Już w najbliższą środę na torze w Jerez po raz pierwszy będziemy mogli ujrzeć nową odsłonę bolidu Red Bull'a. RB6 jako pierwszy będzie miał okazję przetestować Australijczyk Mark Webber.
Nieobecność zespołu na pierwszych tegorocznych testach, Christian Horner uważa za najodpowiedniejszą strategię. „To z pewnością dość agresywna zagrywka, jednak poskutkowała w sezonie 2009, więc nie wydaje mi się, że ryzykujemy”.„Nie mamy żadnych zaległości jeśli chodzi o bolid. Z ciekawością przyglądamy się postępom innych, ale wolimy skupiać się na własnych przygotowaniach” - przyznał Horner w wywiadzie dla BBC.
Wszystko wskazuje na to, że Mark Webber zasiądzie za kierownicą RB6 w czasie dwóch pierwszych dni testów, czyli 10 i 11 lutego. W ciągu dwóch kolejnych, obowiązki przejmie obecny wicemistrz, Sebastian Vettel. Plany ekipie Red Bull’a może pokrzyżować jednak pogoda.
05.02.2010 16:49
0
Nie ukrywam, że czekam w tym roku przede wszystkim na RB, co prawda zeszłoroczna konstrukcja nie przesądza o tym, że w tym sezonie będzie równie świetnie ale jestem dobrej myśli.
05.02.2010 17:12
0
Jestem za Kubicą sercem,ale...Vettel będzie mistrzem,jak bolid będzie OK!
05.02.2010 17:17
0
Z calym szacunkiem dla Vettela, ale moim zdaniem jeszcze nie jego czas. Jesli Ferrari rzeczywisce okaze sie mocno to Alonso udowodni ze nie jest 2krotnym mistrzem swiata z przypadku. Vettel, Hamilton, cala czolowka moga zostac w tyle. Ja takze jestem sercem za Robertem bo jego talent sie troche marnuje...zobaczymy co bedzie w tym sezonie.
05.02.2010 17:19
0
W koncu mają jednego z najlepszych konstruktorów!
05.02.2010 17:43
0
Jestem bardzo ciekaw wyglądu RB, bo jeśli chodzi o niezawodność i szybkość to jestem pewien, że Newey nie zawiódł.. A wie ktoś może, jakie barwy będzie miał LOTUS?
05.02.2010 17:48
0
pfff.... :) duży kurz ^^
05.02.2010 17:52
0
@ 5 ciemno zielony z elementami żółtego chyba
05.02.2010 17:58
0
Weber pierwszy zaprezentuje red bulla bo jest gorszy i przynajmniej sie ucieszy chociasz z tego
05.02.2010 18:10
0
nigdy nie kibicowałem rb i tym razem mi oni wisza , co to za zespół maja z toro roso razem 4 identyczne samochody czyli 2x wiecej danych i czasu do testowania
05.02.2010 18:12
0
na moj gust to red bulle zdobeda majstra i kierowcow i konstruktorow. mają olbrzymia przewage z ub sezonu, wszak jezdzili bez dyfuzorow i kersu.
05.02.2010 18:17
0
wydaje mi sie ze od połowy sezonu jezdzili juz z dyfuzorem
05.02.2010 18:19
0
Ja tez RB nie kibicuje bo ani kierowcy mi nie podpadają a ani redbulla specjalnie nie lubię (no chyba że z wódką)
05.02.2010 18:19
0
z dyfuzorem to oni jezdzili cały sezon pany...
05.02.2010 18:48
0
A ja stawiam na RB w tym sezonie. Mogoą spokojnie powalczyc o majstra i wsród konstruktorów i kierowców. Choc mam nadzieje ze Vettel bedzide mial groźnego konkurenta w osobie Kubicy
05.02.2010 19:09
0
Vettel popełnia za dużo szkolnych błędów aby można było powiedzieć, że będzie miał groźnego konkurenta w w osobie Kubicy. Jeśli ich bolidy będą na podobnym poziomie, to Vettel może być groźnym konkurentem Kubicy jeśli przestanie błądzić. Kubica to następca profesora Prosta i żadne niemieckie media tego nie zmienią.
