie wyszedł. Odbudował się i bardzo dobrze, dziś pokażą że potrafi  wytrzymać presję. 

Mam tylko nadzieje że jutro wygra najszybszy kierowca a nie ten który będzie miał najwięcej szczęścia. Zagrywka z 2 pit stopami jest zrobiona pod show. Wiem że Monako to zazwyczaj procesja ale jeszcze mniej podoba mi się ingerowanie na siłę. Na miejscu kierowcy który jedzie w ogonie zjechałbym na zmianę opon na pierwszych 2 okrążeniach i później na twardych oponach jechał do mety. Ciężko uwierzyć aby nie było jakiejś neutralizacji. 


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.