05.02.2010 19:41
0
Dokładnie Kubica jest w niektórych elemantach podobnych do Francuza. Co do Red Bulla to wątpię aby byli jakoś przed wszystkimi. Myślę że mogą być w czołówce ale ... w zeszłym sezonie byli z przodu głównie dlatego że Ferrari ,McL i BMW skupiły się niepotrzebnie na KERS-ie. To samo tyczy się Brawna nie umniejszając im sukcesu oczywiście ;)
05.02.2010 19:44
0
vettel nie jest killerem, jest za młody. za to killerami są hamilton, alonso i schumacher. w przypadku ostatniego kluczowe jest pytanie o jego forme przez cały rok, u dwu pozostałych zadecydują samochody. walka bedzie ostra bo różnice punktowe sie wyraźnie zwiększyły.
05.02.2010 19:46
0
15. mozesz jakos wyjasnic t ostatnie zdanie bo chyba cos nie tak napisales...:)
05.02.2010 19:47
0
W zeszłym roku RB skorzystał sporo na tym, że inni tracili czas na KERS (który jak się okazało, więcej przeszkadzał niż pomagał). Dodatkowo McL i Ferrari rozwijali bolidy do końca sezonu 2008, a przecież w roku 2009 samochody musiały być budowane od początku. Za RB przemawia to, iż w zeszłym roku mieli mocne auto, a podobno pod wieloma względami samochody będą nawiązywać do zeszłorocznych konstrukcji.
05.02.2010 19:51
0
ja rowniez sadze ze Red Bulle beda mocne, nie kibicuje tej stajni ale sadze ze doswiadczenie z zeszlego sezonu przelozy sie rowniez na nastepny. Czy Vettel jest czy nie kilerem, nie ma nic do zeczy, do wszystkiego sie dojrzewa, co sie przytrafialo w zeszlym sezonie nie musi sie powtarzec w przyszlym. Na pewno czegos sie nauczyl :)
05.02.2010 19:57
0
Jeżeli Vettel w pierwszym wyścigu znowu siebie nie skasuje, to może nieźle mu pójdzie i w końcówce nie będzie rzucał ze wściekłości kierownicą. ;) Lubię za to Australijczyka i oby dał radę młodemu.
05.02.2010 19:59
0
BMWbmw napewno rb zaczynał sezon bez dyfuzorow , tylko trzy zespoły na poczetku miały dyfuzory braungp toyota i williams
05.02.2010 20:14
0
No,no,nieżle gadacie technicy.Dla waszej świadomośći dyfuzor ma każdy bolid tylko te trzy miałe podwójne
05.02.2010 20:20
0
22. gujak - widzę że z Ciebie znawca jak z koziej dupy trąba. Każdy ale to każdy bolid miał dyfuzor, tylko BGP Williams i Toyota mieli podwójny dyfuzor !
05.02.2010 20:28
0
23. vpower: niektórzy pewnie czytając o podwójnych dyfuzorach sobie wyobrażają jeden dyfuzor obok drugiego :>
05.02.2010 20:56
0
obydwa dyfuzory znajdują się w tylnej części podłogi!!! a według Dr Prozac to jeden na nosie bolidu...
05.02.2010 21:01
0
zobaczcie w ostatnich 3 sezonach kto wygrał pierwsze GP w Australi zostawał mistrzem ciekawe jak będzie w tym ............
05.02.2010 21:02
0
O kurde, jakiś najazd trolii albo ludzi którzy o ironii nie słyszeli. lol. Ewentualnie debilizm technologiczny.
05.02.2010 21:20
0
Wszyscy w jakiejś części kopiują rozwiązania z RB5 a tymczasem RB6 będzie o krok z przodu :)
05.02.2010 21:22
0
27. norek7107 a to szkoda ze w australi byla ta stuczka z vetelem bo moze kubica bylby mistrzem. 18. darecky3 chodzilo mu o to ze jego zdaniem Kubica to drugi Alain Prost który zdobył 4 mś i 51 razy wygrał wyścig
05.02.2010 21:49
0
nie dogoniłby Buttona ....Xdomino
05.02.2010 22:59
0
28. Dr Prozac~ Dobre, naprawdę dobre :) A tak odbiegając od tematu ( że tak se pozwolę ) Czytałem ostatnio trochę opinii mediów o naszym Roberciku ( w sumie tylko na nich możemy wysnuwać jakieś wnioski ) naszły mnie pewne przemyślenia. Podobno Robert jest z początkiem tego sezonu taki radosny, pełen optymizmu, dowcipny i ach, ech... Jednocześnie przyglądając się jego karierze, jak podchodzi do wyścigów, jego profesjonalizm i obiektywizm, tak sobie myślę ( jako mąż i ojciec ) czy to wszystko nie wynika z czegoś innego, głębszego. Tak sobie myślę, czy aby nasz Robercik nie strzelił "złotego strzała" i czy aby na koniec sezony nie pojawi się mały Kubek, tudzież mała filiżaneczka. Gdyby tak było, to zakaz tankowania w tym sezonie szlag by trafił:)
05.02.2010 23:46
0
Tak jako ciekawostkę (dla ludzi mających pojęcie co to w ogolę jest dyfuzor ;) ) napisze ze niektóre auta (prototypy głownie) miały dyfuzory również z przodu. Np http://www. mulsannescorner. com/gtone-1. html 32. ainak76: Kubeczek, Filiżaneczka hehehe :P
06.02.2010 00:00
0
33. pojedynczy, podwojny czy nawet potrojny dyfuzor nie pobije dyfuzora Berniego, ten ma "milionowy"...:)
06.02.2010 00:50
0
Czytając niektóre komentarze odnośnie dyfuzorów, postanowiłem sam wypróbować swego rodzaju dyfuzor ( co by się nie denerwować ) Jego fizyka i działanie polega następująco: Wlot cieczy ( % vol ), przyspieszenie ( żabka dom, żabka dom ), podciśnienie, przyssanie ( Nie wstanę do rana ) Dobranoc :)
06.02.2010 06:19
0
Po pierwsze witam !!! To mój pierwszy post na tym "forum". Jestem tu stałym gościem od daaawna ale zarejestrowałem sie dopiero teraz :) F1 interesuje sie od czasów A Senny, a od czasu gdy nasz Robert zaczął jezdzic to juz nałogowo :))) teraz nawiązując do dyskucji - > ainak76 -> co do wspomnianego przez Ciebie eksperymentu 100% sie zgadzam - działanie dyfuzora wypróbowane !!!
06.02.2010 07:02
0
35. ainak76 36. Konradop.Dyfuzor, to urządzenie wykorzystujące przepływ jakiegoś płynnego czynnika, przez zmienne " przekroje". Prawo Bernouliego.wyjaśnia czego można oczekiwać. Najczęściej uzyskuje się siły podnoszące (samoloty), lub dociskające (pojazdy jeżdżące z dużymi prędkościami). Problemem są "zakłócenia" czynnika (po przejściu przez dyfuzor) za i z boku. W przypadku F1, nazywają to "brudne powietrze". Utrudnia to znacznie manewry na torze i staje się mocno niebezpieczne. Dlatego chcą zakazać podwójnych dyfuzorów.
06.02.2010 07:15
0
27. norek7107, w tym sezonie bedzie troszke inaczej, z racji tego, ze Australia nie bedzie pierszym wyscigiem w kalendarzu ;] a tak pozostajac przy tym temacie ciekawe jak to bedzie? Zwyciezca, ktorego wyscigu bedzie majstrem pierwszego czy Australii ?:P
06.02.2010 10:52
0
37. lechart -> działanie dyfuzora to ja znam (choćby z racji pracy zarobkowej w której mam troche do czynienia z wykorzystywaniem podobnych zjawisk) ale dzieki z wyjasnienie ... choc my z ainak76 pisaliśmy humorystycznie o troszku "innym" wykorzystaniu tego jakże przydatnego zjawiska... :))
06.02.2010 11:07
0
36. Konradop Rozumiem.......:)) Też znam konstrukcję tego domowego "Dyfuzora". Pozdrowienia.
06.02.2010 11:18
0
38... chodziło o pierwsze wygrane GP ..... ot taki odbiegający od tematu wpis ;p
06.02.2010 11:49
0
Dyfuzor to chyba najtrudniejszy do ogarnięcia element aerodynamiczny aut wyścigowych i trudno to skrótowo opisać. Jego rolą zasadniczo jest spowolnienie szybko przepływającego pod podłoga powietrza do prędkości powietrza otaczającego auto. Chcemy aby pod podłogą (płaską) powietrza przepływało jak najszybciej, ponieważ na podstawie wspomnianego prawa (nie wiem czy po Polsku to się równaniem nie nazywa) Bernouliego szybko przepływające powietrze ma niższe ciśnienie, co "przysysa" auto do nawierzchni (siła działa na dużą powierzchnię płaskiego podwozia). Dyfuzor rozszerza się w kierunku przepływu powietrza. To rozszerzanie zmusza przepływające powietrze do wypełnienia powstałej przestrzeni spowalniając je i co za tym idzie wymuszając zwiększenie ciśnienia (spowolnionego powietrza u jego wyjścia). By mogło ono nastąpić, powietrze musi zostać zassane, a budowa dyfuzora wymusza zassanie go przez jego wlot (znowu moze nie najlepsze określenie). Przy tym wlocie powstaje obszar niskiego ciśnienia, które w połączeniu z płaską podłoga generuje siłę dociskającą. Efekt ten (zasysania powietrza wymuszonego przez zwiększenie ciśnienia) nazywany jest "pressure recovery". Dyfuzor może też podobno zmniejszać opór wypełniając "lukę" ciśnienia tworzącą się za pojazdem. Obecnie regulacje określają dokładnie wymiary dyfuzorów. Te podwójne mają dodatkowy kanał za sprawą rożnego rodzaju luk w przepisach. 37. lechart: a "normalny" dyfuzor nie będzie produkował "Brudnego" powietrza? Pewnie mniej, zale ciekawi mnie czy oni przeprowadzili jakieś analizy potwierdzajace że to coś faktycnzie zmieni (poza spowolnieniem bolidów i kolejnym zamieszaniem spowodowanym zmianą przepisów). Ide o zakład, że ta zmiana nic w praktyce nie da. Tak jak nic nie dało w kwestii wyprzedzania podniesienie i zwężenie tylnego skrzydła (nie tylko "brudzi" powietrze wyżej, ale również nie można go "połączyć" z dyfuzorem), zakazanie wszystkich skrzydełek itp. Slicki też nie pomogły specjalnie. I nie wierze że to wszystko przez podwójne dyfuzory. Swoją droga zastanawia mnie jak bardzo wrażliwy jest dyfuzor na brudne powietrze. Obstawiam że mało.
06.02.2010 13:33
0
Vettel raczej jeszcze nie dojrzał do tytułu. Osobiście, jeżeli RBR miałby byc na czele, trzymałbym kciuki za Marka.
06.02.2010 13:49
0
Vettel dorósł czy nie to i tak będzie miał dużo trudniej, w zeszłym sezonie walczył z Buttonem , Barrichello Webberem, teraz do walki włączą się Ci kierowcy tzw "z wyższej półki" Alonso,Hamilton,Schumacher no i ciekawe jak reszta. Chyba, że zrobią furmankę która da im dużą przewagę nad resztą.
06.02.2010 15:20
0
Jedno pytanie. Z jakich silnikow korzysta StefanGP ??
06.02.2010 15:46
0
Z silników 'Stefan RG-01', które kupili od Toyoty
06.02.2010 15:54
0
Dyfuzor najkrócej powiedziawszy jest po to żeby powietrze lepiej "uciekało" spod tyłu bolidu przez co tył nie jest odpychany przez powietrze od nawierzchni
06.02.2010 16:06
0
na confidentail- renault.fr jest zdjęcie RB6
06.02.2010 16:12
0
*confidential
06.02.2010 18:53
0
piszą ze przypomina bardziej r30 niz zeszłoroczny bolid. Ciekawa sprawa.
06.02.2010 19:04
0
50. @marrkj .... widziałem ten filmik. Niewiele w nim widać ale z tego, co można zauważyć, to rzeczywiście to "coś" pokazanego pod koniec filmiku bardziej przypomina R30 niż RB5. Te same silnik więc może konstruktorzy wspólnie opracowali aero albo Reno "zaszantażowało RBR dostawą jednostek napędowych w zamian za projekt nadwozia?? ;) Oczywiście mało prawdopodobne.
06.02.2010 19:35
0
raczej nie...
06.02.2010 19:37
0
gdzie Wy ten filmik widzieliście ?
06.02.2010 19:42
0
53. @BMWbmw ... można obejrzeć na " F1 wyprzedź mnie" albo na condidential-renault.fr
06.02.2010 19:44
0
42. z tym rownaniem to nie wiem ale to co przytaczasz dotyczy cieczy dynamicznej, czyli posiadajacej swa stala predkosc i stale parametry fizyczne, a zasada o ktorej wspominasz to zwezka Bernouliego i dokladnie zjawisko jakie tam zachodzi to odwrotnosc podanego przez ciebie opisu ale bardzo blisko jest z dyfuzorami. Bernouli podaje ze przeplywajaca ciecz w zamknietym naczyniu posiada jednakowa predkosc i cisnienie na przekroju naczynia, natomiast po zwezeniu go na jednym koncu, nastapi odwrotne logice zjawisko, czyli wzrost predkosci i spadek cisnienia na zwezce, w ten sposob ze dla zachowania dynamiki przy stalym cisnieniu doplywowym, zwezke pokonuje ta sama masa cieczy w tym samym czasie co przed zwezka. Dyfuzor ma za zadanie nie spowolnienie przeplywajacego powietrza pod plaska podloga lecz wlasnie jego przyspieszeniu. Sama konstrukcja skladajaca sie z wielu malych kanalikow komory dyfuzora powoduje wlasnie przyspieszenie ruchu powietrza i jednoczesnie jego rozrzedzenia na wlocie do komory co powoduje zjawisko podcisnienia przez fizyczne prawo zachowania rownowagi gestosci gazu. To co przelatuje pod podloga na wysokosci tylnej osi to juz niepotrzebna kupa klebow powietrza, ktora uporzadkowana jest kanalem odprowadzajacym na tyl samochodu. To co widac na koncu samochodu to jedynie koncoweczka. Ktos kto ocenia dyfuzor po tej koncowce to tak jakby wypowiadal sie o silniku a widzial tylko rure wydechowa. :) pozdrawiam
06.02.2010 20:49
0
50 marrkj Ciekawe i zadziwiające jest to że większość teamów kopiowała rozwiązanie Red Bulla z poprzedniego sezonu a sam zespół poszedł zupełnie inną drogą ... no ale jeszcze trzeba poczekać do oficjalnej prezentacji , chociaz ostatnio modne stały się przecieki do mediów
06.02.2010 20:49
0
35. ainak76 - wczoraj wypróbowałem ten twój dyfuzor na urodzinach kolegi - efekt: przyssało mnie do podłoża tak że spóźniłem się na meczyk, który zaczynał się o 18. Tylko że ten dyfuzor którego ja użyłem miał o wiele więcej poziomów niż tylko podwójny.
06.02.2010 20:58
0
55. darecky3 "Dyfuzor ma za zadanie nie spowolnienie przepływającego powietrza pod plaska podloga lecz wlasnie jego przyspieszeniu." Właśnie to napisałem - powietrze przed dyfuzorem zostaje przyspieszone za sprawą opisanego efektu "zasysania". To zmniejsza ciśnienie powietrza przepływającego pod podłogą. Co innego powietrze opuszczające dyfuzor. Natomiast odnośnie spowolnienia powietrza (na "wylocie", w trakcie jego przepływu przez dyfuzor) to wszelkie źródła w których czytałem na temat dyfuzorów tak wyjaśniały jego działanie. Ekspertem nie jestem, więc się nie bede wymądrzał, ale wydaje mi sie to jak najbardziej logiczne. Powietrze jest przyspieszane na "Wlocie" i potem stopniowo spowalniane do normalnej prędkości. Są nawet w necie grafiki obrazujące ciśnienie przepływającego przez dyfuzory powietrza i dobrze widać obszar niskiego ciśnienia przed i stopniowy jego wzrost w trakcie przepływu przez dyfuzor. np www .racecar-engineering. com/articles /f1/316271/ diffusers-explained.html Nie wiem jaka jest dokładna budowa dyfuzorów w bolidach F1 (Ty wiesz? Chętnie zobaczę jakieś schematy :P Ide o zakład że takich nie ma), za to wiem jak wyglądają w autach wyścigowych, a zasada działania jest przecież taka sama. BTW chyba Zwężka Venturiego?:P
06.02.2010 21:24
0
58. no wlasnie pomylilem tylko nazwy bo sa bardzo podobne. Opisane zjawisko przez ciebie wlasnie bylo troche od konca bo rownanie Bernoulliego i zwezka Venturiego opisuja to jeden od konca grubszego a drugi od cienszego, latwo sie pomylic, hehe ale wiemy o co biega. Nawiasem mowiac to spekulujemy o zasadzie dzialania dyfuzora opartego na prawie fizyki a nie o szczegolowych patentach technicznych. ja pojde dalej niz o zaklad i zaryzykuje stwierdzenie ze nawet zaden z kierowcow nie ma pojecia jak wyglada dyfuzor ich samochodu. T najbardziej strzezona tajemnica...:)
06.02.2010 21:28
0
58. Dr Prozac - nie wiem czy Cię to zadowoli, ale ciężko jest znaleźć coś konkretniejszego. Musisz jednak sobie wyobrazić resztę. W tym podwójnym dyfuzorze chodzi o to że część powietrza idzie kanałami właśnie do drugiego dyfuzora, więc dzięki temu sprytnemu zabiegowi niejako zwiększa się powierzchnia dyfuzora, jednak nadal tym dominującym dyfuzorem jest ten niższy, podstawowy. www. formula1.com/teams_and_drivers/ teams/ 182/technical/2009/663.html
06.02.2010 21:38
0
59. darecky3 : No fakt, można powiedzieć że od końca :P. Z kierowcami to zapewne masz racje :) Powiem Ci że widziałem z bliska od spodu bolid Arrowsa z konca lat 90tych (A19 chyba). A i tak nie wiem jak to dokładnie wyglądało (co prawda nie mogłem dotknąć o obejrzeć z odległości kilku cm ;) ). Po bokach dyfuzor wyglądał klasycznie (podobnie do tych w autach wyścigowych), ale po środku miał kanał. Nie wiem gdzie się on zaczynał , nie wspominając o tym co miał w środku ;) W porównaniu z tym co mają teraz to i tak wyglądał bardzo prosto ;)
06.02.2010 21:47
0
60. pz0 : nie pytam co to jest podójny dyfuzor, bo wiem :P I nie ma żadnego drugiego dyfuzora, tylko dodatkowy kanał. Nazwa "podwójny dyfuzor" to Polski odpowiednik "double decker Diffuser" czyli w bardziej dosłownym tłumaczeniu "piętrowy dyfuzor". To bardziej adekwatne tłumaczenie imho. Że efektem jest zwiększenie obszaru (ograniczonego przepisami) to masz racje. Ale trudno to nazwać drugim dyfuzorem. Jak te kanały są zbudowane dokładnie tego nie wiadomo. Co ciekawe różne teamy wykorzystały chyba inne luki w przepisach. Ale nie pamiętam szczegółów już. Pytałem czy ktoś jakieś schematy może widział (mogło coś wyciec do netu kiedyś) . Dyfuzory w F1 są znacznie bardziej skomplikowane niż te w autach wyścigowych i ciekawe jak są zbudowane w tej części, której nie widać. Ten obrazek który dałeś całkiem ciekawy ;) Ok, chyba wystarczy tych rozważan ;)
07.02.2010 06:22
0
62. Dr Prozac właśnie ten kanał według mnie można nazwać drugim dyfuzorem (użyłem takiego skrótu myślowego), czy może pełni jego rolę. Mniejsza zresztą o to, jak zwał, tak zwał, wiadomo o co chodzi. Niestety, ten obrazek który podesłałem to najlepsze co znalazłem. Jak są poprowadzone kanały to tego nie wiem, jedynie zgaduję że nic specjalnie skomplikowanego w środku nie ma, po prostu stopniowo się one rozszerzają. Darecky sugerował że może tam jeszcze dochodzić ciepłe powietrze z chłodnic i to miałoby ręce i nogi. Dzięki temu bolid jadący z tyłu dostaje cieplutkie powietrze w swoje chłodnice. Na tym rysunku który podesłałem wygląda że ciepłe powietrze z chłodnic może być tłoczone już nawet w główny dyfuzor. Ale to wszystko to tylko przypuszczenia, nie upieram się przy żadnej ze swoich wersji.
07.02.2010 06:37
0
55. darecky3 62. Dr Prozac,. Nie jest istotne jak tzw "dyfuzor" jest zbudowany. To są szczegóły konstrukcyjne, najczęściej trzymane w tajemnicy przez wykonawcę. W tym przypadku to nawet nazwa nie pasuje, bo "Dyfuzja" to proces samorzutnego rozprzestrzeniania się cząsteczek lub energii w danym ośrodku, będący konsekwencją chaotycznych zderzeń cząsteczek dyfundującej substancji między sobą i (lub) z cząsteczkami otaczającego ją ośrodka. Bardziej właściwe było by nazwanie tego urządzenia "Dynamiczny Przysysacz". A "zakłócenia" powietrza na wylocie muszą być potężne i tym większe, im większa siła przysysania.............. Wydaje mi się (nie wykonywałam obliczeń), że likwidowanie mechaniczne jw. powodowałoby tak duże straty energii, że nie opłaciło by się tego urządzenia stosować.
07.02.2010 11:30
0
Chcialbym przypomniec wam drodzy Doktorzy Profesorzy Habilitowani, ze watek nie dotyczy dyfuzorow...
07.02.2010 12:58
0
37 lechart Nie chcę się czepiać kolego ale mógłbyś być bardziej ścisły (szczególnie jeśli poprawiasz innych) Twój post jest nieco poplątany. Np do unoszenia samolotów nie służą dyfuzory tylko inne urządzenie (działa w oparciu o te same prawa co dyfuzor) nazywane skrzydłem. Te dwa urządzenia dyfuzor i skrzydło różnią się znacznie zasadą działania i moim zdaniem nie należy tego mieszać. Ktoś mógłby pomyśleć że Twoja wiedza zaczyna i kończy się na umiejętności wpisania do gooogla odpowiedniego słowa, prawda?
07.02.2010 13:31
0
Panowie: darecky3, Dr Prozac, pz0, lechart nie jestem (niestety) żadnym specjalistą w tej dziedzinie ale myślę że kolega darecki myli się w 55 (a właściwie zaprzecza sam sobie) cyt: "....czyli wzrost predkosci i spadek cisnienia na zwezce..." i dalej w tym samym poście " .... Sama konstrukcja skladajaca sie z wielu malych kanalikow komory dyfuzora powoduje wlasnie przyspieszenie ruchu powietrza i jednoczesnie jego rozrzedzenia na wlocie do komory co powoduje zjawisko podcisnienia...." Zdecydowałbyś się kolego czy zwężenie czy rozszerzenie strugi powoduje podciśnienie. Moim zdaniem zasada działania dyfuzora jest bardzo prosta żeby ją poznać wystarczy dmuchnąć między dwie kartki papieru. (zróbcie to sami :) ) Zaznaczyłem już że to tylko moje przypuszczenia ale moim zdaniem rola dyfuzora w bolidzie F1 to przede wszystkim zwiększenie siły docisku pod podłogą (tak jak ktoś z Was napisał "przyssanie" go do ziemi) Realizuje się ono najpierw przez zwiększenie prędkości powietrza (jak napisał darecki) a później przez rozszerzenie strugi i tym samym powstanie podciśnienia (czyli dodatniej siły starającej się zbliżyć do siebie ziemię (asfalt) i podłogę bolidu).
07.02.2010 14:38
0
Chciałby racji swojego wykształcenia napisać trochę teorii dotyczącej dyfuzorów. Urządzenie dzziała wykorzystując zasadę, że ciśnienie całkowite w każdym punkcie przepływu laminarnego jest stałe i równe sumie ciśnienia dynamicznego i statycznego. Dyfuzor to kanał, w którym zmnejszenie pola powierzchni w pewnym miejscu gdzieś w środku bolidu powoduje zwiększenie prędkości strugi a tym samym zwiększenie ciśnienia dynamicznego i zmniejszenie ciśnienia statycznego, czyli tworzy podciśnienie. Jeżeli w tym miejscu jest otwór, to podciśnienie działa od tej strony, z której jest ten otwór - w tym przypadku otwór w dolnej cęści podłogi daje podciśnienie pod podłogą. Warunkiem dobrej pracy dyfuzora jest, aby wpływało tyle samo powietrza z przodu kanału ile wypływało z tyłu i by przepływ w kanale był laminarny ( równoległy nie burzliwy). W tym elu wzdłóż kanału są zamontowane kierownice przepływu ( z tyłu widać ich zakończenie)
07.02.2010 16:56
0
Wielkie dzięki Ajek. :) Nareszcie ktoś kompetentny. Wszystko rozumiem tylko gdybyś zechciał jeszcze napisać coś więcej o tym otworze bo tego nie zrozumiałem. Pisząc "otwór" masz na myśli koniec dyfuzora? I co oznacza, że "podciśnienie działa od tej strony" ?
07.02.2010 17:36
0
Nie wiem jakim kształcie są te otwory - nad tym pracują inżynierowie, chodzi o połączenie pzestrzeni w kanale z przestrzenią pod bolidem. Przykładem wykorzystania tego zjawiska jest palnik atmosferyczny - gaz palny wypływający z dyszy robi podciśnienie i zasysa powietrze, które w kanale mieszalnika miesza się z gazem tworząc mieszankę, która się wypływa z palnika i spala się. Po prostu w około środku kanału w mijscu największego przewężenia kanału ( w tym miejscu jest najmniejsze ciśnienie statyczne - podciśnienie) jest DZIURA w dolnej części kanału. Jak to jest w praktyce wykonane pracują inżynierowie i od ich konstrukcij zależy efekt działania.
07.02.2010 18:14
0
Pozwolę sobie wkleić link zapodany na innym portalu o f1: Opisane Zasady działania niektórych części, również dyfuzor. www. if.uj. edu.pl /Foton /105/pdf/02%20fizyka %20formuly%201.pdf usunąć spacje:)
07.02.2010 18:26
0
@Redakcja Może warto by było porozmawiać z autorem artykułu i za jego zgodą zamieścić tu na portalu w jakimś dziale te wszystkie informacje, o ile w Waszej ocenie są one rzetelne.
07.02.2010 19:57
0
67. zbiges, nic nie zaprzecza sobie, przeczytaj jeszcze raz i zadaj sobie trud zrozumienia, te dwa zdania, ktore zacytowales to wlasnie to samo, jakie zaprzeczenie?
07.02.2010 20:00
0
http://ww w.marca.com/2009/04/15 /motor/formula1/ 1239825973.html Tutaj niestety po hiszpansku animacja jak dziala dwupoziomowy dyfuzor oraz porownie dyfyzorow innych ekip
07.02.2010 20:01
0
68. Ajek, czyz nie podalem tego samego powyzej, jedynie prostrzym jezykiem...:)
07.02.2010 21:55
0
75.darecky3 - chciałem uporządkować pod względem teoretycznym.
08.02.2010 10:35
0
73 darecky przepraszam, masz rację.
08.02.2010 19:37
0
Wydaje mi się, że czas zakończyć dyskusję techniczną, bo jest za mało danych. Wydaje mi się jednak, że stosowane jest tu prawo ciągłości strugi, a nie dyfuzja. Pozdrawiam wszystkich dyskutantów........:))
22.10.2010 12:55
0
kola sa ? sa ! no to jedziemy :)
22.10.2010 13:22
0
Trybuny nie napawają optymizmem - brak kibiców, brak wszystkich krzesełek(?) i panowie budowlańcy... Za miesiąc może dwa ale teraz troszkę za wcześnie na wyścig..Takie jest moje skromne zdanie..
22.10.2010 14:27
0
gotowy miałbyć tor, nie trybuny, więc luzik:P
22.10.2010 14:32
0
Spokojnie panowie. Nie będzie ludzi to powstawiają na krzesełka kukły :)
22.10.2010 15:11
0
prawego tylnego najprawdopodobniej brak bo nie widać :)
22.10.2010 16:17
0
na wyscigach na bliskim wschodzie taka frekwencja jest w niedziele:) W tym sezonie wizualnie w Australii bylo wiecej ludzi w piatek niz w Bahrajnie w niedziele:) Ale stary cwaniak zarabia na wszystkim oprócz biletow wiec co go to...
22.10.2010 17:19
0
zamiast pracować to się gapią.......W sumie to się im nie dziwie też bym wolał pooglądać
22.10.2010 17:43
0
najważniejsze ,że my mamy wygodne miejsca,;)
22.10.2010 18:24
0
jest i Kubek
22.10.2010 20:01
0
sądze zę w kwalifikacjach bedzie P6 lub wyzej ;)
22.10.2010 21:29
0
szto budiet to budiet.Tak twierdzi Vitek'[\']
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się